Test: Citroën C3 (2009)

Heel apart gevoel vanbinnen

86 reacties

Video
AutoWeek 43 2009
AutoWeek 43 2009

Je leest het in AutoWeek 43 2009

Citroën stuurt in het eerste kwartaal van 2010 twee nieuwe modellen de weg op, de C3 en de DS3. Wij reden alvast met de eerste en die maakt ons vooral vrolijk met zijn mooie interieur.

Rijden in een compacte auto moet een feest zijn. Dat gevoel geeft de nieuwe Citroën C3 je met zijn mooie interieur en Zenith-voorruit. Ook al is die laatste standaard op de duurdere versies, het zeg wel iets over de wijze waarop Citroën tegen het B-segment aankijkt. In die klasse word je tegenwoordig net zo in de watten gelegd als in grotere modellen. Citroën strooit in het C3-interieur bijvoorbeeld met mooie materialen, iets waar ze binnen het PSA-concern steeds beter in worden. Misschien niet helemaal het moment om erover te beginnen maar wat ons betreft verdient de chef inkoop van PSA een bonus. Een ieder die het interieur van de neef van de nieuwe C3 kent, de Peugeot 207, weet wat we bedoelen. Zo is de bovenzijde van het C3-dash bekleed met een aangenaam ogend en net zo prettig aanvoelend materiaal. Minstens zo blij worden we van dat stijlvolle instrumentarium in de stijl van de C5-klokken en de kunststof met een metaalachtig voorkomen dat over de breedte van het dash loopt, stemt al net zo vrolijk. Dat aan de onderkant van het dashboard en tussen de voorstoelen zwart plastic zit kun je daardoor beter hebben. Laten we wel zijn, in bijna alle auto's in deze klasse vind je in het interieur harde kunststoffen op plekken die zich niet direct in het zicht van de bestuurder bevinden. Tussen het handschoenenkastje en de rest van het dash gaapt een flinke kier. Achter de versnellingspook prijken twee klepjes, de een is voor de 12V-aansluiting de ander voor de AUX-ingang van het audiosysteem.
Wat een verbetering ten opzichte van de huidige C3, waarin je tegen een enorme klomp plastic aan zit te kijken. En ook van diens digitale instrumentarium zijn we nooit fan geweest.

Exhibitionistisch
Om de voorpassagier zo veel mogelijk beenruimte te geven wijkt het dashboard ter hoogte van de rechter voorstoel naar voren. En dan is er nog de Zenith-voorruit, een glasoppervlak waarop een goudvis nog jaloers zou worden, dat tot ver in het dak doorloopt. Het geeft een bijzonder ruimtelijk gevoel. We kennen zo'n soort ruit natuurlijk al van de Opel Astra GTC en je moet wel een beetje exhibitionistisch zijn, want je zit ontzettend te kijk. Het biedt echter een geweldig zicht op de wolken- of sterrenhemel, in een drive-inbioscoop en voor het vliegtuigspotten bij Schiphol kan het ook leuk zijn. Gelukkig kun je er ook een scherm voorschuiven, want schijnt het zonnetje fel dan wordt de C3 vanbinnen een broeikas. Overigens gaat deze constructie wel ten koste van de hoofdruimte achterin. Het scherm schuift naar achteren, en je ziet er niets meer van, maar personen van 1,80 en langer schuren dan wel met hun kruin tegen het hemeltje. Overigens zullen de dames het spiegeltje in de zonneklep missen in een C3 met Zenith-voorruit. Op het scherm dat je naar voren kunt schuiven zitten wel twee zonnekleppen, een bestuurster moet de lippen stiften in de achteruitkijkspiegel.

Allemansvriend
Blijft het zo'n feest als je gaat rijden? Daarbij doet de C3 ook weer denken aan zijn neef, de Peugeot 207. Het onderstel is geënt op comfort. Dwarsrichels worden netjes opgevangen, zonder het harde gebonk van de vorige C3. In bochten helt de auto wat, maar hij gaat niet zo op een oor hangen als de C3 Picasso, de mpv-versie van de nieuwe C3 die we sinds begin 2009 kennen. Stuur je een bocht net even wat fanatieker in dan grijpt subiet het esp in. Onderstuur wordt zo direct de kop ingedrukt, Citroën heeft duidelijk voor een zo veilig mogelijke afstelling gekozen. De C3 moet een allemansvriend zijn en geen felle rakker met een wispelturig karakter. Spelen op rotondes kun je vergeten, het esp kan bij hogere snelheden niet uit. Daar is de C3 de auto niet naar en we snappen ook wel waarom. Er komt immers nog een DS3, en die driedeurs moet jonge honden aanspreken. Als alternatief voor de Alfa Mito en de instapversies van de Mini moet die auto natuurlijk wel de nodige dynamiek bieden. Of dat daadwerkelijk zo is kunnen we past vaststellen wanneer we die DS3 rijden.
Qua besturing zet de nieuwe C3 opnieuw een stap. Het gevoel is stukken beter dan het afstandelijke systeem van de vorige C3, nog altijd gaat het stuur heel licht in de rondte. Over de zitpositie zijn we bijzonder tevreden. Dankzij de uitgebreid verstelbare kolom kun je het stuur ver naar je toe halen en ergonomisch klopt er veel. Neem de bediening van de portierruiten, de knoppen daarvan zitten op de enige juiste plek, ter hoogte van het stuur op de deur en niet op zo'n onlogische plek als tussen de voorstoelen. Het wordt echter de hoogste tijd dat ze bij PSA Peugeot Citroën eens iets gaan doen aan de bedieningssatellieten voor de audio en de cruise control. We zien graag dat die plaatsmaken voor knoppen op het stuur.

Zachte stoelen
In de C3 zit je op zachte stoelen, die weinig zijdelingse steun bieden. Dat eerste is typisch Frans. Citroën gaat enigszins mee in de trend van steeds groter maar in de lengte groeit de auto niet eens zo veel. De nieuwe C3 meet 3,94 meter van voor tot achter en daarmee is –ie 8 centimeter langer dan de vorige. Een ruimtewonder is het achterin niet. Want ga je als persoon van 1,80 meter achter je zelf zitten dan houdt het qua beenruimte niet over. Daar heeft Citroën wel een oplossing voor, je moet als achterpassagier altijd zorgen dat je een plekje bemachtigt achter de voorpassagier. Die kan zijn stoel namelijk 8 centimeter verder naar voren zetten dan de bestuurder met zijn zetel kan, wat meer ruimte rechts op de achterbank oplevert.

Oude en nieuwe motoren
De C3 Picasso is al op de troepen vooruit gestuurd en we kennen daardoor al veel van de motoren die Citroën in de gewone C3 levert. De 1.4 VTi met 95 pk en de 1.6 VTi met 120 komen voort uit de samenwerking tussen PSA en de BMW Group. Dat zijn fijne, moderne motoren. Verder biedt Citroën de al oudere 1.1 met 61 pk en de eveneens op leeftijd zijnde 1.4 met 75 pk aan. Wij konden op pad met de lichtste diesel, de 1.4 HDiF met 70 pk. Een wat luidruchtige motor die net voldoende trekkracht biedt voor de C3. De vijfbak schakelt met lange slagen en van een naar twee verloopt de gangwissel hakerig. Wie diesel moet rijden van de baas moet minimaal voor een 90 pk 1.6 HDiF gaan. Da's een modernere krachtbron die we al goed kennen van kennismaking met andere Citroëns en Peugeots. Een motor die in alle rust, voortreffelijk presteert. Overigens zijn benzinemotoren veel interessanter voor de Nederlandse markt en over een maand rijden we een nieuwe C3 met benzinemotor. Dan heeft u nog steeds ruim van te voren een impressie, want het duurt nog tot het eerste kwartaal van 2010 eer de eerste C3's in de Nederlandse showrooms verschijnen.
Over de precieze uitrustingsniveaus en prijzen heeft Citroën nu nog geen informatie maar wel weten we dat vanaf het tweede level zes airbags standaard zijn. Dan zitten er plofzakken in het stuur en in het dashboard en heeft de C3 zij- en gordijnairbags. Ook cruise control zit op alle versies, behalve de standaarduitvoering, die in Citroën-taal als Attraction in de prijslijst komt te staan.

Later met driecilinders
Over de uitrustingen en prijzen kunnen we nog niets zeggen maar toch zien we potentieel in de nieuwe C3. Met zijn vriendelijke, moderne uitstraling werkt hij zeker verfrissend in het B-segment, waar zijn belangrijkste concurrenten, de Peugeot 207 en de Renault Clio, net vernieuwd zijn. Daarbij wordt de Opel Corsa gefacelift en natuurlijk staat ook nog de VW Polo kakelvers in de showrooms.
De verse Franse aanwinst is geen hoogvlieger qua rij-eigenschappen, gewoon een goedmoedige lobbes, waarbij het accent op comfort ligt. Scheurneuzen komen met deze auto niet aan hun trekken en het is zaak dat Citroën de voor jonge honden bedoelde DS3 (zie kader) een dynamischer karakter meegeeft. Deze C3 moet een grote groep automobilisten aanspreken. Een clientèle die over het algemeen de 75 pk sterke 1.4 benzine krachtig genoeg zal vinden. En dat maakt het ook helemaal niet erg dat Citroën nog de oude 1.1 en 1.4 aanbiedt. Kijk naar Volkswagen, dat in de nieuwe Polo 1.2 driepitters aanbiedt. Driecilinders komen overigens op termijn ook in de nieuwe C3. In 2011 presenteren de Fransen een nieuwe motorengeneratie. De driecilinder wordt samen met een doorontwikkeld generatie start- en stopsysteem ingezet om de CO2-uitstoot verder terug te dringen. Wie niet op dat soort technische hoogstandjes wil of kan wachten, krijgt met de nieuwe C3 een auto met een mooi interieur en een vriendelijk karakter.

De C3 en zijn broertjes
Citroën heeft de C3 Picasso al begin 2009 de weg opgestuurd om het pad te effenen voor de nieuwe C3. Die komt in het eerste kwartaal van 2010, kort daarna volgt de DS3. Dat moeten we zien als het chique broertje van de C3. Hij staat op hetzelfde platform, is er alleen als driedeurs en de koper kan naar hartelust variëren met de aankleding van de auto. Verpersonaliseren zodat bijna elke variant uniek wordt, is het idee. Met de DS3 wil Citroën een vuist maken tegen auto's als de Alfa Mito. Van de DS3 is de vanafprijs al bekend. Het feest begint bij de 1.4 VTi die minimaal 16.890 euro kost.

Citroën C3
Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (86) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum