Seat Ibiza 1.4i Copa (1997)
Voor de kleine beurs
Autorijden blijft maar duurder worden en daar zal in de toekomst weinig aan veranderen. Veel mensen moeten noodgedwongen een stapje terug doen. In de praktijk betekent dat tweedehands gaan rijden in plaats van nieuw: een maatje kleiner. In deze test bekijken we of zo'n kleinere, nieuwe auto in staat is om aan de eisen van een jong modaal gezin te voldoen.
Een leuk alternatief in het compacte segment is bijvoorbeeld de Seat Ibiza, een vlot gelijnd karretje, gebouwd rond vertrouwde Volkswagentechniek. De Seat heeft duidelijk karakter. Zijn gladde, ronde neus in combinatie met de sterk afgeknotte achterkant maken hem tot een pittige verschijning.
Voor ons gezinnetje is het van belang dat de auto voldoende ruimte biedt. In dit opzicht mag je ook wel wat verwachten, want hij is duidelijk een maat groter dan de échte ukkies. Dat merk je voorin al meteen omdat je daar genoeg bewegingsvrijheid hebt en niet het gevoel krijgt bij elkaar op schoot te zitten. Lange bestuurders moeten in de gaten houden dat de middenconsole ze wel eens dwars kan zitten.
Naast een matig dashboardkastje heeft de Ibiza ook een groot bergvak onder de stuurkolom. Heel attent vonden we de ingebouwde houder voor een pen in de zonneklep; slingert het schrijfgerei tenminste niet meer door de auto.
Onze 1,80 meter lange testpersoon voelt zich op zijn gemak achterin de Ibiza. Vier centimeter ruimte tussen zijn knieën en de rugleuning van de voorstoel en een centimeter speling tussen hoofd en hemel is uitzonderlijk in deze klasse. Voor de instap naar achteren klapt alleen de rugleuning van de voorstoel naar voren. Deze compact kan een redelijke hoeveelheid bagage aan, al is een imperiaal of een aanhangertje haast onvermijdelijk voor een ruime gezinsvakantie. Om je koelkast te vervoeren, kun je de achterbank neerklappen. Bij dit basismodel kan dat alleen in zijn geheel.
Veel te bieden
De huidige generatie compacte auto's heeft aanzienlijk meer te bieden dan vroeger. Dat komt bijvoorbeeld tot uitdrukking in een bepaald niet verkeerd veercomfort. De Seat heeft een vrij soepele vering, die wel wat stug reageert op richels en dergelijke. De stoelen zijn vrij hard en wat vlak. Volkswagenerfenisje, zullen we maar zeggen. Desondanks zitten die Seatstoelen nog best goed, daar niet van.
De Seat ziet er wat somber uit door zijn nogal zwarte interieur. Het dashboard is goed te overzien, heeft oranje markeringen op de wijzerplaten en een grote klok met wijzers.
Bij de instapper van een serie moet je geen ruime accessoiresbezetting verwachten. Het hoogst noodzakelijke is aanwezig, meer niet. Standaard is getint glas, wisser achterop, neerklapbare achterbank en van binnenuit verstelbare spiegels.
De 1,4-liter motor lijkt af-fabriek voorzien te zijn van Spaanse pepers. Het is de nieuwe versie met multipoint inspuiting, die opvalt door zijn gretige karakter. Hij levert 60 pk, maar hij lijkt door z'n hoge koppel en gunstig verloop vleugels te hebben. Je kunt deze Ibiza probleemloos heel sportief rijden. De sprint naar 100 km/h is in krap dertien seconden achter de rug. Van 80 naar 120 raast hij in respectievelijk 10,2 en 12,5 tellen voor de 4e en 5e versnelling. Pittige prestaties voor een 60 pk-motor.
Omdat we het gaspedaal tijdens de testperiode behoorlijk enthousiast bespeelden, verbruikte de Ibiza zo'n 1:12,6. Een score die niet bijzonder is in deze klasse. Ondanks zijn vrolijk ronkende motortje valt het geluidsniveau reuze mee.
Voor een auto van dit soort heeft een sublieme wegligging geen prioriteit. Je moet er gewoon veilig mee over de weg kunnen en in noodsituaties niet in onoverkomelijke problemen komen. De Ibiza onderstuurt als het te hard gaat, waarbij zijn achterkant behoorlijk reageert op gas-los. Hij vereist daardoor iets meer attentie, maar biedt de sportieve rijder ook wat meer plezier. Daarnaast spint het binnenste voorwiel wat makkelijk bij flink gasgeven in een krappe bocht.
Stuurbekrachtiging is niet standaard en dat betekent flink sjorren bij het inparkeren. Eenmaal op gang laat hij zich gemakkelijk sturen. Remmen doet de Seat voortreffelijk, waarbij het pedaal goed te doseren valt. Op de koppeling hebben we niets aan te merken en schakelen verloopt goed, zij het met een lichte hakerigheid. Een heel aantrekkelijk autootje, zo'n eenvoudige Ibiza.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Ibiza 1.4i Copa |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 10.798 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 44 kW / 60 pk bij 4.700 tpm |
Maximaal koppel | 116 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.853 mm / 1.640 mm / 1.422 mm |
Wielbasis | 2.443 mm |
Massa leeg | 895 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 400 kg |
Banden | 185/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 157 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,8 s (fabrieksopgave: 15,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,2 s / 12,5 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 158 g/km |