Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sensation (2006)

Oudje doet 't nog best

Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sensation
Seat heeft onlangs de Ibiza miniem gefacelift. De rode kleur in de achterlichtunits is wat donkerder en de naam 'Ibiza' staat nu centraal op de achterklep. Aan de voorkant vallen vooral de stoerdere bumper en de luchtinlaten op.

Vanbinnen is de Ibiza ook opgeknapt. Niet qua vormen, maar er zijn lichtere kleuren gebruikt. Een prijs voor het meest opbeurende interieur zal de Seat Ibiza nooit krijgen, maar de facelift is in elk geval een verbetering. Wat niet verbeterd is, is het grote gebrek aan opberg-mogelijkheden. Sterker, waar het vorige model een uitklapbare bekerhouder boven de radio had zitten, tref je nu een nutteloze plastic strip aan. Je blijft gewoon zitten met je losse spullen, terwijl er ruimte genoeg is die de ontwerpers creatiever hadden kunnen benutten. Ook onhandig: de brandstofmeter functioneert in vergelijking met andere auto's in spiegelbeeld. Rechts is leeg, links is vol. Je bent geneigd door te rijden, terwijl je tank bijna leeg is.

Knullig
De tunnels van de luchtopeningen aan de zijkanten van het dashboard moeten vloeiend overlopen in de panelen van de portieren, maar dat is niet gelukt. Het ziet er een beetje knullig uit. En de ventilatieroosters open je door een langwerpig knopje in het midden van de middelste lamel te draaien. Twee van die vier zaten in onze testauto al scheef. Van een heel ander kaliber zijn de stoelen. Ze zien er sober uit, maar zitten erg goed. Je kunt ze uitstekend verstellen voor een lekkere zitpositie.

We kennen de Ibiza als een lekker sturende auto en daar is met de facelift gelukkig niet aan getornd. Je kunt scherp sturen, hij volgt snel en adequaat de bewegingen van het stuurwiel en blijft ook in extreme situaties lang in de aangegeven
koers. Als het dan uiteindelijk misgaat, gebeurt dit zo voorspelbaar en geleidelijk dat je alle tijd overhoudt om je enthousiasme enigszins in te tomen.
Het onderstel is lekker communicatief, je voelt precies wat er onder je gebeurt. Daar staat tegenover dat de bediening van het stuurwiel wat te licht is. Hoe direct de besturing ook reageert, de bekrachtiging is té sterk. Wat meer weerstand
in het stuurwiel zou het rijplezier nog hebben verhoogd. Diezelfde (te) lichte bediening treffen we ook aan in de koppeling en het gaspedaal. Erg prettig is daarentegen de bediening van de versnellingspook: trefzeker en niet te zwaar, noch te licht.


Breed spectrum
We rijden de Ibiza met de 100 pk sterke 1,4-litermotor, maar hij voelt nauwelijks sterker dan de 75 pk-versie. Wel merk je dat die 100 pk in een breed spectrum beschikbaar is. Ook achter de voorstoelen is de Ibiza een prettige auto. De hoofd- en beenruimte zijn voor een compacte hatchback verrassend en ook de kofferruimte is ruim en gemakkelijk toegankelijk. De wielkasten zitten nauwelijks in de weg, waardoor een grote, praktische ruimte ontstaat. Handig en mooi opgelost is ook de ontgrendeling. Geen gepruts met de sleutel of een hendeltje onder de voorstoel.
Gewoon het Seat-logo omklappen.
'Onze' Ibiza is uitgevoerd met het Sensation-pakket, met standaard centrale,
op afstand bediende vergrendeling, elektrisch bedienbare ruiten voor, zij- en voorairbags en een in twee richtingen verstelbaar stuurwiel. Ook zijn inbegrepen lichtmetalen 15-inchwielen, cruise control, volautomatische airco, mistlampen voor en in kleur gespoten spiegels en portiergrepen.

Signalement

Merk Seat
Model Ibiza 1.4 16V 100pk Sensation
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 15.985

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 126 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.977 mm / 1.698 mm / 1.441 mm
Wielbasis 2.460 mm
Massa leeg 1.073 kg
Laadvermogen 495 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden195/55R15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,8 s / 8,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,7 s / 17,4 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 158 g/km

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forumtopics