Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016) #3

Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)

UitvoeringEspace Energy TCe 200 Initiale Paris
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2017

Bijna probleemloos kilometers vreten

Na drie eerdere Renaults Espace heb ik een aantal jaren een uitstapje gemaakt naar Volvo. Nu weer terug naar deze nieuwe Espace omdat ik erg gecharmeerd ben van het uiterlijk en de Volvo's toch wel erg duur werden in onderhoud en de banden snel versleten ondanks vrijwel allemaal snelweg kilometers.
De Espace bevalt enorm! Rijden is een genot en ik ben nog steeds verbaasd over het vermogen dat uit een 1600 cc motor wordt gehaald voor een dergelijke grote auto. Stoelen zijn fijn, zitpositie op alle mogelijke manieren aan te passen en in te stellen. Het is een grote auto wat je merkt in de stad en in parkeergarages maar daar bewijst het 4-control systeem zich echt. Wat een kleine draaicirkel! Dat het en grote auto is, vindt onze grote hond ook fijn, die zit of ligt prinsheerlijk in de laadruimte. Daaronder zitten twee wegklapbare stoelen maar die zijn echt niet te gebruiken voor volwassenen.
Op de snelweg is deze auto een genot om in te rijden, stil, makkelijk hanteerbaar en voorzien van allerlei snufjes als lane assist en adaptive cruise control. Bij dat laatste hindert het mij dat je de adaptieve functie niet uit kunt zetten, nu laat de auto zoveel ruimte tov voorgangers dat er in het drukke Nederland altijd wel iemand zich ertussen wringt. Maar met de caravan er achter 's nachts naar Frankrijk rijden is heerlijk, cruise control er op, muziekje aan via Spotify en het kwalitatief prima Bose systeem laat je genieten van je muziek. Na een nacht doorrijden kom ik dan toch fris aan.
Is dan alles geweldig? Nee. Een (grote) caravan er achter in combinatie met een relatief kleine tank, beperkt de actieradius tot zo'n 350-380 kilometer. Dat is te weinig!
Het infotainment systeem zit niet altijd even logisch in elkaar, is soms te traag, en is inmiddels een aantal keren gewoon uitgevallen. Het start dan wel weer zelf op overigens. Ik kies ook liever voor Google maps of Flitsmeister dan het meegeleverde TomTom systeem. Jammer dat deze versie nog geen Apple Car Play heeft.
Reparaties heb ik nog niet gehad, alleen een normale onderhoudsbeurt en daarin zat niets bijzonders. Wel liet de stuurkolom in de winter een raspend geluid horen alsof er zand in zat. Ik heb dat gemeld maar het is net als bij de tandarts.... En zodra de buitentemperatuur oploopt, is het weg.
Vooralsnog heb ik (opnieuw) veel plezier van deze grote auto!