Rolls-Royce Corniche (2000)
Adellijk feestnummer
De nieuwe Corniche is absoluut een indrukwekkende auto; de klasse druipt er aan alle kanten vanaf. Je wordt er gewoon even stil van; krijg er zelfs vlinders van in je buik, iets wat auto"s toch maar zelden teweeg kunnen brengen. En dan staat de Corniche nog maar in gesloten toestand te pronken. Even een wandelingetje om de Rolls heen om te constateren dat de Corniche gesloten beslist het aanzien waard is, maar dat de kap wel een immense dode hoek heeft. Spoorslags ga je dan ook op zoek naar de "magische" knop die het dak opent. Eerst nog de contactsleutel links in het dashboard steken en de machtige V8 tot leven wekken, want anders zou de oersolide kap de accu in één klap volledig uitputten. De gezochte knop zit op de middentunnel en laat het stoffen dak op statige wijze volautomatisch verzinken achter de achterbank; blijft een prachtig gezicht.
Met het dak netjes opgeborgen wint de Corniche aan adellijke uitstraling. Zo"n open Rolls-Royce schijnt toch wel dé ultieme droom te zijn voor wie vrij van financiële belemmeringen door het leven kan stappen. En dan ook nog eentje waar je met zijn vieren van kunt genieten. De achterbank is niet zo ruim als bij een dichte Rolls, maar desondanks prima geschikt voor twee volwassenen. Wel je snelheid een beetje binnen de perken houden, want boven de 80 km/h waai je er achterin - net als bij andere vierzits cabrio's - aardig uit.
De prins te rijk
Met een lichte druk op het rechter pedaal zet de Corniche zich beschaafd in beweging. We nemen rustig de tijd om de verbaasde blikken en uitroepen om ons heen te registreren. Het valt op dat ze zelden negatief getint zijn, maar dat kan nauwelijks anders. Zo"n Corniche is de Rembrandt onder de auto"s en daarmee gelijk een soort openbaar kunstbezit. Letterlijk ietwat verheven boven het overige verkeer, laten we de chique Gooise omgeving aan ons voorbijtrekken. Het onderstel van de auto is computergestuurd waardoor de demping van de schokbrekers voortdurend wordt afgestemd op je rijstijl én de toestand van het wegdek. Souplesse voorop dus, en je merkt dan ook verbazingwekkend weinig van bijvoorbeeld verkeersdrempels; de vering slikt het grootste deel van de impact van een hobbel of kuil in het wegdek. Pure noodzaak, want bij een cabriokoets met zo"n groot dakloos deel is het haast ondoenlijk om hem superstijf te krijgen en de kritische Corniche-rijder zal dan ook op een slechte weg best wel eens een kreuntje ontwaren. Het zij zo.
De Corniche rijdt het prettigst als je hem bedaard ment; even sportief een bochtje pikken doet "ie door het op comfort afgestemde onderstel op één oor, maar dat past helemaal niet bij de status van een Rolls-Royce. Daar hoort een deftige rijstijl bij, al moeten we eerlijk bekennen dat ons dat niet lukte toen er bij het stoplicht een Ferrari F355 naast kwam staan. Ondeugd kreeg de overhand en volgas reden we weg, de Ferrari-rijder even verbijsterd achterlatend. Die nam revanche en liet, ondersteund door het geluid van een getergd brullende V8, weten toch echt de snelste te zijn. Klopt als een bus, maar het is toch wel opmerkelijk hoe moeiteloos de loodzware Corniche - 2735 kg leeg - van zijn plaats komt. Hij heeft dan ook een echte Rolls-motor met een zachtblazende turbo. Daardoor krijgt "ie de beschikking over 325 gezonde paarden en een machtig koppel van 738 Nm. Voor noodgevallen, zullen we maar zeggen. Als een vermogend kasteelheer rustig achteroverleunend in een comfortabele zetel, bezie je de omgeving onder het genot van een verkoelende bries. Kijk je voldaan uit over het prachtige hout op het dashboard en de fraai geplooide motorkap met aan diens einder de prestigieuze flying lady. Begraaf je je voeten zo diep mogelijk in de langharige lamswollen matten die dienen ter bescherming van het kostbare Wilton-tapijt op de vloer. Of zoom je in op de tientallen kleine details die de Corniche zo bijzonder maken. Wat kan het leven toch mooi zijn met zo"n ongekende hoeveelheid weelde om je heen.
En dan te bedenken dat er slechts 400 Corniche"s gebouwd zullen worden; omdat BMW in 2003 baas van Rolls-Royce wordt, is dit de laatste oer-Britse Rolls uit Crewe. Zou dus in de toekomst ook wel eens een waardevolle kunnen worden en dat is dan een beetje troost voor de astronomische aanschafprijs van ongeveer 1,25 miljoen gulden. Maar ja, de kopers van dit automobiele monument hebben waarschijnlijk al zes tot negen andere, niet al te bescheiden auto"s in hun garage staan en nemen deze er voor de lol bij. Precies zoals Rolls-Royce de Corniche zelf ook ziet: een feestnummer.
Signalement
Merk | Rolls-Royce |
---|---|
Model | Corniche |
Carrosserie | 4-deurs, cabrio |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 0 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 6.750 cc |
Maximaal vermogen | 242 kW / 325 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 738 Nm bij 2.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 100 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.405 mm / 1.910 mm / 1.475 mm |
Wielbasis | 3.061 mm |
Massa leeg | 2.735 kg |
Banden | 255/55VR17Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s (fabrieksopgave: 8,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |
Brandstofverbruik | 19,0 l/100km |