Seat Ibiza 1.8i GLX (1995)
Opvallende uitdaging
We hoeven er geen doekjes om te winden dat de Seat Ibiza heel veel heeft meegekregen van de kenmerken en eigenschappen die Volkswagen in zijn vergelijkbare auto's stopt. Zoals de Toledo in vrijwel alle opzichten sterk doet denken aan de VW Vento, zo kan de Ibiza zich spiegelen aan de filosofie die ten grondslag ligt aan de Golf- en Polo-serie. Dat is natuurlijk logisch: sinds Duitsland grootste autoproducent het Fiat-belang in de Seat-fabrieken overnam, is de produktie steeds meer op de strakke Duitse leest geschoeid. Het resultaat daarvan was bij de Seats van Italiaanse afkomst al merkbaar en nu de nieuwe generaties zich aandienen, is het VW-stempel onmiskenbaar.
Nu laten méér Europese fabrikanten hun auto's in Spanje maken, maar Volkswagen is de enige die er naast een eigen produktie ook een puur-Spaans merk op nahoudt. Kennelijk leidt dat tot een ander soort economie en marktbenadering, want het is opvallend hoe veel de Toledo en de Ibiza in prijs verschillen
van hun Vento-, Golf- en Polo-broeders. Ook in vergelijking met andere eigentijdse concurrenten zijn de nieuwe Seats trouwens gunstig geprijsd. En aangezien de kwaliteit weinig te wensen overlaat, vormen ze een aantrekkelijk alternatief op de traditionele merkenkeuze, neem bijvoorbeeld de VW Golf.
De motor is in ieder geval precies gelijk aan die van zijn Duitse neef met 1.8-motor en ook de overige uitrusting komt op veel punten overeen. Verschillen zitten vooral in de ruimte onder de kofferklep en op de achterbank, die bij de Golf in beide gevallen wat forser is uitgevallen, in het comfort, waar de Golf eveneens wat beter scoort, en in de uitvoering en aankleding, die bij de Ibiza vrolijker overkomen dan bij de wat saaie, zakelijke Golf.
Aangezien de Ibiza bijna 90 kilo lichter is dan zijn Duitse voorbeeld, accelereert hij merkbaar vlotter en ligt ook het EG-brandstofverbruik een fractie gunstiger. Na de testritten
liet de Ibiza een verbruik van bijna 1:12 noteren; gezien zijn levendige karakter hadden we een heel wat lagere waarde verwacht. Want de kleine Spanjool pikt op zijn vrij stug afgeveerde onderstel z¢ gretig en makkelijk een bochtje, dat je al gauw geneigd bent om er wat meer gas op te zetten. En op de snelweg nodigt de soepele motor zó vaak uit tot een kwiek en veilig inhaalsprintje, dat dit zich wel in de benzinerekening moet afspiegelen.
Compliment
Dat valt dus in de praktijk best mee: een compliment voor de VW-motor, die zich ook in andere opzichten van een goede kant laat zien. Alleen de geluidsproduktie op hogere toerentallen is wat uitbundig: dit blijkt uit een stijging van de geluidssterkte van 69,5 dB naar 74 dB bij het versnellen van 100 naar 120 km/h in '5'. Technisch gezien bevalt de Ibiza verder prima: de bak schakelt makkelijk, hoewel wat ruim, en de schijf/trommelcombinatie op voor- en achterwielen staat borg voor een fikse, prettig doseerbare remvertraging. Qua afwerking toont de kleine Seat zich een waardige navolger van de Wolfsburgse tradities: keurig rechte, goed sluitende carrosserienaden en geen hinderlijke rammeltjes tijdens het rijden.
Helemaal vrij van kritiek is de Ibiza natuurlijk niet. Hoewel het dashboard en de bedieningsorganen zich wat feestelijker presenteren dan in de superzakelijke Duitse VW-produkten en vooral de afgeronde vormgeving een prettige indruk maakt, is er ook wel wat onlogica te bespeuren. Zoals het slot van het kofferdeksel, dat je iedere keer weer met de sleutel moet openen. En ook konden we slecht wennen aan de lastig bereikbare schakelaars voor de elektrische ruitbediening onderop de middenconsole en het feit dat het niet-verstelbare stuurwiel het zicht op de bediening van de achterruitverwarming, de verlichting, en nog een paar van die dingen ontneemt.
Aan de andere kant wint de Ibiza het weer van zijn Duitse verwanten door een uitstekend uitzicht-rondom, terwijl de beide VW-takken weinig voor elkaar onderdoen wat de veiligheid betreft, zoals verstevigingsbalken in de portieren en op bestelling leverbare airbags voor de bestuurder en zijn passagier.
Al met al is de Ibiza waarschijnlijk een van de beste Seats die ooit het licht hebben gezien, terwijl de matige prijs hem uittilt boven de meeste van zijn concurrenten. In het bijzonder geldt dat voor de toch al nooit goedkope modellen van het trotse moederconcern, dat zich tot nu toe vooral op zijn kwaliteit liet voorstaan. Met de Ibiza heeft VW echter een uitdaging in huis gehaald, waar Wolfsburg inmiddels met de nieuwe Polo een passend antwoord op heeft uitgebracht. Maar ook dan nog is de Ibiza een aanbieding waar je moeilijk nee op kunt zeggen.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Ibiza 1.8i GLX |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.834 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 145 Nm bij 2.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.813 mm / 1.640 mm / 1.424 mm |
Wielbasis | 2.440 mm |
Massa leeg | 950 kg |
Laadvermogen | 480 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 480 kg |
Banden | 185/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 182 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,8 s (fabrieksopgave: 11,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Lees ook
Kennismaken met de tweede Seat Ibiza - Uit de Oude Doos
Test: Toyota GR Supra A90 Final Edition – sneller, scherper en nóg leuker
Test: Lucid Air Sapphire - Met de snelheid van het licht
Toen Volkswagen aan de middenklasse begon te ruiken – Volkswagen K70 vs. Opel Rekord
Wat kost 130 km/h rijden met een EV en levert het nog wat op?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.