Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Seat
  • Ibiza

Seat Ibiza 1.8i-20VT Cupra (2001)

Asfalt-tijgertje

Seat Ibiza 1.8i-20VT Cupra (2001)
  • Autotest
15 januari 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Op elke straathoek liggen ze op de loer. Geen bocht of op groen springend stoplicht is veilig voor ze. Ze zijn klein, superwendbaar en hun killer-instinct is legen-darisch. De GTI's zijn overal. Is de Ibiza Cupra koning van de asfalt-jungle..?

De GTI in deze test denkt dat hij het een hoop andere auto"s erg lastig kan maken. Hij komt uit een onvermoede hoek: uit Spanje. Seat had ook van het vorige model Ibiza al een snelle versie, de Cupra. Een fijn ding met een hoop vermogen, maar helaas weinig raffinement. Ook die Ibiza-generatie was al onder VW-regie tot stand gekomen, maar de Cupra rammelde en kraakte nog dat het een lieve lust was, en hoe je al dat vermogen op een beetje fatsoenlijke manier op de weg moest krijgen, daar waren de Spanjaarden nog niet helemaal uit. Met name op "nat" had de Cupra nogal wat streken, die menig Cupra-rijder een gemiddelde zonvakantie aan schadekosten hebben opgeleverd. Maar er is een hoop veranderd. De huidige Seat Ibiza is een meer dan uitstekende auto, die vooral waar het op de afwerking aankomt een enorme sprong gemaakt heeft. En voor de Cupra-versie heeft VW grootmoedig z"n meest getalenteerde motor ter beschikking gesteld: de 1.8 Turbo. Kon nog wel eens wat worden.
Eerst maar eens wat uiterlijkheden. De GTI mag dan niet dood zijn, het typische GTI-uiterlijk is dat op sterven na. Voorbeeld: vroeger was een GTI geen GTI als "ie geen wielkastverbreders had, en kijk eens naar de Cupra: geen verbreder te bekennen. Gelukkig hebben andere pure GTI-elementen als lichtmetalen velgen en een lagere voorspoiler met mistlampen danwel breedstralers, wel hun weg naar onze GTI weten te vinden, anders was "t helemaal een saaie boel geworden. Maar de algemene trend is duidelijk: je moet je auto"s een beetje kennen wil je de Seat er tussenuit halen. De Ibiza Cupra, volgt keurig de door de concurrentie voorgeschreven "doe-maar-niet-al-te-
idioot"-lijn. Geen al te woest uiterlijk vertoon, maar een diepere voorkant met honingraat-grille, subtiele schortjes en een dakspoilertje en "n heuse dubbele uitlaat van chroom, dat wel. ƒn lichtmetaal natuurlijk. De vorige Cupra had van die fraaie witte velgen - dáár had je wat aan als autospotter en ze stonden "m nog bijzonder goed ook. Die nieuwe velgen zijn ook mooi hoor, daar niet van, maar de mogelijkheid tot een écht onderscheidend element heeft Seat jammer genoeg laten liggen. Als Seat tegenwoordig "ets goed voor elkaar heeft, dan is het wel hun interieurs. En waar je van een Leon-binnenste nog kunt zeggen dat het Audi-gehalte wel érg hoog is, is dat van de Ibiza helemaal eigen aan Seat. De afwerking is niets minder dan subliem, en zo"n displaytje waarin je alle radio- en airco-afstellingen kunt regelen en aflezen: "t is helemaal áf. De sportstoelen zijn deels met leer, deels met blauwe (varieert al naar gelang de carrosseriekleur) stof bekleed en werkelijk knálhard. Ja, je zit er lekker stevig op en ja, je houdt het er uren op uit, maar "ets zachter hadden we niet erg gevonden. Overigens zijn ook het stuur en de deurpanelen met leer bekleed, en ook dat oogt áf. En wat dacht u van titanium? Dáárvan zijn de pedalen, daarvan is de pookknop, daarvan zijn ook de dorpelverwelkomingen met Cupra-logo. Nog wat te mopperen? Ha, zullen we een keer n"et hebben. Ten eerste zit ons rechterbeen constant klem tegen de middenconsole, wat het "ruimtegevoel" van de toch al niet overdreven grote Ibiza niet ten goede komt. Ten tweede: de wijzerplaten zijn wit en op zich prima af te lezen. Tot je een tunnel induikt. Dan verandert (als je je lichten tenminste aanhebt) die kleur in rood. Geen idee hoe ze het doen en echt: het ziet er prachtig uit. Maar laten de cijfers en de wijzers nou óók rood zijn. Afleesbaarheid nul dus, tot je ogen eraan gewend zijn.

Turbo-power

De Seat heeft de bekende 1.8 Turbomotor gekregen die ook de Audi TT, Golf GTI en diverse andere VAG-producten aan zulke tot de verbeelding sprekende prestaties helpt. In deze (wéér andere) afstelling beschikt hij over 156 pk, en da"s een berg voor zo"n klein autootje. Maar ook deze jongen heeft maar weinig moeite met de grip. In onze Cupra werd hij daartoe zelfs met ESP (Electronic Stability Program) geholpen, maar nodig heeft hij het niet echt. Schakel het uit en de Blauwe Schicht gaat bijna even onverstoorbaar de bocht door als mét. Goed, uiteindelijk wordt er natuurlijk wat over de voorwielen geschoven, maar serieus is het niet en "gas los" leidt niet tot chagrijnige reacties. Over het sturen en schakelen hebben we geen klachten - integendeel. Wat de Cupra tot een echt feest maakt,
is z"n reusachtige koppel: 210 Nm bij 1800 tpm. Je hoeft dus zo goed als niet te schakelen om er altijd als een haas vandoor te kunnen. Een pracht van een all-rounder; een heerlijke GTI.

Signalement

Merk Seat
Model Ibiza 1.8 20VT Cupra
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 19.795

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 115 kW / 156 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 210 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.877 mm / 1.640 mm / 1.422 mm
Wielbasis 2.443 mm
Massa leeg 1.094 kg
Laadvermogen 485 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden195/45R16Prijzen
Topsnelheid 218 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s (fabrieksopgave: 7,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,2 s / 9,6 s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Seat Ibiza
Seat Seat Ibiza

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

INFO
XLEasy
XLEasy
Seat Ibiza 1.0 MPI Reference (5D/5H)
€ 335
Stel samen ▸
Seat
Seat
Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 95pk Style (5D/5H)
€ 350
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 329
 
Seat Ibiza in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Seat Ibiza 1.4-16V Stella Elek.raam/ NAP/ APK

    Seat Ibiza 1.4-16V Stella Elek.raam/ NAP/ APK

    • 2002
    • 138.254 km

    € 1.999

    Seat Ibiza 1.4-16V Stella

    Seat Ibiza 1.4-16V Stella

    • 2002
    • 111.681 km

    € 1.650

    Seat Ibiza 1.4-16V Stella

    Seat Ibiza 1.4-16V Stella

    • 2002
    • 240.761 km

    € 890

Meer Seat Ibiza occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Seat Ibiza | Nieuw: update 2021

    88
    • 10 december 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Ibiza specificaties
  • Seat Ibiza occasions
  • Seat Ibiza video's
Advies en informatie
  • Seat Ibiza tests
  • Seat Ibiza gebruikersreviews
  • Seat Ibiza index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Als er één type auto is dat we echt als de perfecte allrounder kunnen kwalificeren, dan is...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA...

    • 1 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza SC 1.2 70pk Style (2012)

    Seat Ibiza SC 1.2 70pk Style (2012)

    1
    • 1 december 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (2017)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business...

    2
    • 11 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    3
    • 17 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    • 21 december 2020
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    3
    • 26 november 2020
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense Plus (2020)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense...

    3
    • 1 november 2020
meer reviews
Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

42

Het is een Seat Ibiza uit de glorietijd van dit model, toen je bij een Ibiza gewoon nog kon...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

    Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra -...

    42
    • 17 februari 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar een compacte stationwagon

    Op zoek naar een compacte stationwagon

    36
    • 21 november 2021
  • Nieuws
    Top 5: populairste compacte hatchbacks van het moment

    Top 5: populairste compacte hatchbacks...

    48
    • 17 september 2021
  • Nieuws
    Vernieuwde Seat Ibiza nu ook in basistrim

    Vernieuwde Seat Ibiza nu ook in basistrim

    16
    • 15 september 2021
  • Test: Seat Ibiza

    Test: Seat Ibiza

    • 1 augustus 2021
  • Nieuws
    Prijzen vernieuwde Seat Ibiza bekend

    Prijzen vernieuwde Seat Ibiza bekend

    17
    • 22 juni 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks focus op Cupra'

    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks...

    29
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Nieuws
    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst ligt bij Cupra'

    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst...

    147
    • 18 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion...

    • 28 februari 2022
  • Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

    Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra -...

    42
    • 17 februari 2022
  • Achtergrond
    Frappante overeenkomsten tussen eerste Seat Leon Cupra en de Cupra Born

    Frappante overeenkomsten tussen eerste...

    23
    • 12 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden