Saab 900 2.0i-16 Forty – 1990 – +/- 715.000 km - Klokje Rond

Oordeel niet te snel

45 reacties

Video
AutoWeek 01 2020
AutoWeek 01 2020

Je leest het in AutoWeek 01 2020

Begin 2019 stond ook een Saab 900 centraal in Klokje Rond. Die zag er van de buitenkant nog prachtig uit, maar de onderkant bleek het gatenkaas. De 900 verdient dus een herkansing. Die van Pepijn heeft nog eens ruim 100.000 kilometer meer op de klok dan de vorige. Als we zijn auto om de hoek zien verschijnen, geven we hem weinig kans op succes. Het concours d’elegance gaat hij er in elk geval niet mee winnen. Maar oordeel niet te snel …

Pepijn de Vette kwam eerder dit jaar in het bezit van een tamelijk unieke Saab 900. “Het is een Forty-editie. Die kwam naar aanleiding van het veertigjarig bestaan van de Nederlandse Saab-importeur. Hij is aangekleed net als een Turbo-uitvoering; alleen de motor is anders. Naar ik heb begrepen, zijn alle Forty’s zwart, maar deze dus niet. Dat schijnt te komen doordat ze voor de publiciteitsfoto’s een lichte kleur wilden. Dat maakt deze uniek. Ook mist hij een paar opties van de Forty: de veerpootbrug en het Turbo-stuur bijvoorbeeld. Die waren voor de foto van de buitenkant natuurlijk niet belangrijk.” Was het een bewuste keuze om zo’n unieke auto te kopen? “Nee hoor. Het was de goedkoopste die op Marktplaats stond. En met de Saab 900 had ik ook al niet zo veel.”

ESTLAND

Toen Pepijn zijn 900 kocht, woonde hij tijdelijk in Estland om Russisch te studeren. “Daar ontstond het plan om een Oostblok-auto te kopen. Het viel me tegen hoe veel geld je er daar nog voor neer moet leggen, dus ging ik op zoek naar wat anders.

Ik stuitte op deze 900 die in Nederland werd aangeboden. Zodoende vloog ik terug naar huis, kocht deze auto en reed ermee terug naar Estland.” Toe maar, je moet maar durven … “Een belangrijke reden om deze auto te kopen, is dat hij achterin heel ruim is. Als ik de bank platgooi, kan ik achterin slapen. Ik heb dat een paar keer gedaan, maar kan het niemand aanraden. Ik heb het verschrikkelijk koud gehad.”

De kilometerteller van de 900 doet al tijden niets meer. “Uit de onderhoudshistorie, die ik compleet heb sinds 2000, kon ik opmaken dat hij meer dan 500.000 kilometer heeft gereden. Bij aankomst in Estland heb ik hem daar naar een garage gebracht. Die konden hem op één of andere manier uitlezen en daar vertelden ze dat hij meer dan 700.000 kilometer had gereden.”

Pepijn sleutelt samen met zijn vader aan de 900 en voor moeilijke ingrepen gaat hij naar de Saab-garage. “Als student een oude auto kopen, is het slechtste idee dat je kunt bedenken, maar ik heb een passie voor auto’s, dus dit móést gewoon. Wel raakt mijn potje voor reizen en auto’s leeg. Ik ben dus benieuwd hoe lang ik het nog volhoud. Ik hoop maar op een positieve uitslag van de keuring.”

VERS GELAST

Joep komt vol enthousiasme terug van zijn proefrit. “Deze auto rijdt echt geweldig. Heb je iets aan het onderstel gedaan of zo?” Als Pepijn vertelt dat hij er Bilstein-schokdempers onder heeft gezet, die volgens Joep ook nog eens van precies de goede soort voor deze auto zijn, lijkt het alsof hij er met onze techneut een vriend voor het leven bij heeft. Kritiek heeft Joep echter ook. “Er bonkt van alles achterin en ik hoor een jankend geluid vanonder de motorkap. Je dynamo gaat het waarschijnlijk niet lang meer maken.”

Als de auto in de werkplaats even stationair staat te draaien, slaat Joep ook alarm over de koel ventilator. “Die klinkt alsof hij het elk moment kan begeven. Als ik jou was, zou ik op zoek gaan naar een reserve-exemplaar.” Aan de onderkant van de auto is de grootste pech dat de stuurpomp lek is. “Het repareren daarvan lijkt me een ingewikkelde klus. Ik zou hem in elk geval niet graag voor je uitvoeren.”

Verder zweet de motor nogal, maar van lekkage is nog niet echt sprake. “Helemaal niets vreemds voor een auto met deze kilometerstand.” Verder heeft Joep speciale aandacht voor de draagarmen. Onlangs zijn van deze auto de aandrijfassen vervangen. “Maar ik denk toch dat ze daarna zijn vergeten wat onderdelen terug te zetten. De draagarmen raken nu allebei de koets van de auto. Je zou denken dat daar nog rubbers tussen horen. Eigenlijk is dit apk-afkeur.”

En dan komen we natuurlijk nog bij de grote vraag: hoe zit het met de roest? De bodem is in elk geval dankzij een tectyllaag opvallend roestvrij. Maar in de wielkast rechtsachter prikt Joep met het grootste gemak een flink gat, dat uitkomt in de kofferbak. Pepijn weet nu meteen waarom zijn bagage altijd zo klam uit de auto komt. Met de rechter achterzijde is ook iets bijzonders aan de hand. Daar is de nieuwe schokbreker gemonteerd op een vers gelast stuk staal. Pepijn: “De auto zakte daar eerder doorheen. Bij het monteren van de Bilsteins is daar een nieuw stuk in gelast.”

Voor Joep is het duidelijk: “Deze auto is met een paar ingrepen technisch nog aardig op te halen. Optisch zou ik er geen moeite in steken; dat is hij gewoon niet waard. Je kunt er best nog een paar jaar een heerlijk rijdende auto aan hebben.” En rijden is wat Pepijn wil. “Er staat nog een reis naar Marokko op de planning en het allermooiste zou zijn als ik hem ook nog eens naar Moskou zou kunnen rijden. Voor mij is het een leuke studentenbak en een heerlijke reisauto.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Deze 900 is het rijdende bewijs dat een set goede schokdempers zelfs een dertig jaar oude auto die bekend staat om zijn matige weggedrag lekker kan laten sturen. De auto rijdt heerlijk en gaat nog wel een paar jaar mee. Zoals hij er nu bij staat, krijgt hij echter geen duimpje.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.