Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD (2016) - Test

Toyota's fijnste hybride

88 reacties

Video

Toyota mag dan al jarenlang met hybrides bezig zijn, de RAV4 moest het tot voor kort zonder elektropower stellen. De Japanners hebben de facelift van de SUV evenwel aangegrepen om een RAV4 Hybrid op de markt te brengen. Roy ging er mee op pad.

Toyota heeft opvallend lang gewacht met het toepassen van hybride- techniek in het model, maar heeft nu de aandrijflijn van de Lexus NX300h overgeheveld naar de SUV. Dat betekent dat de RAV4 een 2,5-liter viercilindermotor aan boord heeft met een elektromotor eraan gekoppeld. Middels een planetair tandwielstelsel werken de motoren samen en heb je feitelijk een cvt-automaat. Het is Toyota's bekende recept, waarbij het merk de techniek in de loop der jaren natuurlijk fors heeft verfijnd. Met 143 pk voor de benzinemotor en 68 pk voor de elektromotor rolt er een vermogen uit van maximaal 197 pk en 210 Nm. De RAV4 Hybrid is er vanaf € 37.995 en onze Style-versie is niet veel duurder. Je hebt dan zaken als licht- en regensensor, lichtmetaal, klimaatcontrole, elektrisch verstelbare stoelen.

Ruimte

De Toyota heeft veel bagageruimte. Het feit dat de hybride-versie iets minder liters heeft dan de 'gewone' RAV4 doet daar niets aan af. De Toyota heeft redelijk wat beenruimte en iets minder hoofdruimte. Maar krap is hij allesbehalve. Voorin zien we typisch Aziatisch design terug, maar ook enkele merkwaardige keuzes. Neem de grove knoppen onder aan de middenconsole. Ze zien er ook vrij simpel uit voor dit geld. Verder naar boven oogt het al beter, met een behoorlijke afwerking van de middenconsole met mooie stiksels, redelijke knoppen en een mooie aluminium strook erboven. Het multimediasysteem is eveneens redelijk. De pook volgt een trappatroontje, wat inmiddels gedateerd oogt.

Koppel is fijn!

De trekkracht is meer dan voldoende om soepel vaart te maken, bijvoorbeeld bij een korte invoegstrook. De automaat is zo geprogrammeerd dat de motor niet meteen hoog in de toeren schiet, maar goed samenwerkt met de elektromotor om vlot te accelereren. Het samenspel is top en het lijkt alsof Toyota alle kritiek ter harte heeft genomen. Temeer omdat het onderstel ook erg prettig is. De wegligging is meer dan prima en het stuurgevoel vrij goed, wellicht zelfs een tikje te zwaar voor dit type auto. We hebben de voorwielaangedreven versie, een 4x4 is zo'n € 2.000 duurder. De behoefte hieraan hebben we echter geen moment gevoeld, want de tractie is erg goed. Maar voor mensen die veel gewicht willen trekken, is 4x4 natuurlijk een pluspunt.

Voordeel

Met de Toyota is weinig zakelijk voordeel te halen. De auto valt in het 25-procentstarief, wat in de praktijk betekent dat je beter een jaar kunt wachten om van het nieuwe tarief van 22 procent te profiteren, want vooralsnog geldt de huidige 25 procent tot vijf jaar na kentekening. Veel duurder dan de 'gewone' 2,0-literversie is de Toyota echter niet, zodat hij voor particulieren aantrekkelijk kan zijn. Toch heeft Toyota zichzelf overtroffen met de RAV4 Hybrid.

Toyota RAV4 Hybrid
Toyota RAV4 2.5 HybridToyota RAV4 2.5 HybridToyota RAV4 2.5 HybridToyota RAV4 2.5 HybridToyota RAV4 2.5 HybridToyota RAV4 2.5 Hybrid

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (88) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum