Rover 111 Cabriolet (1995)
Luxe in zakformaat
Ondanks zijn compacte buitenmaten ziet de Rover 111i Cabrio er goed uit. De combinatie van diep glanzende roodmetallieke lak met een grijze kunststof kap trekt onmiddellijk de aandacht. Zowel open als gesloten is het een leuk model, mede doordat de kleine Rover het zonder rolbeugel kan stellen.
Natuurlijk koop je deze cabrio om zo veel mogelijk open te kunnen rijden. Rover maakt het je dan gemakkelijk door de standaard elektrische bediening voor de gevoerde kap. Slechts de twee hendels aan de voorruitstijl ontgrendelen en vervolgens op een knopje drukken. Het dak vouwt zich, na een duwtje omhoog, vanzelf op de hoedenplank samen. Daarna moet je eigenlijk nog even de auto uit om de kaphoes aan te brengen. Een heel regiment drukknoppen vastzetten en klaar is Kees. Met de zijramen omhoog stroomt de wind zo goed rond de auto dat je zelfs bij 140 km/h nog lekker uit de wind zit. Ook met de zijramen naar beneden waai je er niet uit, al is het dan wel prettiger om de snelheid tot zo'n 110 km/h te beperken. Het kapje ligt vrij hoog op de hoedenplank en dat is nogal hinderlijk voor het uitzicht naar achteren. Ook kunnen de achterzijramen niet helemaal naar beneden worden gedraaid.
Mocht het onverhoopt gaan regenen, dan ben je een kleine anderhalve minuut bezig om van helemaal open naar waterdicht te gaan. De kaphoes verwijderen kost een halve minuut en het dak sluiten inclusief het handmatig omhoog draaien van de vier zijruiten neemt een minuut in beslag. De kap bleek een natte moesson te kunnen overleven; enkele druppeltjes wisten door te dringen tot het interieur, maar dat mag geen naam hebben.
Voor het kleine gezin
Het zonneparadijsje biedt plaats aan vier personen. De bemanning van de achterbank mag niet te lang zijn, want de ruimte is daar behoorlijk krap. Een ideaal autootje voor pa, ma en twee niet te grote kinderen. Opmerkelijk zijn de riant grote voorstoelen die een prima zit bieden. Ze komen uit de grotere Rovermodellen en dat voel je goed. Helemaal in Roverstijl is de luxueuze bekleding van de zetels. Het dashboard komt met zijn hoekige vormen wat bedaagd over, maar is wel prima af te lezen. Er is behoorlijk wat bergruimte voorhanden en natuurlijk is er een strookje stijlvol hout aanwezig. Een misser is het niet afsluitbare dashboardkastje.
De kofferbak van de gewone 100 is al niet erg groot en in deze cabrioversie slokken verstevigingen nog wat ruimte op. Wie meer ruimte nodig heeft, kan de achterbank neerklappen.
Om hem net onder de veertig mille te houden heeft Rover gekozen voor de 1,1-liter vierpitter uit de K-serie. Het achtkleppertje levert een vermogen van 60 pk en komt daarmee redelijk uit de voeten. Een strepentrekker is het niet, maar het soepele karakter van het moderne viercilindertje geeft je toch het gevoel dat je lekker opschiet. Tussen de 2000 en 4000 toeren loopt hij als een naaimachine; daarboven gaat hij herrie maken, daaronder heeft-ie weinig trekkracht. Gelukkig hoef je niet boven die 4000 toeren te komen want in de vijfde versnelling wijst de snelheidsmeter dan al 140 aan. Overigens moet je in zijn vijf niet veel fut verwachten; versnellen kun je beter in vier doen. Geen echte handicap want, extra in het prima schakelende vijfbakje roeren is geen straf. Hoewel de Rovermotor er voor moet werken is hij met 1:14,1 best zuinig.
Zoals alle 100's heeft deze Cabrio ook Hydragasvering. Je moet even wennen aan het soepele gedrag en het systeem is minder geschikt voor een sportieve rijstijl. Golvingen in het wegdek worden volmaakt glad gestreken, maar scherpe hobbeltjes voel je in je zitvlak. Ook merk je op zo'n slecht wegdek dat hij geen superstijve koets heeft. De voorruitstijlen bewegen nog wel eens wat, maar het neemt geen dramatische vormen aan.
Met het wat vlak opgestelde stuur laat het compacte Rovertje zich probleemloos overal tussendoor dirigeren. Het is een ideale stadscabrio. De besturing is voldoende nauwkeurig en licht, dat laatste ook bij parkeersnelheden.
De Rover 100 is een aantrekkelijke aanbieding in cabrioland. Voor zo'n veertig mille krijg je een auto met een luxe uitstraling en het gemak van een elektrisch bediende kap. Zijn stijfheid zou wat beter mogen en het is ook geen wonder van
ruimte. De funfactor is echter hoog en dat maakt veel goed.
Signalement
Merk | Rover |
---|---|
Model | 111i Cabriolet |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.878 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.120 cc |
Maximaal vermogen | 44 kW / 60 pk bij 5.900 tpm |
Maximaal koppel | 90 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.565 mm / 1.560 mm / 1.380 mm |
Wielbasis | 2.270 mm |
Massa leeg | 865 kg |
Laadvermogen | 360 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 700 kg / 400 kg |
Banden | 155/65TR13Prijzen |
Topsnelheid | 155 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,7 s (fabrieksopgave: 14,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km |