Seat Cordoba SX 1.6i (1997)

Coupé Soleil

Seat Cordoba SX 1.6i
Is de nieuwe Seat Cordoba SX een coupé? Of gewoon een sedan met twee deuren? AutoWeek onderzoekt of de SX wel voldoende coupé-gehalte biedt voor z'n geld, ofwel: is deze Cordoba een echte 'coupé soleil'?

Een van de jongste aanwinsten in de betaalbare coupé-klasse is de Seat Cordoba SX. Het is niet zomaar een tweedeurs versie van de gewone Cordoba. Integendeel: Seat heeft juist veel gedaan om de SX een eigen, sportief karakter te geven. Dat gaat u minimaal zo'n f 35.500 kosten. Voor dat bedrag staat de SX 1.6i van 100 pk voor uw deur.
De Cordoba SX is nieuw en de 1.6-motor is dat ook. Hij levert met slechts twee klepjes per cilinder een niet misselijke 100 pk. Dat komt door een speciaal inlaatspruitstuk, waarin een klep ervoor zorgt dat de lucht die richting cilinders wordt gezogen afhankelijk van toerental en belasting een lange of korte weg aflegt. Het resultaat: een fiks maximaal motorvermogen en een behoorlijke trekkracht bij niet al te veel toeren. Anders gezegd: een sterke en soepele motor. Dat klopt. Deze basis-motor is fijn. Want hij trekt onderin behoorlijk en maakt de Seat snel zat. Een roffel met een prettig timbre geeft je dat sportieve gevoel, al is die roffel ons wel een tikkeltje te lawaaiig. En da's jammer, want het haalt de krachtbron iets omlaag. Het verbruik is met 1 op 12,3 voor het prestatieniveau prima in orde.
De vijfversnellingsbak voelt vaag en hakerig aan. Het is zaak in de Cordoba om de pook te behandelen als was het uw schoonmoeder. Want alleen dan gaat-ie soepeltjes naar de volgende versnelling. Tijdens de acceleratieproef blijkt overigens dat de Cordoba wel zonder bijgeluiden en overdreven protest razend snel is op te schakelen.
Een coupé heet sportief te zijn. Sportief betekent ook minimaal: 'een beetje vlot graag.' En dat klopt. Want zowel in de sprint vanuit stilstand als in de tussenacceleraties is de Seat een snelle jongen. Dat kost wat brandstof, maar het loopt niet uit de hand.

Ruim, maar...

Seat gaat prat op de ruimte die de Cordoba biedt. Zo is de kofferruimte van de Cordoba verbazingwekkend groot. Alleen ligt hij behoorlijk diep en het klepje - en dus de toegang tot de ruimte - is ook al niet bepaald riant. Op de achterbank biedt de Cordoba voldoende knie- en beenruimte, maar de hoofdruimte valt wat tegen. Oh ja: het uitzicht naar achteren is matig.
Neem plaats. Conclusie: ook van binnen is het een leuke, sportieve auto. Fraaie sportstoelen met SX in de rugleuning; witte wijzerplaten lachen je tegemoet. Onderin, voor de pook, zitten nog twee extra meters: accuspanning en oliedruk. Leuk en apart. Het instructieboekje van de auto zit in het kaartenvak van het rechterportier. Want: ook rechts een airbag. Als je het contact aanzet, zie je een lampje met ABS erop. Het hart van het stuurwiel is wegens een airbag behoorlijk gevuld. Benieuwd naar het moment waarop de motorolie op temperatuur is? Activeer de boordcomputer en u weet 't. Een Cordoba SX is, ook met de basismotor, aangekleed tot een ronduit verrassend niveau: ABS, twee airbags, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bediende ramen, elektrisch bedienbare buitenspiegels en extra meters.
Ondanks de riante en luxueuze uitrusting laat de Cordoba op het punt comfort punten liggen. Dat komt door a. zijn luidruchtige motor en b. zijn onvermogen om korte oneffenheden lekker te verwerken. De Cordoba is best redelijk soepel geveerd, maar op venijnige bobbels of richels laat hij het afweten. Ook de stoelen vallen wat tegen: de rugleuning is namelijk aan de korte kant voor langere bestuurders. En dat heeft gevolgen voor de steun die een zetel dan nog kan bieden.
Wat betreft rijgedrag vertoont hij een vertrouwenwekkend, controleerbaar-onderstuurd weggedrag op momenten dat het wat harder gaat. Verrassingen bij gas loslaten blijven gelukkig uit. Het is een lekker sportief te rijden auto, waar de Seat ook duidelijk toe uitnodigt.
Remmen? Geen probleem, want het siert de fabrikant dat ook de instap Cordoba-coupé standaard voorzien is van ABS.
De Seat Cordoba SX heeft een zeer hoog coupé-gehalte. Bovendien blijkt hij zeer sportief. Want zo'n complete auto, met goede prestaties, een goed ruimteaanbod en sportief-maar- smaakvol uiterlijk als deze Seat komen ook wij zelden tegen. Sterker nog: wie iets leuks en sportiefs zoekt in deze prijsklasse, kan niet om de Cordoba SX 1.6i heen.

Signalement

Merk Seat
Model Cordoba SX 1.6i 100pk
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.470

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.595 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 140 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.142 mm / 1.640 mm / 1.409 mm
Wielbasis 2.443 mm
Massa leeg 1.025 kg
Laadvermogen 485 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 480 kg
Banden185/55HR15Prijzen
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 10,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,5 s / 15,1 s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km
CO2-uitstoot 186 g/km