AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Seat
  • Ibiza

Oudje doet 't nog best

Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sensation (2006)

Met lichtere kleuren oogt het Ibiza-interieur enigszins frisser, maar het is nog steeds geen vrolijke boel. Het verschil tussen de 100 en 75 pk-varianten is niet groot; de 100 pk-versie pakt wat vroeger op. De rode achtergrond is donkerder, dat ziet u toch ook wel?
  • Autotest
12 maart 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Seat heeft onlangs de Ibiza miniem gefacelift. De rode kleur in de achterlichtunits is wat donkerder en de naam 'Ibiza' staat nu centraal op de achterklep. Aan de voorkant vallen vooral de stoerdere bumper en de luchtinlaten op.

Vanbinnen is de Ibiza ook opgeknapt. Niet qua vormen, maar er zijn lichtere kleuren gebruikt. Een prijs voor het meest opbeurende interieur zal de Seat Ibiza nooit krijgen, maar de facelift is in elk geval een verbetering. Wat niet verbeterd is, is het grote gebrek aan opberg-mogelijkheden. Sterker, waar het vorige model een uitklapbare bekerhouder boven de radio had zitten, tref je nu een nutteloze plastic strip aan. Je blijft gewoon zitten met je losse spullen, terwijl er ruimte genoeg is die de ontwerpers creatiever hadden kunnen benutten. Ook onhandig: de brandstofmeter functioneert in vergelijking met andere auto's in spiegelbeeld. Rechts is leeg, links is vol. Je bent geneigd door te rijden, terwijl je tank bijna leeg is.

Knullig
De tunnels van de luchtopeningen aan de zijkanten van het dashboard moeten vloeiend overlopen in de panelen van de portieren, maar dat is niet gelukt. Het ziet er een beetje knullig uit. En de ventilatieroosters open je door een langwerpig knopje in het midden van de middelste lamel te draaien. Twee van die vier zaten in onze testauto al scheef. Van een heel ander kaliber zijn de stoelen. Ze zien er sober uit, maar zitten erg goed. Je kunt ze uitstekend verstellen voor een lekkere zitpositie.

We kennen de Ibiza als een lekker sturende auto en daar is met de facelift gelukkig niet aan getornd. Je kunt scherp sturen, hij volgt snel en adequaat de bewegingen van het stuurwiel en blijft ook in extreme situaties lang in de aangegeven
koers. Als het dan uiteindelijk misgaat, gebeurt dit zo voorspelbaar en geleidelijk dat je alle tijd overhoudt om je enthousiasme enigszins in te tomen.
Het onderstel is lekker communicatief, je voelt precies wat er onder je gebeurt. Daar staat tegenover dat de bediening van het stuurwiel wat te licht is. Hoe direct de besturing ook reageert, de bekrachtiging is té sterk. Wat meer weerstand
in het stuurwiel zou het rijplezier nog hebben verhoogd. Diezelfde (te) lichte bediening treffen we ook aan in de koppeling en het gaspedaal. Erg prettig is daarentegen de bediening van de versnellingspook: trefzeker en niet te zwaar, noch te licht.


Breed spectrum
We rijden de Ibiza met de 100 pk sterke 1,4-litermotor, maar hij voelt nauwelijks sterker dan de 75 pk-versie. Wel merk je dat die 100 pk in een breed spectrum beschikbaar is. Ook achter de voorstoelen is de Ibiza een prettige auto. De hoofd- en beenruimte zijn voor een compacte hatchback verrassend en ook de kofferruimte is ruim en gemakkelijk toegankelijk. De wielkasten zitten nauwelijks in de weg, waardoor een grote, praktische ruimte ontstaat. Handig en mooi opgelost is ook de ontgrendeling. Geen gepruts met de sleutel of een hendeltje onder de voorstoel.
Gewoon het Seat-logo omklappen.
'Onze' Ibiza is uitgevoerd met het Sensation-pakket, met standaard centrale,
op afstand bediende vergrendeling, elektrisch bedienbare ruiten voor, zij- en voorairbags en een in twee richtingen verstelbaar stuurwiel. Ook zijn inbegrepen lichtmetalen 15-inchwielen, cruise control, volautomatische airco, mistlampen voor en in kleur gespoten spiegels en portiergrepen.

Signalement

Merk Seat
Model Ibiza 1.4 16V 100pk Sensation
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 15.985

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 126 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.977 mm / 1.698 mm / 1.441 mm
Wielbasis 2.460 mm
Massa leeg 1.073 kg
Laadvermogen 495 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden195/55R15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,8 s / 8,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,7 s / 17,4 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 158 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Seat Ibiza
Seat Seat Ibiza

Uitgelicht aanbod

    1.2 TDI COPA Plus Ecomotive

    Seat Ibiza 1.2 TDI COPA Plus Ecomotive

    • 2011
    • 150.000 km

    € 4.700

    1.4 Reference

    Seat Ibiza 1.4 Reference

    • 2009
    • 169.000 km

    € 4.750

    1.0 TSI 95 pk Style Business Intense | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren voor en achter | 15"lichtmetalen velgen

    Seat Ibiza 1.0 TSI 95 pk Style Business Intense | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren voor en achter | 15"lichtmetalen velgen

    • 2020
    • 11.200 km

    € 18.400

Meer Seat Ibiza occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Ibiza specificaties
  • Seat Ibiza occasions
  • Seat Ibiza video's
Advies en informatie
  • Seat Ibiza tests
  • Seat Ibiza gebruikersreviews
  • Seat Ibiza index
Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

Drie jaar na de introductie van de 5008 voorziet Peugeot zijn ruimste model van een nieuwe...

Lees meer
Test: Hyundai Tucson vs. Seat Ateca

Test: Hyundai Tucson vs. Seat Ateca

63

Met de nieuwe Tucson laat Hyundai zich nadrukkelijk van een frivole en brutale kant zien. De...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    • 21 december 2020
  • Review
    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    3
    • 26 november 2020
  • Review
    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense Plus (2020)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense...

    3
    • 1 november 2020
  • Autonieuws
    Seat Ibiza nu ook weer met 1.5 TSI

    Seat Ibiza nu ook weer met 1.5 TSI

    8
    • 2 september 2020
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style...

    4
    • 11 juli 2020
  • Review
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference...

    7
    • 29 april 2020
  • Review
    Seat Ibiza 1.0 TSI 115pk FR Business Intense (2018)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 115pk FR Business Intense...

    • 12 april 2020
Merk
Merk
  • Review
    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic (2014)

    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic...

    2
    • 7 maart 2021
  • Review
    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic (2015)

    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic...

    • 7 maart 2021
  • Autonieuws
    Seat wil accufabriek in Spanje openen

    Seat wil accufabriek in Spanje openen

    29
    • 5 maart 2021
  • Review
    Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Business Intense (2017)

    Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Business...

    • 27 februari 2021
  • Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

    Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Zeven opvallende Seats Cupra van weleer

    Zeven opvallende Seats Cupra van weleer

    7
    • 23 februari 2021
  • Autonieuws
    Plug-in hybride Seat Tarraco blijft onder de 50 mille

    Plug-in hybride Seat Tarraco blijft onder...

    17
    • 4 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep