Renault Espace (2015) - Test
TGV voor op de weg
127 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Alweer de vijfde generatie van de Renault Espace! Al drie decennia brengen de Fransen ons deze grote MPV en het werd hoog tijd voor een nieuwe. We gaan op pad met een dikke Initiale Paris versie en verbazen ons over de weelde aan boord.
De volledige rij-impressie lees in je AutoWeek nummer 15, die dinsdag 15 april in de winkels ligt.
Het is in het begin lastig om er de vinger op te leggen, maar als je de nieuwe Renault Espace voor het eerst in levende lijve ziet, voel je dat er iets niet klopt. Los van het nieuwe design is er iets wezenlijk anders aan de auto. Hij oogt niet langer als een klassieke MPV. Er zit een vleugje SUV in. Of op zijn minst een vleugje crossover. De grote wielen met dito wielkasten. En verrek, die bodemvrijheid kenden we voorheen ook niet. "Inderdaad", zegt Renault. "Het is allerminst toeval." De Fransen zagen de interesse voor de grote MPV de laatste jaren wat afnemen, terwijl zowel bij Renault (Captur!) als bij andere fabrikanten de crossovers niet zijn aan te slepen. En bij veel SUV's wordt de laatste tijd de nadruk gelegd op de derde zitrij. Niet alleen bij joekels als de BMW X5, maar bijvoorbeeld ook bij de Nissan X-Trail. Daar komt nog bij dat opvolgers van bestaande SUV's ineens verdacht veel MPV-trekjes krijgen. Kijk eens naar de nieuwe Audi Q7? Of wat te denken van de nieuwe Kia Sorento! Die zijn stukken minder SUV dan voorheen; beide auto's hebben wat MPV-trekjes gekregen. Grappig genoeg is het met de Renault Espace precies de andere kant op gegaan. De neus, of liever gezegd de hele voorkant, heeft alles behalve een SUV-neus. De voorruit staat niet zo heel veel minder schuin dan de motorkap. De Nederlandse designbaas bij Renault, Laurens van den Acker, heeft zich laten inspireren door de Franse hogesnelheidstrein TGV en als je dat weet, zie je het meteen. De vorm vanaf de voorkant naar achteren en de hoge ruiten: het klopt precies.
Meer voor de benen
Een negatief gevolg van de verhoging is er wel: door de gestegen bodem (het scheelt 4 centimeter) is de hoofdruimte iets minder dan in de vorige generatie, maar die was zo hoog dat je nu genoeg overhoudt. Daar staat tegenover dat de beenruimte op de tweede zitrij fors is toegenomen. Bovendien zitten de stoelen een stuk beter dan de uitneembare exemplaren uit de vorige Espace. Een Grand Espace komt er overigens niet meer, maar met zijn 4,86 meter is de nieuwe versie even groot als de vorige Grand-Espace was. De tweede en derde zitrij zijn nu volledig plat te leggen, waarna je een ruime 2.000 liter bagageruimte hebt. Wil je met zeven mensen op pad dan houd je nog altijd een nette 247 liter over. En met vijf man? Als je de zevenzitter hebt, met neergeklapte derde zitrij dus, kom je tot 614 liter. Ruimte in overvloed. Die stoelen kun je overigens met een druk op de knop platleggen, zowel vanuit de kofferbak als vanaf de bestuurdersstoel.
De cockpit is ruim en zeer licht dankzij de standaard panoramische vooruit, maar het dashboard zit niet zo extreem ver naar voren als voorheen. Het digitale display recht voor je neus doet denken aan wat de nieuwe generatie Volvo's ook hebben. Eén grote teller voor je neus waarvan je de vormgeving kunt wijzingen, met twee kleine digitale schermpjes ernaast. De middentunnel is mooi lang en bevat een vliegtuigachtige pook voor de automaat. Het voelt allemaal zacht en kwalitatief hoogwaardig aan. Onze dikke Initiale Paris-versie was bovendien voorzien van prachtig nappaleer en mooie sfeerverlichting. De Espace is zonder meer weldadig en zet Renault hiermee op een veel hoger plan dan het merk de afgelopen jaren gezeten heeft.
In het midden een groot scherm dat duidelijk op tablets is gebaseerd: lang en smal. Het bevat Renaults nieuwe R-link systeem. De fabrikant noemt het zelf een systeem wat je vanzelf doorkrijgt, maar we hebben tijdens de korte kennismaking er toch een beetje mee zitten ruziën, het duurde even eer we alle opties hadden doorlopen. Een voorbeeld: Renault heeft nu een handige bedieningsknop op de middentunnel zoals BMW en Mazda dat ook hebben. Heb je echter de navigatiekaart voor je, dan is draaien aan de knop niet de manier om in en uit te zoomen. Je moet op het scherm naar de zoomknop bewegen waarna je moet klikken om te zoomen. Niet handig. Verander je van rij-modus (bijvoorbeeld van comfort naar sport) dan verdwijnt de volledige kaart uit beeld. Niet handig. En zonde, want de opties van het systeem zijn veelzijdig en werkt nog vlot ook. Dit zijn kleine dingen die sommige andere merken net wat beter voor elkaar hebben.
Keuze genoeg
We noemden het al kort: ook in de Espace kun je vanaf nu kiezen voor verschillende rijstanden. Renault noemt het Multisense, Afhankelijk van je keuze (comfort, neutraal, sport, eco en een persoonlijke stand) passen besturing, gasrespons, stuuruitslag en -bekrachtiging, demping, versnellingsbak en andere zaken zich aan. Zelfs de sfeerverlichting in de auto verandert van kleur afhankelijk van de gekozen stand. Een extra mooie gadget is de vierwielbesturing. Renault was hiermee koploper en het systeem is de op Espace extra nuttig omdat de auto zo groot is. Een rotonde nemen is onwerkelijk omdat de achterwielen meesturen. Zo soepel ging je met zo'n groot hok nog nooit de bocht om. De wieluitslag van de achterwielen is afhankelijk van de gekozen snelheid en de rij-modus en voorkomt dat de auto log aanvoelt. Van de sportstand moet je overigens niet verwachten dat de auto heel dynamisch wordt. Sterker, in de sportieve modus is de auto behoorlijk comfortabel. In neutraal is de Renault zelfs erg comfortabel en met de knop op comfort ga je naar standje vliegend tapijt. Geen illusies over hoe Renault de auto gepositioneerd heeft: dit is een soepele reisauto. Gelukkig betekent dat niet dat hij deint of week aanvoelt. Het onderstel vangt klappen goed op en de auto zeilt niet alle kanten op. Maar verwacht geen stuurreacties als in de (oude) Ford Galaxy.
Alleen 1.6
Voorlopig is de auto alleen leverbaar met 1.6 motoren, maar daarmee kom je niets tekort. De tijden waarin dit model een dikke 3.5 V6 kreeg waarmee je de Autobahn onveilig kon maken zijn wellicht geweest, maar de 1.6 TCe-motor is het turboblok uit de Clio RS! Daarmee krijg je 200 pk. De twee diesels hebben iets minder power: 130 of 160 pk. Wij gingen op pad met de benzineversie, waarin met 200 pk eerder te veel dan te weinig vermogen heeft voor deze auto. Het is voorlopig de enige benzinemotor, terwijl je naar onze mening ook met 160 tot 170 pk uit de voeten zou kunnen. Dit zou de auto wellicht iets goedkoper kunnen maken. Aan de motor zit een nieuwe zeventraps EDC-automaat met dubbele koppeling vast, en hier zijn we redelijk over te spreken. Het is niet de snelste automaat in z'n klasse, maar hij doet soepel zijn werk. Bovendien is hij beter dan de zestraps EDC-variant die we kennen uit de Clio en de Captur, die grijpt soms wat nukkig aan met wegrijden. In de Espace hadden we daar geen last van.
De vanafprijs van de nieuwe Espace is met 42.990 euro vrij hoog. Voor dat geld krijg je een 1.6 dCi Expression. De standaarduitrusting is daarentegen vrij netjes, met onder meer een elektrische parkeerrem, cruise control, climate control met twee zones, ledkoplampen, 17-inch-lichtmetaal, parkeersensoren, licht- en regensensor, het multimediasysteem en privacyglas. Kies je voor de duurdere dynamique of Initiale Paris-versies, dan loopt de optielijst nog sneller vol dan de prijs stijgt. De nieuwe Espace staat begin mei bij de dealers.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Espace 1.6 TCe Dynamique 5p.|Pano|AUT|Massage|Trekhaak|Camera
- 2015
- 148.123 km

Renault Espace 1.8T 225Pk Aut 7P INITIALE RARIS PANO | MEMORY | BOSE | HEAD UP | CAMERA | FULL LED | LEDER | STOELVERW+VENT | DAB | ACC | BLINDSPOT | LMV 19''
- 2018
- 97.574 km

Renault Espace 1.8 TCe Initiale Paris 7p. | PANO | HEAD-UP | Carplay | Trekhaak | Volledig Dealer onderhouden Interesse, Proefrit? Bel of app met: 06-24 28 28 42
- 2019
- 76.566 km
Lezersreacties (127) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.