Seat Ibiza 1.9 TDi 110pk Signo (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.9 TDi 110pk Signo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 201.000 km |
KM-stand laatst | 261.174 km |
Aanschaf (201.000 km)
- 201.000 km
In februari 2010 heb ik deze Seat Ibiza particulier gekocht met een kilometerstand 201.000.
Na mijn afstuderen aan het werk gegaan en daarvoor zocht ik een betrouwbare auto voor woon-werk verkeer. Vanwege de vele kilometers per jaar, een kleine 30.000, moest het een diesel worden. Mijn voorkeur ging uit naar een hatchback van de Volkswagen Group.
Na een proefrit bij een garage in een Volkswagen polo en een Škoda fabia, merkte ik dat een beetje power het rijplezier toch wel zou vergroten, mijn verdere zoekactie ging dan ook uit naar een auto met TDI-motor i.p.v. SDI-motor.
Bij een fanatieke VW-hobbysleutelaar die van zijn Seat Ibiza diesel af moest heb ik een 10 jaar oude, goed verzorgde auto op de kop getikt. Los van wat steenslag valt niets op te merken aan deze auto.
Voor eerste auto heeft hij bijzonder veel opties: stuurbekrachtiging, elektrische ramen en spiegels (met verwarming), vier airbags, climate control/airco, vier hoofdsteunen, EDS en TCS en een 6 wissel cd-speler zijn. En alles werkt nog naar behoren.
De auto heeft een 1.9 TDI met 110 pk. Een motor die de gewenste power kan leveren, maar ook zuinig zou moeten kunnen zijn. Verder viel ik voor de looks en extra's, zoals het multifunctionele display met geïntegreerde boordcomputer.
Een auto waar ik hopelijk goedkoop en betrouwbaar mee kan rijden.
Kleine beurt
- 206.563 km
Na ruim een maand met de auto te hebben rondgereden en ruim 3500 km km met deze auto gereden te hebben ben ik nog erg blij met de aanschaf van deze auto.
Hij rijdt erg lekker, schakelt goed en ziet er mooi uit.
Verder valt het verbruik mee; altijd rond de 1 op 20.
Bij de eerste service beurt viel de schade mee. De normale olie, (olie-)filters zijn vervangen. Er lekte verder een beetje vloeistof weg, maar door het plaatsen van een nieuwe afdichtring oliekoeler en een pakking voor de oliekoeler was dit verholpen.
Verder deed de climatecontrol het niet echt lekker; hij zoog niet voldoende verse lucht aan. Er bleek een 'compleet bos' onder de motorkap verborgen te zitten; aan kleine blaadjes en dennennaalden. Dit is opgelost d.m.v. stofzuigen en het vervangen van de interieurfilter.
Helaas moesten de banden ook vervangen worden. Dit loopt altijd in de papieren... Ik heb er voor gekozen om ze te vervangen voor Continentals. Ik heb voor de vele km's die ik maak graag kwaliteitsbanden. De banden kosten incl. montage: 276 euro
Op naar de volgende 15.000 km, voor de volgende service beurt :-)
Grote beurt
- 220.761 km
Oktober 2010:
Na een kleine 14.000 km een afspraak gemaakt voor een grote beurt. Net als bij de voorgaande service beurt deze afspraak gemaakt bij Autotechniek Hans Sloot.
Hans Sloot, voorheen verantwoordelijk voor de werkplaats van tuner JD Engineering, en daarmee met name voor alle mechanische werkzaamheden, is voor zich zelf gestart. Hij positioneert zich als een jong en dynamisch bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in onderhoud en tuning van auto's uit de VAG-groep, zoals Volkswagen, Audi, Seat en Skoda.
Tijdens deze grote beurt werd de remolie ververst, de remmen gereinigd en natuurlijk de vloeistoffen en filters vervangen.
Totale schade, ruim 400 euro.
Met een gerust hart ga ik de komende 15.000 km tegemoet, tot de volgende service beurt!
Winterbanden
- 201.000 km
Met een strenge winter voor de boeg besloten om winterbanden aan te schaffen. Nl. omdat ik van mijn auto afhankelijk ben om op mijn werk te verschijnen, ook met gladheid en sneeuw. De investering bedroeg 340 euro: voor 4 Bridgestone winterbanden incl. lepelen op de originele velgen en balanceren.
Schade door ongeluk met gladheid
- 227.101 km
De winter van 2010 was de koudste winter sinds 1996 met bijzonder veel sneeuw. Ondanks de winterbanden en technische hulpmiddelen als TCS, had ik december 2010 een ongeluk. Door vastgevroren mist op een brug, onder een laagje sneeuw, slipte ik en wist ik ternauwernood een frontale botsing met een tegenligger te voorkomen. Echter door teveel te corrigeren raakte ik alsnog van de weg, waarbij de auto rechtsachter een lantaarnpaal raakte.
De lantaarnpaal had geen schade, mijn Seat had een forse deuk in het rechter achter paneel en de bijrijdersportier wilde niet meer open.
Het opnieuw uitlijnen van de auto kostte slechts 3 tientjes.
De reparatiewerkzaamheden, vervangen van het rechter achter paneel en het spuiten van de totale rechterzijde kostte in totaal 1500 euro. Zonde van het geld, maar blij dat het alleen bij materiële schade is gebleven en dat mijn Ibiza weer strak rijd!
Kleine beurt
- 229.854 km
Februari 2011:
Behalve een nieuwe stuurhoes linksvoor, weinig bijzonders met deze kleine beurt. Wellicht was de stuurhoes geknapt tijdens het opnieuw uitlijnen van de auto na het ongeluk??
Behalve een kleine beurt waarbij de gloeibougies, oliefilter, interieurfilter en ruiterwisserbladen vervangen worden ook gelijk APK uit laten voeren. Totale kosten ruim 400 euro.
Car check + Airco check
- 242.265 km
Juni 2011:
Met de bandenwissel van begin april bij Profile een gratis carcheck gewonnen.
Tijdens deze zogenaamde CarCheck wordt de auto o.a. gecontroleerd op juiste bandenprofiel, schokdempers, bandenspanning
accu en olie- en koelvloeistofpeil.
Alles bleek gelukkig in orde.
Verder kon de airco wel een onderhoudsbeurt gebruiken. De kosten voor het aircosysteem leeghalen, lektest, het vullen met fluoriserend lektestmiddel en het weer afvullen van de juiste hoeveelheid koudemiddel bedroeg slechts 30 euro.
Grote beurt
- 244.988 km
Augustus 2011:
Vlak voordat ik voor het eerst met de Ibi op autovakantie ging, naar Zuid-Frankrijk, heeft die eerst nog een grote beurt gekregen bij Autotechniek Hans Sloot te Lochem.
De uitlaatsteun bleek gedeeltelijk gebroken, wat door middel van lassen weer gerepareerd kon worden.
De totale kosten voor de grote beurt bedroeg een kleine 300 euro.
Autovakantie Zomer 2011
- 250.000 km
Met mijn vriendin in 1,5 week met behulp van de Seat Ibiza Mk2, naar Zuid-Frankrijk gereden en via de Franse Alpen weer terug.
Door de achterbank plat te leggen was er genoeg ruimte voor de bagage, waaronder een grote tent.
De auto functioneerde naar behoren, zelfs de Mont Ventoux beklimmen was geen probleem :-)
De bestuurdersstoel heeft zijn beste tijd gehad na 10 jaar. Na 2 uurtjes rijden ben je wel weer toe aan pauze en wisselen van stoel.
N.B.
Met enige regelmaat moeten de lampjes van de koplampen vervangen worden. Wellicht trillen ze kapot door de dieselmotor?
Kleine beurt
- 261.174 km
December 2011:
De remmen achter bleken aan vervanging toe. Zowel de remblokken, als de remschijven zijn dan ook vervangen.
Daarnaast een kleine beurt; olie-, lucht- en interieurfilter vervangen, olie en koelvloeistof vernieuwd.
Het stoelknopje van de bestuurdersstoel was afgebroken, dus een nieuwe voor laten plaatsen. Totaal was de rekening ruim 300 euro.
Plannen voor de toekomst;
- Vervangen van de versnellingsspookhoes. Deze is verweerd en gescheurd.
- Derde remlicht vervangen. Bij aanschaf ontbrak het origenele derde remlicht. Deze bleek vervangen voor een modelletje van de Halfords, wat op de achterruit geplakt zit.
- De bestuurdersstoel vervangen, om pijnloos lange ritten te kunnen maken ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.