Rover 420 SLi (1998)
Heer van stand
De 400 sedan is nauw verwant aan de 400 hatchback. In feite gaat het om niets meer of minder dan twee variaties op hetzelfde thema. Maar toch neemt de sedan afstand van z'n broer met schuin aflopende achtersteven. De vierdeurs is niet alleen letterlijk, maar ook in figuurlijke zin de grootste van de twee. Hij is zelfs zo groot dat je hem bij een vluchtige beschouwing voor een 600 zou kunnen houden. Rover heeft de 400 sedan daarom niet ten onrechte in de lagere regionen van de middenklasse gepositioneerd. Deze auto behoort tot de 'betere' merken en dat is hem goed aan te zien, met zijn zonder meer 'keurige' carrosserie en de ietsjes bekakte Rover-grille.
Als je plaatsneemt in de Rover stap je over de verchroomde dorpelbeschermers in de wereld van het luxe. Daar vind je behalve het specifieke, sportieve Rover-stuur en smaakvolle bekleding, wortelnotenhout op dashboard, middenconsole en deurpanelen. De stevige, sportief geprofileerde zetels zitten prima. Rover heeft de 400 bedeeld met redelijk lange, maar wat smalle portiervakken. Verder kun je spulletjes kwijt in een vakje onderaan de middenconsole, in de middenarmsteun en in een laatje links naast het stuur.
Verhuizen we naar de achterbank. De Rover met z'n wiel-basis van 2620 mm moet mensen die daar verblijven voldoende beenruimte kunnen bieden. En dat doet hij ook, mede doordat de achterpassagiers hun voeten onder de voorstoelen kunnen schuiven. Met de hoofdruimte is het redelijk gesteld. Achterin de Rover vinden we drie oprolgordels, maar slechts twee hoofdsteunen. De achterbank is voorzien van een middenarmsteun. De bagageruimte is er een van formaat en kan worden uitgebreid door de rugleuning van de achterbank voorover te klappen. Jammer dat het kofferdeksel scharniert met beugels die de bagage kunnen beschadigen. Gaan we van de achterkant naar de voorkant om een kijkje te nemen onder de motorkap. Bij de 420 SLi vinden we daar een zestienkleps viercilinder met twee bovenliggende nokkenassen. Het vermogen van deze machine met een inhoud van 1994 cc bedraagt 136 pk. Die pk's worden ontwikkeld bij 6000 toeren. Al bij 2500 krukasomwentelingen trekt de Brit er met een koppel van 185 Nm hard aan.
De Rover komt bij de geluidsmetingen goed uit de bus. We noteerden respectievelijk 66,5 en 70 dB(A) bij 100 en 120 km/h. Rover geeft voor
de 420 SLi een top van 200 op en voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h zou hij 9,6 s nodig hebben. Dat dit geen overdreven verwachtingen wekt, bleek toen we zelf aan de slag gingen, want we klokten hem zelfs op 9,3 s. Voor 80-120 in achtereenvolgens 'vier' en 'vijf', had hij respectievelijk 9,9 en 11,9 s nodig.
Sportief
De Rover heeft onmiskenbaar iets sportiefs. Hij reageert enthousiast op het gas, heeft een stuur dat lekker aanvoelt en ook voor een prettig direct contact met de weg zorgt. Onder meer doordat de bekrachtiging genoeg werk aan de chauffeur overlaat. De licht en exact schakelende versnellingsbak is de chauffeur die van een vlotte rijstijl houdt behulpzaam. Ook de stevige maar toch soepele vering en demping dragen hun steentje bij. Je kunt de 420 SLi gerust in rap tempo over slecht wegdek jagen. Hobbels en kuilen worden namelijk prima verwerkt. Met snelgenomen bochten heeft de Engelse auto ook al geen probleem. Hij helt nauwelijks over en onderstuur blijft lang ver weg. Ja, deze zo beschaafd uitziende aristocraat heeft een vurig karakter.
De 420 SLi is het topmodel van de 400-serie. Logisch dus dat hij heel wat in huis heeft, zoals elektrisch bedienbare portierruiten vóór en achter, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels en airco. Een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een stuur met hoogteverstelling ontbreken evenmin. De veiligheid wordt bevorderd door ABS en airbags voor bestuurder en bijrijder. Een alarminstallatie met startonderbreking voorkomt dat echte rovers er met de Rover vandoor gaan. Wie gaat voor chic, luxe en sportiviteit, zal gecharmeerd zijn van de Brit.
Signalement
Merk | Rover |
---|---|
Model | 420 SLi |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.416 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.994 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.490 mm / 1.695 mm / 1.390 mm |
Wielbasis | 2.620 mm |
Massa leeg | 1.190 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 195/55HR15Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,3 s (fabrieksopgave: 9,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,9 s / 11,9 s |
Brandstofverbruik | 8,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 205 g/km |