Test: Citroën DS3 Cabrio (2013)
Cabrio of schuifdak?
32 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Compact en hip waren vanaf dag één de sleutelwoorden voor de DS3 en we wisten daarom eigenlijk ook al van meet af aan dat er een open versie van zou komen. Voilà, daar is hij dan, de Citroën DS3 Cabrio. Wij nemen hem mee naar het zonovergoten Valencia.
Is het een cabriolet of is het een driedeurs hatchback met een enorm vouwdak? Het antwoord op die vraag laten we over aan je eigen mate van cabrio-purisme, maar aangezien we in vervlogen tijden de Citroën 2CV massaal bestempelden als de goedkoopste cabriolet op de markt, zullen we Citroën vergeven dat ze zo brutaal waren dat stempel op deze semi-open DS3 te drukken. Je hoeft een stuk minder ver terug in de tijd te gaan dan die legendarische Eend om uit te komen bij het minder legendarische voorbeeld uit eigen stal dat Citroën voor ogen heeft gehad om zonder al te veel ingrepen en dus ontwikkelingskosten de DS3 te transformeren tot een soort van cabrio. Al is hij al zo goed als vergeten, het is nog geen drie jaar geleden dat de stekker werd getrokken uit de C3 Pluriel. Een staaltje Nederlands vernuft waar we, anders dan bijvoorbeeld bij de CVT, met wat minder chauvinisme aan refereren. Wat de van het Nederlandse Inalfa afkomstige dakconstructie van de Pluriel rammelde en kraakte nogal eens. Citroën heeft het ditmaal dan ook over een wat andere boeg gegooid en afgezien van de afneembare dakbogen. Die gaan immers ernstig ten nadele van de stijfheid en degelijkheid van de koets. En zijn bovendien buitengewoon onpraktisch, omdat ze door hun afmetingen en gewicht niet mee te nemen zijn. Dus begint het honderd kilometer van huis ineens te gieten, dan blijft je weinig anders over dan hozen.
Harmonica
Maar los van die dakbogen is het idee achter de DS3 Cabrio grotendeels gelijk aan dat achter de Pluriel. Het zachte dak vouwt zich in lamellen naar achteren, tot boven de achterruit, en eventueel kun je ook die nog laten wegzakken. Anders dan bij de Pluriel ligt er dan bij de DS3 nog een flinke harmonica op de koffer. Doordat de daklijnen vast zijn, is aan de buitenkant maar moeilijk te zien dat het om de cabrio gaat. De achterruit is wat smaller, maar zelfs de dakspoiler daarboven is gewoon gebleven. Om hem toch wat meer onderscheid te geven heeft Citroën de cabriolet voorzien van een verchroomde strip onder de achterruit.
De bediening van het dak gaat met een knop boven de voorruit. Eenmaal indrukken en het dak vouwt zich weg tot net boven de achterruit. Druk je nog een keertje, dan kantelt de achterruit voorover over de hoedenplank en vlijt het dakpakket zich daar bovenop. Goed, dan ben je net nog wat meer open, maar het zich naar achteren is dan wel zo goed al volledig verdwenen. Dat hadden ze bij de Pluriel dan weer beter voor elkaar. Maar goed, die had in volledig open toestand maar 137 liter kofferruimte over, in de DS3 kun je 245 liter kwijt, open of dicht. Die kofferruimte kan door het dak overigens niet op de normale manier open, dat gaat min of meer verticaal en de toegang is daardoor wel erg beperkt. Ligt het dak helemaal omlaag, dan moet je twee keer op de knop drukken, waarbij de eerste keer bedoeld is om dak en achteruit weer omhoog te laten gaan. Handig, maar minpuntje daarbij is dat je het na het weer sluiten van de kofferruimte opnieuw moet laten wegzinken. De dakbediening werkt overigens tot 120 km/h. Over snelheid gesproken: al is deze auto dan een stuk meer open dan auto's met schuifdak, je bent niet bevrijd van dat hinderlijke geklapper en gedreun van luchtmassa's wat auto's met schuifdak op bepaalde snelheden hebben. Achterin krijg je natuurlijk wat meer rijwind in je gezicht dan voorin, maar vergeleken met echte vierzits cabrio's zit je op de achterbank van de DS3 Cabrio erg relaxt. De ruimte is bovendien ook erg goed. Om op dit niveau te komen in een anders vierzits open auto, moet je minstens naar een (veel duurdere) Golf uitwijken.
Mini-associaties
Citroën heeft voor ons de meest potente versie neergezet en dat is de 1.6 THP, een turbogeblazen machine met 155 pk Een heerlijke machine die al bij lage toerentallen volop koppel biedt. Eigenlijk hoef je nauwelijks te schakelen en dat is bijna jammer, omdat die zesbak een waar feest is. Hij is heel strak en direct, met veel gevoel, en de verzetten liggen dicht bij elkaar. Als het op het stuurgedrag aankomt, krijgen we Mini-associaties. Terwijl het onderstel toch compleet anders is. Wie durft er nog te zeggen dat Citroën geen sportief onderstel kan bouwen? Dat wisten we natuurlijk al van de dichte DS3, maar het is goed vast te stellen dat de Cabrio hoegenaamd niets heeft ingeboet aan dat rijplezier. De koets is vrijwel net zo stijf, doordat Citroën van de dakbogen is afgebleven, en de hele constructie is maar 25 kilo zwaarder dan de dichte DS3.
De DS3 Cabrio staat volgende maand in de Nederlandse showrooms. Bij introductie is er een viertal motoren beschikbaar. Het gamma begint met de 1.2 VTi, een atmosferische driecilinder die 82 pk biedt en die we kennen uit onder meer de gesloten DS3 en de Peugeot 208 die op dit moment in onze duurteststal meerijdt. In de meest eenvoudige uitrusting, Chic, gaat die € 19.490 kosten en dat is precies drie mille duurder dan de gesloten versie met die motor in die uitvoering. Neem er een cilindertje bij en je hebt de 1.6 VTi met 120 pk. Die begint uitvoeringstechnisch een stapje hoger met de So Chic en kost dan € 21.440. De meest potente DS3 Cabrio is vooralsnog de turbogeblazen 1.6 THP met 156 pk. Die is er alleen als Sport Chic en dat zie je ook aan de prijs, want daarvoor ben je minimaal € 29.630 lichter. Voor de frisse kilometervreter is er tenslotte de 1.6 e-HDi EGS diesel met 92 pk en die is er vanaf € 24.140 als So Chic. Deze diesel en de driecilinder benzine komen in aanmerking voor twintig procent bijtelling. De THP heeft een handgeschakelde zesbak, de lichtere benzinemotoren vijf verzetten vooruit. De diesel is er alleen met een gerobotiseerde vijfbak.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën DS3 Cabrio 1.2 VTi So Chic | AIRICO | CRUISE | PDC | ELEK.RAMEN | NAP | APK.
- 2013
- 162.337 km

Citroën DS3 Cabrio 1.2 VTi CHIC SPORT CRUISE/CLIMATE/LED
- 2013
- 89.913 km

Citroën DS3 Cabrio 1.2 VTi So Chic! NL AUTO NAP! Navi l Cruise l LED l PDC! NIEUWE D-riem l Dealer OH l NIEUWSTAAT!
- 2014
- 119.922 km
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.