Seat Ibiza 1.6 100pk Sport (2001)

Seat Ibiza 1.6 100pk Sport (2001)

UitvoeringIbiza 1.6 100pk Sport
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001

11 jaar in bezit.

Het leek mij leuk om hier zelf eens wat bevindingen te schrijven omdat mijn Ibiza vandaag ( 5 maart 2012 ) weer zonder problemen door de keuring is gekomen. Er staat nu 164000km op de teller en op 28 maart wordt hij 11 jaar. Ik heb de wagen nieuw aangeschaft en heb dus vrijwel alle kilometers zelf gereden. ( op papier ben ik de 2e eigenaar omdat hij eerst op naam van mijn ouders stond vanwege de verzekering, in september 2005 ben ik gaan samenwonen en kwam hij op mijn naam ).

Mijn vorige ( 1e ) wagen was een 2e hands BMW 316 uit 1991 ( een E36 ) en die kocht ik in 1998. Na wat rondkijken kwam ik al vrij snel op een Ibiza 1.6 sport 100pk. Ik was ervan onder de indruk dat de rij eigenschappen bijna hetzelfde waren als de BMW van 1991 ( oke, er zit 10 jaar tussen ). En het speelde mee dat ook dat een 1.6 100pk was. Tuurlijk is de sport standaard verlaagd en gestabiliseerd dus de rijeigenschappen voor sportief rijden zijn erg goed. Net als de BMW is hij erg stug, je voelt alles in je stuur. Ik vind dat contact met de weg fijn maar dat geldt niet voor iedereen. 100 pk is rap zat voor 1014kg en zuinig rijden kan ook als je dat wilt. Op lange stukken is 1 op 14 mogelijk. Dagelijks gebruik 1 op 12 a 13.

Na 11 jaar ben ik nog altijd dik tevree en de wagen loopt nog altijd erg fijn. Is altijd bij de Seat dealer onderhouden geweest. Beurten zijn altijd op tijd uitgevoerd zoals het hoort. Ik rij er ongeveer 15000 prive kilometers per jaar mee dus dat geeft na 11 jaar ongeveer de huidige 164000. Ik houd hem tot hij op is, ook omdat ik het model nog altijd mooi vind.

De enige echte "pech" was in 2008 een boom die erop viel. Aardig wat schade aan motorkap, dak, raam, zijpaneel, dashboard ed. Gelukkig was hij toen nog niet echt oud en dus niet total-loss. schade bedroeg 4600 euro wat allemaal vergoed is door de verzekering. Alles was met ongeveer 1 week hersteld en je ziet / merkt er niets van.

Over het normaal onderhoud kan ik melden dat ik een nieuwe einddemper heb gekocht ( een dubbele ipv de standaard enkele ). Een jaar daarop heb ik de rest van het uitlaatsysteem moeten laten vervangen omdat er resten van de originele demper in de katalysator waren gekomen wat een rammel gaf bij optrekken.

2 maal heeft het motorstoringslampje gebrand. 1e keer meteen mee naar dealer gegaan waar bleek dat er een slangetje lek was waarmee restenergie van de airco naar de 4e ? cilinder wordt gebracht. dat trekt valse lucht waardoor die cilinder uitvalt.
Was simpele reparatie.
2e keer was ik wat verder weg dus toen heb ik de ANWB gebeld. Die had ik 5 minuten gezien dat de stekker van de injectie / inspuiting op cilinder 4 slecht contact maakte waardoor die uitvalt. Op 3 cilinders kun je wel rijden maar de hele motor is dan in onbalans / trilt en bromt laag. De ANWB monteur heeft die stekker even losgehad, weer vast en probleem is verholpen. Is niet meer voorgekomen sindsdien.

En verder op wat steentjes op voorruit en 1 keer mistlamp na was dat het wel. Ik heb ook dat raammechanisme nog onder garantie van PON gehad maar dat is een bekende kwaal. Ook het standaard afslijten van de deurgrepen aan de binnenkant is jammer maar voor de rest oogt de binnenkant nog als nieuw. Stuur is niet glad en ook de pookknop niet. Alles werkt ook nog gewoon.

Verder is het nog steeds een fraaie en snelle auto die ook deze barre winter weer is doorgekomen op de 1e accu. Ben wel blij met mijn winterbanden die ik nu 2 seizoenen heb. Die heb ik om de originele 15 inch velgen laten leggen en voor de nieuwe zomerbanden heb ik 16 inch AEZ Xylo met 215 banden laten monteren. Die brede banden vullen vooral de wielkasten achter een stuk beter. Het verbruik is wel toegenomen met dat overschot aan rubber.

Mocht er wat bijkomen dan zal ik dat updaten.

toevoegingen foto kosten en verbruik

Naast de jaarlijke apk en beurt ( afhankelijk van groot / klein / kilometers ) van ongeveer 300 tot 350 euro heb ik behalve de banden en de einddemper en katalysator nog geen buitensporige kosten meegemaakt.

Na 6 jaar dus een nieuwe ( dubbele ) einddemper, remus € 450,00. Is er vakkundig door de seat dealer ondergezet nadat ze hem besteld hadden. Hij is mooi in een uitsparing in de rand van de achterbumper geplaatst waardoor hij niet zo laag bij de weg hangt ivm. drempels. Uitlaat geeft een mooie lage brom.

De standaard banden waarmee de ibiza toen werd geleverd waren pirelli p2000. Deze zijn vrij zacht en waren na 15000 km op aan de voorkant. Zal ook een beetje met vlot optrekken en sportief rijden te maken hebben maar de volgende set continental premium contact waren veel beter en gingen ruim het dubbele mee.

Nu heb ik dus aparte zomerbanden en winterbanden. Nog te kort om slijtage te melden. Eind maart gaat de zomerset er pas voor de 2e keer onder. Zoals ik eerder meldde neemt het verbruik wel iets van 10% toe ten opzichte van de normale 195 banden ( nu 215 ). Rijgedreg bij 160-180 km/h is wel vele malen beter, veel stabieler.

In principe rijd ik nu op mijn winterset zuiniger ondanks de lagere temperatuur buiten. Zonder veel tegenwind nu op 1 op 13 in de winter, op de oude banden was dat 1 op 14 op lange stukken in de zomer en ooit 1op 15 was zuinigste. Met de brede banden nu mag ik blij zijn met 1 op 12 maar dat zal ik komende zomer nog eens meten. aircogebruik heeft weinig invloed op verbruik bij mij, in ieder geval niet meetbaar of minder dan 5%. Ik denk dat raam openen op snelweg meer invloed heeft.

2 maanden voor APK

Zo, bijna weer een jaar verder, net de uitnodiging voor de jaarlijkse APK weer binnen en die moet voor de 28e maart gebeuren. De auto word, en ik heb hem dan 12 jaar.

De vorige was de 165000km beurt ( kleine beurt ) dus dit word weer een grote beurt.
In ieder geval heb ik nog altijd geen problemen met de wagen. Oke, we zijn weer 10000km verder, zomerbanden verbruik is funest, winterbanden zitten er weer om vanaf oktober. zomer 1 op 11, winter 1 op 12. Rustig rijden is 1 op 14 maar het is een hoogtoerige motor dus daar doe je vrij weinig aan. dat verschil merk je wel als je in een nieuwe peugeot 208 ofzo rijdt, zo'n zuinige diesel, die loopt net over de 2000 toeren op de snelweg bij 120km/h. de mijne loopt bij 120km/h wel 3500t.

En tuurlijk, alles wordt wat ouder, maar stuur is nog strak, pook is nog strak, 1e accu, koude winter, zomervakantie 2 weken stil gestaan, geen probleem. koud, nat, geen probleem. Alleen verbruik is jemmer, en gaat nu ook wat olie verbruiken, heeft ie nooit gedaan. ik heb me ooit laten vertellen dat dat wel 1 liter per 1000km kan worden, maar dat is nog niet het geval.

verder rijd alles nog, start elke dag, maar omdat de rest nog origineel is, koppeling, remschijven en blokken ( vanaf 2001 !!! ) ben ik een beetje bang dat dat er wel aan zit te komen, maar dat ben ik al een paar jaar. in theorie is de beurt bij 180000 en over 2 maanden dus de bevindingen post ik dan...

APK en Groot onderhoud

Zoals beloofd, vandaag auto terug van APK, deze beurt was groot onderhoud met een Grote G. Het zat er al aan te komen maar er kwamen toch wat zaken naar voren bij de APK.

- Distributie riem moest zowiso bij deze km. stand, vorige was 90000km.
- Omdat de motortemp. meter niet meer helemaal opliep en soms zelfs terug is de thermostaat en de waterpomp vervangen.( konden ze nu makkelijker bij omdat alles toch al open lag nu... )
- Remslang voor ( APK afkeur ) zat bobbel op, vervangen.
- Schroefveer voor vervangen, was gebroken. Achteraf had ik dat al gevoeld bij rijden een keer, maar daarna niet meer, en werd niet erger.
- En natuurlijk de grote beurt zelf en afmelden APK. Plus kleine zooi zoals een lampje kentekenplaat...

Totaal € 1435 incl. btw. ( waarvan ongeveer 400 grote beurt zelf incl. btw. )

Voorlopig kan ik weer even vooruit, remmen, waar ik eigenlijk bang voor was komen WEL volgend jaar maar dat wist ik al langer. Remschijven en blokken zijn nog de 1e originele!!! Dat is volgend jaar bij kleine beurt iets van 350 euro extra. Ik heb er geen nieuwe vergelijkbare voor dus nu toch echt op naar de 200dkm. Op 28 maart 2013 wordt ie 12 jaar, volgend jaar 28 maart volgende beurt, of bij 192dkm, de laatste voor de 200. Ik verwacht / hoop dan weer te berichten als nog altijd eigenaar en anders eerder.

Nieuwe APK tot maart 2015

Zonder grote problemen weer goedgekeurd op 19-03-2014. Standaard kleine beurt en wat vorig jaar gemeld was ( remschijven en blokken voor ).

Kwam handrem gangbaar maken bij ( is APK punt ). Oprolmechanisme riem bijrijder heb ik zelf nog om gevraagd en is verholpen. Rubbers secundaire waterpomp ? vervangen, normale slijtage ?

Alles bijeen 600 euro incl. btw dus geen verrassing daar omdat ik al op de remmen had geteld en de rest wat erbij kwam was een klusje van amper een uur.

Als er verder geen spannende dingen gebeuren meld ik mij de volgende keer weer boven de 2 TON op de teller !!!

Door de 2 ton

28-09-2014

Doordat ik een andere baan heb gekregen en verder van het werk af woon gebruik ik de wagen nu veel vaker voor woon / werk verkeer. Daardoor ben ik veel eerder dan verwacht door de 200.000 km heen gegaan ( ergens in augustus al ) en eerder toe aan grote beurt ( had pas in maart 2015 weer nodig geweest maar de service interval brandt alweer omdat ik bijna 15000 km heb gereden vanaf april.
Het vaker en elke dag rijden geeft geen problemen en zou juist beter moeten zijn voor de motor en alles omdat alles goed warm wordt. Stiekum ben ik nu wel aan het kijken naar wat nieuwers en zuinigers maar bij normaal ( 110-120 ) rijden is het nog acceptabel met 1 op 14 op brede banden, warm weer en wind mee ( lol ).
Ik wil nog even door de winter heen en dan kijken we volgend jaar wel. zolang hij het doet is het mij goed en eigenlijk rijdt hij nog zo fijn dat ik helemaal niet weg WIL doen...

Wordt vervolgd...

2 beurten en APK verder...

Oktober 2014:

Grote beurt 204000km geen bijzonderheden.

Tussendoor wegens "rolgeluid" banden laten nakijken, waren niet de banden maar bleek achterwiellager. Vervangen en verholpen.

Maart 2015:

APK, geen bijzonderheden.

Juli 2015, 219000km.

Kleine beurt, geen bijzonderheden.
Wel aangegeven dat ik zelfde rolgeluid banden weer hoorde dus meende andere achterwiellager maar ditmaal bleken het wel de banden te zijn die nu toch eindelijk gaan "cuppen". Zijn toch zowat aan vervanging toe maar zitten nu nog boven APK minimum. Over 3 maanden gaan bijna de winterbanden erom en als het erger wordt kan ik altijd nog 4 nieuwe banden halen.

Hierbij heb ik wel het advies gekregen om geen V-profiel zomerbanden meer te pakken omdat die schijnbaar eerder gaan cuppen maar ze hebben wel 4 seizoenen heel fijn gereden dus wat is wijsheid ? Iemand ervaring hiermee, ik denk dat ik daar 40-50dkm mee heb gereden.

Naar aanleiding van recente ervaringen en dat de wagen motorisch verder 100% is en nog wel langer meekan besloten om nog altijd door te rijden. Ondanks dat ik er nu 20000km per jaar mee rijd en vroeger maar 12000. Monteur zei letterlijk tegen me dat ze zo niet meer gemaakt worden.

Nieuwe verstuiver en banden besteld

Net na de probleemloze kleine beurt toch weer het motorstoringslampje. Net als twee jaar terug op 3 cilinders lopen wat je merkt aan trillende motor en brommende uitlaat.
Opnieuw diagnose laten stellen en inderdaad andere verstuiver nodig zoals twee jaar gelee al de verwachting was. Daarvoor moet er best het een en ander open zoals het spruitstuk. Onderdeel was niet in nederland voorradig dus duurde paar dagen voordat het klaar was met weekend ertussen maar was gelukkig net in een weekje vakantie dus had wagen niet nodig. De kosten bedroegen 650 euro.

Vandaag heb ik ook meteen nieuwe banden besteld ( toch maar ) om van de trilling achter af te zijn vanwege het "cuppen" van de band. Nog even gevoeld maar bij 1 van de twee achterbanden was een enorm verschil in loopvlak te voelen met de blote hand.

Uniroyal rainsport2 met v profiel gaat er dus vanaf en er komt onder: Pirelli Pzero Nero GT in 215 / 40 R16. Moet een hele goede band zijn volgens testen en recenties...Toch heb ik met huidige set ook veel km's gereden en voldeden prima tot nu. We wachten af...

Maart 2016 APK, 15 jaar in bezit, op naar de 250.0

2 weken voor APK vervaldatum van 28-3 op 234.000km krijg ik de auto eind van de middag terug met weer een nieuwe APK tot eind maart 2017 en dan zou ik rond de komende jaarwisseling bij huidig rijgedrag door de 250.000km moeten zijn.

Naast regulier onderhoud / slijtage / remvloeistof / reinigen remmen en dat soort zaken na valt de schade mee.
Erbij komt: glas van spiegel bestuurderskant waar in de winter een bonk ijs op is gevallen van een viaduct over de snelweg. Toen heb ik het glas kunnen redden, geplakt, maar recent alsnog verloren onderweg. ( glas = € 95,- ).

De zomerbanden zijn het eerste seizoen zeer goed bevallen, fijne band met weinig of geen rare trillingen en dat soort zaken bij alle snelheden, ook tot 180km/h en fijne grip in de bochten.

De keuring is nu met de winterband er nog onder en die is nu op denk ik maar dat is een zorg voor aanstaande oktober...

Qua rijden gaat alles nog goed, maar aan de buitenkant merk je nu wel dat hij op de lastige plaatsen ( achterwielkasten wat roestplekjes en slijtage begint te komen...

Als er echt grote kosten dreigen te komen moet ik vaarwel zeggen maar voorlopig rijden we weer even verder...

Op naar de 3 ton ?

Even kort omdat autoweek site steeds error geeft:

- tweede verstuiver stuk, vervangen.
- winterbanden waren toch nog goed in okt 2016.
- foto van 250.000km op teller gemaakt.
- hele winter verder geen problemen, elke week 500km.
- APK maart 2017, middendemper lek, nieuw.
- Zomerbanden verbruik met BP ultimate 98 is zeer gunstig.
een extra 50 km op een totaal van 500 bij gelijkblijvend rijgedrag. Zeer opvallend. Motor loopt ook soepeler.
- Nu op naar de 3 ton als de kosten beperkt blijven.

Tot de volgende keer.

Total Loss

En op een manier wat je dan niet verwacht gebeurt dan toch een keer. Niet door een storing of mankement, slijtage of ouderdom. technisch was alles nog in meer dan goede staat.
Doodzonde dus ook dat ik de laatste rit de Ibiza tegen een boom heb gezet na een glijpartij in de heftige sneeuw op een avond in december 2017.Het ging niet hard want ik reed stapvoets maar als ie gaat is er geen houden aan en de boom was harder dan de linker voorkant.
Gelukkig zelf lichamelijk niets maar wel wat geschrokken snel de politie en de sleper gebeld in de vrieskou, die waren er vrij snel ondanks talrijke ongelukken en schuivers in de regio.
Helaas was de schade ( ontzet voorwiel / ophanging en wat nog meer ? Zijpaneel, motorkap, grille ) groter dan de dagwaarde. Dat was ook wel te verwachten met een leeftijd van 17 jaar maar daar koop je nog niet wat vergelijkbaars voor terug, dus doodzonde. Die 300000km gaan we dus niet zien.
Toch vrij snel de keuze laten vallen op een nieuwe kleinere en zuinigere mii ondanks dat ik dichter bij huis werk nu, dus die zuinigheid is van minder belang maar toch aangenaam. Woon/werk nu 1 op 20 bij koud weer, langere stukken bijna 1 op 25 maar die rij ik bijna geen. Ondanks dat het een 3 cylinder betreft zijn de rij eigenschappen bijzonder prettig. Ik zit nu minder op de snelweg waardoor ik de 100pk van de vorige eigenlijk niet mis.

The end.

PRIVATE LEASE Seat Ibiza