AutoWeek 14 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 14 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Saab
  • 900
8

autoreview

Saab 900 Turbo 16S (1987)

Anoniem
  • Review
24 februari 2009 om 12:15
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering900 Turbo 16S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf217.000 km
KM-stand laatst230.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onder de indruk

  • 230.000 km
  • 24 februari 2009

Na een tijd te hebben gezocht naar iets aparts, stuitte ik via internet op een hele nette Saab 900. Nooit eerder gerealiseerd dat je in een auto kunt rijden die door vrijwel iedereen wordt gewaardeerd. Er wordt zelfs naar me gezwaaid en andere Saabrijders zien je rijden en plaatsen zelfs berichten op diverse Saabforums. Maar ik dwaal af.

Vanaf de eerste dag voelde de auto, die in 1996 uit Duitsland is geimporteerd, fantastisch aan ondanks de vrij hoge kilometerstand. Het geborgen karakter van de auto wordt nog eens duidelijk als je plaatsneemt in de heerlijk comfortabele stoelen. Het dashboard valt wat hoger uit met de toch wel korte gebogen voorruit en de antieke wissertjes.

Onder de indruk was ik direct van het vermogen van deze auto. Niks geen oud zwabberend barrel, maar een geweldige wegligging en een Turbo om te zoenen. De eerste winter toch maar besloten een set winterbanden aan te schaffen. Met enige gladde wegen heeft deze wagen in de bochten de controle te verliezen door het vele vermogen op de voorwielen, vandaar.

Bij aanschaf van de Saab heb ik de auto een grote beurt gegeven en voorzien van vier nieuwe banden en een uitlaat.
Vrij snel na aankoop kreeg ik helaas een electronisch probleem met de massa. Het was een kwestie van een gaatje boren naast het massapunt onder de motorkap.

Ergens had ik gelezen dat deze auto bijzonder geschikt is om te tunen en het vermogen te doen laten toenemen van 175 naar 190 PK.
Dat was de investering meer dan waard! Lichtjes het gaspedaal intrappen en je wordt in de kussens gedrukt.
Linksachter had de auto wat roestvorming boven en in de wielkast. Dat heb ik bij CarCare in Almere laten verhelpen. Keurige zaak en een verbluffend resultaat, temeer daar het om plaatselijk bijspuiten ging van een auto die verder nog in de originele(maar inmiddels verkleurde) lak zit.
In december 2007 dacht ik dat het noodlot toesloeg. De Turbo was opgeblazen. Nu ben ik gezegend met twee rechterhanden dus na een weekend sleutelen was ik voor € 150,- klaar. Grappig om te melden is dat ik bij de eerste eigenaar terecht ben gekomen voor deze tweedehands Turbo.


Al met al is dit een fantastische wagen met een schitterende uitstraling die erg voordelig in het onderhoud is wanneer je zelf handig bent. Op zich rijd ik er niet zoveel mee waardoor ik denk dat deze wagen nog heel wat jaren mee zal gaan. Daarnaast is gebleken dat, ondanks de kilometerstand, bij fatsoenlijk onderhoud dit type Saab erg waardevast is of zelfs zal stijgen in waarde door de lage productie-aantallen. Zonder gein is dit echt m'n lievelings.

Groetjes
DR

SVP Geen grievende uitspraken in reactie op mijn prachtige Saab!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Saab 900
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Cabrio 2.0 S Airco, Cruise Control, Stuurbekrachtiging, NAP

    Saab 900 Cabrio 2.0 S Airco, Cruise Control, Stuurbekrachtiging, NAP

    • 1996
    • 249.756 km

    € 1.744

    Cabrio 2.0 S / LEER / AIRCO / ELEC KAP / YOUNGTIMER

    Saab 900 Cabrio 2.0 S / LEER / AIRCO / ELEC KAP / YOUNGTIMER

    • 1996
    • 197.956 km

    € 2.599

    Coupé 2.3 S Carlsson

    Saab 900 Coupé 2.3 S Carlsson

    • 1997
    • 307.158 km

    € 750

Meer Saab 900 occasions

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 900 specificaties
  • Saab 900 occasions
  • Saab 900 video's
Advies en informatie
  • Saab 900 tests
  • Saab 900 gebruikersreviews
  • Saab 900 index
Saab 900 2.0i-16 Forty – 1990 – +/- 715.000 km - Klokje Rond

Saab 900 2.0i-16 Forty – 1990 – +/- 715.000 km - Klokje Rond

Begin 2019 stond ook een Saab 900 centraal in Klokje Rond. Die zag er van de buitenkant nog...

Lees meer
 

Saab 900 reviews

  • Review
    Saab 900 Turbo 16S (1987)

    Saab 900 Turbo 16S (1987)

    • 20 juli 2014
  • Review
    Saab 900 Turbo 16S (1987)

    Saab 900 Turbo 16S (1987)

    8
    • 24 februari 2009
  • Review
    Saab 900 Turbo 16S (1992)

    Saab 900 Turbo 16S (1992)

    • 19 februari 2006
  • Review
    Saab 900c (1989)

    Saab 900c (1989)

    • 3 maart 2005
  • Review
    Saab 900i (1984)

    Saab 900i (1984)

    1
    • 29 april 2004
  • Review
    Saab 900S (1993)

    Saab 900S (1993)

    • 28 januari 2003
  • Review
    Saab 900 Turbo (1989)

    Saab 900 Turbo (1989)

    • 7 december 2002
meer reviews
Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

    Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet -...

    • 8 december 2020
  • Review
    Saab 900 SE 2.0i Turbo Cabriolet (1996)

    Saab 900 SE 2.0i Turbo Cabriolet (1996)

    2
    • 11 juni 2020
  • Saab 900 2.0i-16 Forty – 1990 – +/- 715.000 km - Klokje Rond

    Saab 900 2.0i-16 Forty – 1990 – +/- 715.000...

    • 6 januari 2020
  • Review
    Saab 900i 16 (1991)

    Saab 900i 16 (1991)

    6
    • 3 januari 2020
  • Review
    Saab 900i 16 (1989)

    Saab 900i 16 (1989)

    4
    • 19 september 2019
  • Review
    Saab 900 SE 2.0i Cabriolet (1997)

    Saab 900 SE 2.0i Cabriolet (1997)

    3
    • 2 augustus 2019
  • Review
    Saab 900 Turbo 5 (1982)

    Saab 900 Turbo 5 (1982)

    4
    • 13 januari 2019
Merk
Merk
  • Review
    Saab 9-5 (2001)

    Saab 9-5 (2001)

    2
    • 5 april 2021
  • Autotest
    Door Trollhättan met een Saab 99 Turbo

    Door Trollhättan met een Saab 99 Turbo

    34
    • 5 maart 2021
  • Review
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    3
    • 1 maart 2021
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    2
    • 26 februari 2021
  • Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

    Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch...

    • 4 februari 2021
  • Review
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary (2003)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 t Anniversary...

    2
    • 1 februari 2021
  • Review
    Saab 96 (1973)

    Saab 96 (1973)

    9
    • 11 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep