AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Test: Seat Ateca (2020)

De nieuwe hardlopers

31 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 43 2020
AutoWeek 43 2020

Je leest het in AutoWeek 43 2020

Terwijl bekende succesnummers als Ibiza en Leon soms nog sterkere namen zijn dan die van het merk Seat zelf, is 50 procent van alle nieuwe Seats inmiddels een SUV. En dat avontuur begon pas vier jaar geleden met de Ateca, die inmiddels toe is aan een update.

Het gamma van Seat is een goed voorbeeld van wat er de afgelopen vijf jaar is veranderd in autoland. In 2015 hadden we de Ibiza, de Leon, de Mii, de Toledo, de Altea en de Alhambra. Nu zijn we vijf jaar verder en hebben we nog steeds een Leon en een Ibiza, uiteraard in volledig nieuwe uitvoeringen. De Mii is er ook nog, maar nu alleen nog maar als elektrische auto. De andere auto’s zijn verdwenen en kregen geen opvolger. Drie nieuwe modellen completeren in 2020 de line-up: de Arona, de Ateca en de Taracco.

Drie SUV’s waar niemand in 2015 nog van had gehoord. Dat die ook nog eens goed zouden zijn voor de helft van de totale Seat-verkopen, dat was in 2015 lastig voor te stellen. De Seat Ateca kwam in 2016 als eerste Seat-SUV niets te laat en was meteen een hit. Erboven en eronder volgden de Taracco en de Arona en ook deze auto’s wisten de weg naar de veeleisende autokoper van de huidige tijd te vinden: het moet tegenwoordig hoger en het moet er stoer uitzien. SUV’s domineren de verkooplijsten en dat is bij Seat niet anders.

NA DE CUPRA

De Ateca is evengoed dus alweer ruim vier jaar oud en de Spanjaarden vonden het tijd voor een update. Veel wijzigingen komen ons vrij bekend voor, aangezien we in het begin van de zomer al met de gefacelifte Cupra Ateca op pad gingen: net als die rauwdouwer kreeg de Seat Ateca een nieuwe neus met grotere luchtopeningen, waardoor de lampen werden samengeknepen voor een wat stoerder uiterlijk. Volledig led is standaard. Aan de achterkant werd de boel eveneens strakgetrokken met de inmiddels kenmerkende doorlopende ledstrip. Aan de binnenkant zien we eveneens wat optionele wijzigingen. Het multimediasysteem werd het nieuwe grote touchscreen dat we ook kennen uit de nieuwe Seat Leon en de analoge klokken maakten eveneens plaats voor een digitaal scherm voor je neus, waarop je de getoonde informatie naar wens kunt wijzigen. Het touchscreen is groot, scherp en uitgebreid, maar erg omslachtig en onoverzichtelijk in de bediening. Veel analoge knoppen sneuvelden, wellicht iets te veel. Gelukkig is de klimaatcontrole nog wel apart te bedienen.

Omdat de buitenmaten verder niet zijn veranderd is de ruimte op achterbank gelijk aan voorheen. En dat is verder prima: hoofden beenruimte zijn ruim voldoende en door de hoge bank is de zitpositie ook fijn. De materialen gingen er iets op vooruit, maar de Ateca maakt daarmee meer een broodnodige inhaalslag dan dat het nu erg verrast. Ook de veiligheidstechnieken kregen een update: denk aan verbeterde dodehoekdetectie en een beter autopilotsysteem. Dat laatste werkt nu ook op ho gere snelheid, maar is niet leidend in zijn klasse: dat van Ford in de Kuga is bijvoorbeeld een klap beter.

Qua aandrijflijnen kent de Ateca minder keus dan in sommige landen om ons heen, omdat de belastingen sommige modellen uit de markt prijzen. Zo ben je in Nederland als je de SUV met vierwielaandrijving wilt hebben veroordeeld tot de 2.0 TSI met 190 pk en automaat, terwijl een dikke diesel gevoelsmatig een fijnere combinatie is voor zaken als caravantrekken of het incidentele offroadwerk. Maar dieseluitvoeringen zijn volgens de Nederlandse importeur steeds minder belangrijk gezien de hoge belastingen en een vierwielaangedreven versie loont niet om in het gamma op te nemen. De verkrijgbare diesels hebben dus voorwielaandrijving. Dat geldt ook voor de 1.5 TSI met 150 pk, die voor Nederland de versie is die je moet hebben.

Een 1.0 TSI volgt later, maar die zouden we overslaan als je ook wel eens met de hele familie met vakantie wilt, en de genoemde 2.0 TSI met 190 pk is erg lekker, maar wordt ook snel erg duur door de standaard 4WD en de hoge CO2-uitstoot die daarmee gepaard gaat. Naast de 1.0 TSI volgt later ook een 2.0 TDI met 115 pk. Wij mochten evengoed op pad met de dikste versie: de 2.0 TSI met 4WD. De motoren kregen uiteraard de technische updates die de huidige milieueisen met zich meebrengen zoals een partikelfilter, maar verder voelt het allemaal heel erg bekend in combinatie met een zeventraps DSG-automaat.

NIET ONCOMFORTABEL

De motor is prettig, doordat het vermogen over het hele toerenbereik beschikbaar is en de automaat doet wat hij moet doen zonder dat hij ergert. Het onderstel is vervolgens braaf maar wel zoals je het van een Seat verwacht: net wat steviger dan gemiddeld in de Volkswagen Group en de SUV voelt nooit zwaarlijvig of week, terwijl hij totaal niet oncomfortabel is. Het is voorspelbaar en degelijk. In combinatie met een toch wel wat eentonige en niet opzienbarende cockpit voelt het een beetje als een invuloefening; de SUV’s van de groep lijken allemaal nog meer op elkaar dan de lagere modellen. En de updates van de multime diatechniek en veiligheid zijn goed, maar doen weinig aan het karakter van de auto. De Ateca faalt nergens en scoort best goed op technische onderdelen als de aandrijflijn, maar heeft ook niet veel onderscheidend vermogen in dit drukke segment.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Prima onderstel
  • +Goede aandrijflijnen
  • -Seat leon is aantrekkelijker
  • -Interieur vrij basic
  • -Het voelt een beetje als een invuloefening

Signalement

Merk Seat
Model Ateca 2.0 TSI 4-Drive FR Business Intense
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 52.215

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.381 mm / 1.841 mm / 1.611 mm
Wielbasis 2.630 mm
Massa leeg 1.436 kg
Laadvermogen 644 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden215/50R18Prijzen
Topsnelheid 212 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,1 s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 187 g/km

    PRIVATE LEASE Seat Ateca

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (31) (gesloten)

    Sub-reacties inklappen
    Jochen 2654930
    Jochen 2654930
    • 4
    Voor een sportief merk een conservatief niets zeggende koets.. dan toch maar een Leon FR
    Curacao
    Curacao
    • 7
    Niks mis mee ziet er netjes uit.
    Anoniem
    Anoniem
    • 10
    Gaap.
    Anoniem
    Anoniem
    • 8
    Ik heb deze zien rijden, een blokautootje, totaal niet sportief, ...Graag terug sierlijke elegante non SUV's aub.
    Mrtin 600
    Mrtin 600
    • 2
    Veel mitsen en maren in het filmpje, maar mogelijk toch op de shortlist..
    .
    Persoonlijk een auto die ik niet zo begrijp. Dat komt vooral door het gebrek aan uitstraling. Zowel van binnen als van buiten. Het zou van alles kunnen zijn.. en kennelijk dus ook een seat.
    El Niro
    El Niro
    • 9
    Keurige auto met prima afwerking. In de voorgaande reacties en de reacties die nog gaan komen, helaas weer wat afgunst. Persoonlijk heb ik liever de Seat Leon combi, die vind ik meer een eigen gezicht hebben. Meer ruimte en de prijs is een stuk lager. Alles wat op een SUV lijkt mag je extra voor betalen.
    Wood Duck
    Wood Duck
    • 4
    In dit segment een van de minder mislukte wanstaltige wannabe jeeps....
    Clioot
    Clioot
    • 4
    De namen Altea en Alteca lijken teveel op elkaar. Precies eigenlijk zoals ze er ook uitzien. Niet onderscheidende zooi.
    Anoniem
    Anoniem
    • 0
    Zou Roy zijn werk wel met plezier doen???
    Cooper1993
    Cooper1993
    • 5
    Roy heeft misschien wel het meest plezier van alle redacteuren, want hij rijdt meestal de meest fantastische auto’s. Vermoedelijk omdat hij durft te kiezen en zijn keuze is niet het hoge spul dat nu de hype is. Maar hij benoemt het met respect voor hen die wel kiezen voor hoog. Ik sluit me persoonlijk bij Roy aan..
    Anoniem
    Anoniem
    • 3
    Maar die prijs is wel erg fors, natuurlijk door de bpm. Deze motor met 4wd, is duidelijk een maatje te groot voor NL.
    Breinstein
    Breinstein
    • 5
    Als het merk Seat een stille dood zou sterven, zou de mensheid er niks van missen.
    braudi64
    braudi64
    • 2
    Wat een geld voor zo,n Seat Ateca ik koop een Honda Crv hybrid, smoelt goed een lekkere dikke voorkant en een dikke reet voor dat geld. Snel, stil en zuinig. Dat vele voor een Honda hun neus ophalen en volop hun korte armpjes omhelzen bij de Duits/ Spaanse rakkers zal mij als MB rijder een wordt wezen. Ik stap over een 2 tal jaar lekker over op de Honda CRV, ik hou van betrouwbare shit onder mijn Hollandse reet. Na 8 Honda's weten we wat goed en betrouwbaar is. En bij de Honda dealer naar binnen stappen voelt aan als een warm bad!
    Bart v001
    Bart v001
    • 6
    Het aantal reacties zegt iets over wat deze auto losmaakt. Heel weinig
    Rick58
    Rick58
    • 3
    In de duurste uitvoering al een zoutloos en fantasieloos stuk blik voor de leaserijder. De particulier trapt er niet in. Kan je nagaan hoe saai de goedkopere uitvoeringen eruit gaan zien.
    HarrieD
    HarrieD
    • 2
    @Braudi. De CRV is een fraaie en zeer goede auto met een groot manco. Het toegestane trekgewicht. Daardoor niet in trek bij een belangrijk deel van de SUV kopers. Dat doen veel andere fabrikanten beter met hun SUV's.
    Vincent 9175258
    Vincent 9175258
    • 5
    Ik vind de video's van Roy Kleijwegt altijd zeer vermakelijk en informatief. Hulde voor hem!
    Anoniem
    Anoniem
    • 1
    In dit segment één van de meest wanstaltige wannabe jeeps....
    Ik weet het ook niet
    Ik weet het ook niet
    • 1
    Of hij nu lelijk of mooi is laat ik aan anderen.
    Wat ik niet begrijp is dat VAG het voor elkaar krijgt de bediening van de multi-media naar een steeds bedenkelijker niveau te trekken. Ik heb het schermpje ook gezien in het filmpje en de menuknoppen waren echt veel te klein en zoals ik snel zag onduidelijk. Dat ze bik Audi besparen op de MMI knop is jammer maar het moet maar. Zorg dan iig wel voor een duidelijke menustructuur!!
    Anoniem
    Anoniem
    • 4
    Twee-en-vijftig-duizend euro? Voor een opgehoogde hatchback van SEAT? Van de ratten besnuffeld.
    427v8
    427v8
    • 4
    Ik ben 1 keer eigenaar geweest van een nieuw gekochte SEAT Ibiza. Slechtste auto ooit. De importeur vond dat ik niet moest zeuren want na twee jaar (garantie periode was net voorbij) was het heel normaal dat er wel eens wat met een auto aan de hand was. Of de kwaliteit en service nu nog steeds zo is, weet ik niet, maar het merk heeft voor mij afgedaan.
    .
    On topic: deze Ateca is een kraak noch smaak auto. Als je op de leeftijd bent dat je een hoge auto moet, koop dan iets Japans of Koreaans (Niro), want dan heb je minder kans op gezeik.
    .
    SEAT is ooit gepositioneerd als het Alfa Romeo binnen het VW concern. Ik vind Alfa al een overbodig merk, maar een wannabe Alfa kan wat mij betreft helemaal direct naar de schroothoop.
    Anoniem
    Anoniem
    • 0
    Zo als FR en in het het rood prima te behappen. Muv gedateerd interieur en die nepuitlaten. Helaas zie je 'm zo zelden en is het idd een kraak noch smaak auto. Prima voor mensen die een ruime auto zoeken voor van A naar B. Niet voor autoliefhebbers
    MarcelUitNL
    MarcelUitNL
    • 0
    Als ruim 55-jarige zit ik wel naar SUVs te kijken. Aan een race monster heb je niets. Het zit slecht en je mag toch niet harder dan 120.
    Voor mij is kogeldruk (voor de twinnyload) belangrijker dan max. snelheid.
    Ik zou dan ook geen FR nemen maar een SEAT style.
    Kost bijna de helft, alleen omdat ie een paar PKs minder heeft.
    Maar dan zou ik nog liever de Skoda Karoq BE+ nemen. Nog ietsje goedkoper en die kan je met beige interieur krijgen.
    Veel mooier dan al die zwarte/donkergrijze doodskisten.
    RV 72
    RV 72
    • 0
    "Wij willen de hoogte in"?
    Wie zijn dan de "Wij"?
    RV 72
    RV 72
    • 0
    Wanneer gaat Seat weer met een nieuw dashboard komen?
    Dit model gaat al weer erg lang mee. Mag ik dat zeggen?
    Mercedesvoorhetlevenfan
    Mercedesvoorhetlevenfan
    • 0
    Weet iemand of de SEAT in Spanje of in Tchechie wordt gefabriceerd. Dus verschil SKODA / SEAT zie ik niet in............. mechanische delen en onderstel evenals ganse delen koetswerk zijn krek dezelfde...........
    Dus zeuren over kwaliteit vind ik toch jammer, want moet hetzelfde zijn.
    Onderstel zou bovendien van de Tiguan komen......

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum