Renault Espace TCe 225 Initiale Paris (2019)

autoreview

Renault Espace TCe 225 Initiale Paris (2019)

Signalement

UitvoeringEspace TCe 225 Initiale Paris
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst89.000 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vandaag opgehaald

  • 100 km

Vandaag de nieuwe Espace opgehaald, na 3 jaar met een Espace Intens uitvoering met de DCI 160 pk automaat te hebben gereden ben ik nu in het bezit van een Initiale Paris uitvoering met de TCE 225 benzine motor met GPF en de 7 traps EDC automaat.

De vorige Espace was een fijne reisgenoot voor 110K kilometers in 3 jaar maar bleek wel de nodige storingen te hebben en kreeg zelfs rond 92K een compleet nieuw motorblok (zie mijn eerdere review)

Sommigen verklaarden met voor gek dat ik toch weer een nieuwe Espace koos, de daadkracht/service van mijn dealer Jongerius in Woerden, het meewerken van Renault NL en het feit dat het voor mijn werk en prive situatie een fijne auto is gaven toch de doorslag.

Wat direct opvalt ten opzichte van de vorige auto is hoe fijn de vierwielsturing is, op lage snelheid is de auto veel wendbaarder (stuurt als een kart) en op hoge snelheid is de koersvastheid super en kun je echt rap door een bocht. De elektrische achterklep met voetsensor is een luxe die ik op de vorige auto wel miste en bleek nu al een grote aanwinst, wat een gemak als je je handen vol hebt om elektronisch te openen en sluiten.

Ik was bang dat ik het geweldige koppel van de diesel zou gaan missen (380 nm) maar deze nieuwe benzine motor levert ook al 300nm bij 1750 toeren en 235pk. Hij is nog niet ingereden natuurlijk maar nu al ronduit snel en de versnelling op de snelheid om even in te halen of in te voegen is indrukwekkend.

Carplay is ook een nieuwe functie voor mij en bleek vandaag al super te werken, Flitsmeister met navigatie integreert mooi met het systeem in de auto en gaat me ongetwijffeld weer de nodige snelheids bekeuringen schelen.

Opvallend is ook de nieuwe antenne op het dak, de GSM ontvangst is heel goed hierdoor en de bellers van vandaag gaven al snel aan dat ik veel beter verstaanbaar was dan in het verleden, blijkbaar zijn deze antenne en de andere/grotere microfoon in de auto een goede verbetering.

Voor nu de belofte dat ik weer regelmatig de review zal bijwerken, bij een zonnetje mooie foto's zal maken en ook weer een verbruiksmonitor zal gaan bijhouden.

Eerste week

  • 1.100 km

De eerste week zit erop. Zoals beloofd foto's geplaatst en de verbruiksmonitor bijgehouden. Al ruim 1100 km afgelegd en genoten van het comfort en de motor/versnellingsbak, prachtige combinatie die uiterst snel is wat het invoegen of inhalen een eitje maakt. Een stoplicht sprint heb ik nog niet gemaakt, eerst langer inrijden maar de 7.9 sec van 0-100 belooft genoeg. Het verbruik zweeft net boven de 1 op 10, de laatste tankbeurt E5 (ron 98) getankt, eens kijken wat dat uitmaakt.

2e week

  • 1.762 km

Nu 2 weken onderweg met de auto en het is een feest. De stoelen van de Initiale Paris uitvoering zijn toch echt een stuk beter dan de vorige Intens uitvoering (die prima zat/zit). Wat ook opvallend is dat Renault blijkbaar de Bose geluidsinstallatie aangepast heeft, waar in mijn vorige Espace met de zelfde geluidsinstallatie het goed klonk maar de "punch" ontbrak is de nieuwe een rijdende concertzaal, de flac bestanden op een USB stick of op mijn iPhone via CarPlay knallen door de auto en een stevig rock concert klinkt ook echt stevig. Ik ben er content mee.
Resumerend ben ik blij met de keuze voor weer een Espace waar blijkbaar de afgelopen 3 jaar wel het nodige aan doorontwikkeld is. De volgende update zal ik schrijven wanneer er iets bijzonders te melden is en/of wanneer er zo rond de 10K kilometers op de teller staan.

Tussenstand 5000km

  • 5.374 km

Nu bijna 2 maanden de auto in bezit en er valt niets spannends te melden.
0,0 klachten, alles functioneert zoals het hoort.

Ben zeer tevreden met de auto en de Carplay functie, wat een verademing om up to date navigatie te hebben met flitsinfo, file info etc op zo'n groot scherm (Waze).

Vakantie Spanje

  • 12.500 km

Inmiddels zijn we weer wat kilometers verder en schrijf ik deze tussen-review in Denia, Spanje.

Deze lange rit (1950km) in 2 dagen is een genot met deze auto en hier in het warme Spanje blijkt de stoelventilatie een uitkomst. Heerlijk koel zitten op de fijne lederen stoelen, geen natte rug meer als je een warme auto instapt.

De auto gedraagt zich voorbeeldig, op de slechte binnendoor wegen van Spanje is de comfort stand van het 4Control systeem ideaal om te zweven over de weg met kuilen en drempels. Op de Autopista en de franse tolwegen is de sportstand de stand die ik normaliter rij.

Een tip als je in Frankrijk / Spanje gaat rijden, koop zo'n Bip & Go chip voor je voorruit, je kan bij iedere tolpoort gewoon met 30 km/h doorrijden en het systeem incasseert met een paar weken de kosten van je rekening. Makkelijk en scheelt veel tijd.

Wat me nog steeds aangenaam verrast dat er totaal geen enkele storing of klacht met de auto is. Erg prettig :-)

Brandstof monitor

  • 14.500 km

Nu ruim 14K kilometer het brandstof gebruik bijgehouden. Onder aan de streep gemiddel 1 op 10,5

Wat mij betreft netjes voor zo'n zware en grote auto, ook een forse snelle vakantierit naar Spanje (Denia) met 130 tot 140 km/h gemiddeld zat hierbij.

Ik stop nu met het bijhouden van het gebruik.

Tussenstand na 1e onderhoudsbeurt

  • 30.000 km

De eerste 30K kilometer zit erop en de auto heeft de eerste onderhoudsbeurt gehad. Dit is een vrij saaie review aan het worden, de auto is perfect op een licht rammelende hoofdsteun van de bijrijder na dan. Hiervoor is een onderdeeltje besteld wat binnenkort geïnstalleerd wordt.
De auto bevalt uitstekend, zeer vlot (snel eigenlijk) en comfortabel en het verbruik blijft zo rond de 1 op 10 a 11 schommelen afhankelijk van de rechter voet.

Update

  • 47.000 km

Een kleine update bij 47K kilometer. De voorbanden zijn vervangen, hoewel er nog profiel op zat (3mm) waren de Dunlops de oorzaak van het zoekerige rijgedrag bij accelereren uit een bocht. De dealer heeft ze vervangen door Conti's en de auto uitgelijnd. Wat een verbetering.
Verder is er weinig te melden, door veel thuiswerken (wie niet :-) ) is het aantal kilometers relatief beperkt gebleven. De auto doet wat hij moet doen, storingsvrij en met veel plezier en comfort brengt hij me waar ik moet zijn. Tijdens deze hete dagen is de stoelkoeling wel een heerlijke feature.

2e onderhoudsbeurt

  • 55.000 km

Een vibratie die bij accelereren met een warme motor door heel de auto voelbaar was sinds een paar weken bleek tijdens de onderhoudsbeurt een gevalletje defecte koppeling te zijn. In een opvolgende afspraak een week later moet de auto 2 dagen terug om deze te laten vervangen. Nu rij ik al 30 jaar auto's met automaten en heb dit nog nooit meegemaakt, zelfs niet met veel sterkere (BMW) 6 cylinders. Verder bevalt de auto nog prima, ben al wel naar een opvolger aan het kijken want over 12 maanden gaat hij weer vervangen worden.

Nog 6 maanden te gaan

  • 65.000 km

Het bekende knikkerbakgeluid trad op, de reactiestangen moesten vervangen worden. Nu dus "pas" bij 65k kilometer, mijn vorige Espace was toen al 2x aan de beurt geweest dus ze gaan vooruit :-).
De bestuurdersstoel is inmiddels gaan kraken en zodra de zitting binnen is wordt deze vervangen. Ik erger me steeds meer aan kraken in de auto als het warm is vooral en het eeuwige gekloot met Carplay (vastlopen of de telefoon niet detecteren bij aansluiten). De auto rijdt fijn, snel en is praktisch maar dit is mijn laatste Renault. Ben inmiddels aan het proefrijden met EV's, keuze neigt naar een Polestar 2, BMW iX3 of i4. Nog 6 maandjes en dan gaat de Renault eruit.

Afscheid

  • 89.000 km

Nog een paar dagen en mijn nieuwe auto staat voor de deur.

Neem met gemengde gevoelens afscheid van de Espace na in 6 jaar 2 verschillende te hebben gereden. Deze laatste bleek beter dan de 1e (2016 diesel 160pk) maar toonde nog steeds vergelijkbare technische problemen.
De navi oplossing is door Renault opzij geschoven en. wordt niets meer aan verbetert en de Carplay link werkt niet altijd betrouwbaar. Recent zijn er nukken bijgekomen als een inklapbare spiegel die regelmatig niet werkt en de klimaat regeling (verwarmen) die een eigen leven lijdt.

Mijn conclusie is dat Renault nog steeds geen kwalitatief goede auto's kan maken en dat Renault voor mij nooit meer een optie zal zijn.

Ik maak voor zakelijk rijden de overstap naar electrisch rijden en over 5 dagen staat er een full options Hyundai Ioniq 5 AWD 77kWh voor de deur voor de komende 3 jaar.

Renault over en uit.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens