Seat Ibiza 1.6 Stella+ (2000)

Sportieve lieveling

Seat Ibiza 1.6 Stella+
De compacte klasse wordt steeds belangrijker. Cijfers wijzen uit dat het aantal kopers in dit segment jaar na jaar toeneemt. De concurrentie is dan ook moordend. Hoe goed is de eind '99 vernieuwde Ibiza?

Sinds hij eind '99 een facelift kreeg, lijkt de Ibiza op de Toledo. De grille bestaat uit drie openingen met in de middelste het fors uitgevoerde Seat-logo. Net als z'n grotere broer heeft de Ibiza ook plooien in de motorkap. Niet alleen het front, maar ook de achtersteven werd aan de nieuwe mode aangepast. Ook hier zien we weer dat kloeke Seat-logo met aan weerskanten achterlichtunits die voor een flink deel over de achterklep lopen. In z'n nieuwe 'look' maakt de Ibiza een volwassener indruk.

Klasse groter

Behalve het koetswerk werd ook het interieur wat opgewaardeerd. Met name het dashboard, want dat lijkt nu uit een wagen van een klasse groter te komen. Een middenconsole die à la BMW licht naar de bestuurder toe is gekeerd, verwacht je eigenlijk niet in een compacte auto. En dan zit er in die middenconsole ook nog eens een groot LCD-scherm dat zelfs met de zon er vol op goed afleesbaar blijft. Je vindt er niet alleen gegevens over de radio en de klimaatregeling, maar ook de datum, de buitentemperatuur en de tijd worden aangegeven. De klok is zelfs radio controlled. Dat wil zeggen dat hij zichzelf - gestuurd door radiosignalen - gelijk zet.
Losse spullen kun je kwijt in smalle portiervakken en vakjes aan de zijkanten van de stoelen. Ook is er ruimte onder aan de middenconsole. Links onder het stuur kom je een muntenvakje tegen en midden onder de stuurkolom zit een bijna 'onvindbaar' vak waar het instructieboekje en andere bij de auto horende papieren in passen.
Voor een compacte auto biedt de Ibiza achterpassagiers een aardige hoeveelheid beenruimte. Maar de hoofdruimte houdt niet over. De bagageruimte heeft een bescheiden inhoud, maar is toch zo voordelig van vorm dat er nog redelijk wat koffers mee kunnen. Een nadeel is dat de bagage wel over een flink hoge drempel getild moet worden.

Stevig en soepel

'Stevig' en 'soepel', dat zijn de elementen die in de Seat Ibiza het comfort bepalen. De stoelen zijn zo stevig, dat het niet overdreven is om ze hard te noemen. Soepel zijn de vering en demping. De souplesse zorgt niet alleen voor comfort op de snelweg, maar ook op slecht bestrate wegen, want hobbels en kuilen worden goed verwerkt. Een tweede airbag en zijairbags zijn bij de Ibiza een optie.

Op de weg

Nu dachten we toch echt dat Seat de koers ging varen van 'sportieve VW-dochter'. Toen ze met hun 'nieuwe' Toledo kwamen, waren we daarom verbaasd; die auto is vooral erg comfortabel. En, verrassing, bij de nieuwe Ibiza is dat niet anders. De auto is zo aangenaam geveerd dat 'ie behoorlijk overhelt in bochtenwerk. Het is nog net niet te erg, al hebben de stoelen moeite om je vast te houden. Overhellen betekent niet automatisch 'hopeloos onderstuurd'. Want de Ibiza wil heus rechtdoor in bochten, toch doet hij dat zeker niet te snel. In de uitwijkmanoeuvre gooit de Spanjaard heus z'n achterste in de strijd, maar doet dat op goed controleerbare wijze. Zacht geveerd, niet te week, onderstuurd, controleerbaar in grenssituaties; Seat heeft het huiswerk goed gedaan. Des te leuker is dat de zitpositie uitstekend is, de prestaties helemaal op niveau zijn en de reminstallatie een degelijke indruk maakt. Sturen is met de Ibiza zoals we het graag zien: precies, licht genoeg, met genoeg gevoel. Deze Spaanse compact kunnen wij nergens betrappen op onvolwassenheid. Of het moet het bovengemiddelde motorlawaai zijn.

Conclusie

We nemen het nog een keer door. Qua ruimte neemt de Ibiza een middenpositie in deze klasse in en hij is lekker sportief. Daarnaast komt hij serieus over, ziet er zo uit de kluiten gewassen uit (van binnen en van buiten) en presteert erg goed. Deze Spanjaard verdient wat ons betreft een toppositie.

Signalement

Merk Seat
Model Ibiza 1.6 75pk Stella +
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 12.930

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 4.600 tpm
Maximaal koppel 135 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.877 mm / 1.640 mm / 1.422 mm
Wielbasis 2.443 mm
Massa leeg 984 kg
Laadvermogen 485 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 500 kg
Banden175/70R13Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 12,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,7 s / 13,5 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum