Renault Vel Satis Phase ll (2005) - Test

Nouvelle Big Mac

Renault Vel Satis
Renault Vel SatisRenault Vel SatisRenault Vel SatisRenault Vel SatisRenault Vel Satis
AutoWeek 19 2005
AutoWeek 19 2005

Je leest het in AutoWeek 19 2005

De eigenzinnige topklasse-hatchback van Renault, de Vel Satis, is in de tweede fase van z'n bestaan beland. Met wat aanpassingen aan uiterlijk en motorisering hoopt het Franse merk het huidige marktaandeel te behouden. Eens zien hoe deze excentriekeling zich staande houdt tussen het Duitse geweld.

Over de looks van de Vel Satis zijn al vele woorden gesproken en geschreven. Je kunt hem mooi vinden of niet, feit blijft dat de kopers van deze Big Mac-hatchback – 1.500 sinds de introductie in 2002 – deze auto juist vanwege 't design zo waarderen. De verkoop heeft Renault echter niet gebracht waarop gehoopt was. Het was al niet makkelijk een auto te brengen in het zakensegment, waar voornamelijk Duitsers de dienst uitmaken. En met de opkomst van de SUV's werd de concurrentie alleen maar groter. Met een facelift en het opkietelen van de motorisering hoopt Renault Nederland in ieder geval eenzelfde marktaandeel als vorig jaar te behalen, wat betekent dat er dit jaar 350 stuks de showroom moeten verlaten.

Bij de vernieuwde Vel Satis zet Renault de excentrieke, eigenzinnige lijn voort. De neus is wat aangepast, met horizontale belijningen in de grille, in plaats van verticale. Dat geeft 'm een wat modernere uitstraling. Ook de achterkant is aangepast, met twee uitlaten en gewijzigde achterlichten. Binnenin is er écht goed werk verricht, onder andere door het gebruik van esdoorn sierstrippen, ingelegd met vakjes van elzenhout. Poepchic. Ook het klokkenspel is aangepakt; de donkere vlakken zijn vervangen door zandcrème wijzerplaten, geïnspireerd op ouderwetse (en nu weer trendy) horloges. En uiteraard is er gekozen voor een bijpassend analoog klokje in dezelfde kleur, dat overigens in het donker prachtig lila oplicht. Erg fraai, allemaal.

Renault past binnenkort alle viercilindermotoren aan, vooralsnog kent alleen de 2,0-liter turbomotor gewijzigde specificaties. Deze krijgt er 5 pk aan vermogen bij en komt nu op 170 pk. Het maximumkoppel is opgeschroefd van 250 naar 270 Nm, dat al bij 2.000 tpm vrijkomt. Verder zal later in het jaar de 2,2-liter dCi-motor ook met roetfilter beschikbaar worden.

Hoog niveau

De hoge instap van de Vel Satis is comfortabel, net als de veiligheidsgordels die aan de stoelen verankerd zijn. De stoelen zijn goed te verstellen, voorin zelfs in drie delen. Toch missen we zijdelingse steun, wat je met name in snelle bochten opbreekt. Het rijdersgevoel concentreert zich toch in het zitvlak en dat gevoel ontbeer je in deze auto. Dat is dan zo'n beetje het enige minpuntje, want verder is de Vel Satis een fijne auto, met een halfzacht (Frans) en toch niet te slap onderstel. Hij stuurt trefzeker, hoewel hij niet is gemaakt voor het echte bochtenwerk, daar is hij net iets te zwaar en onderstuurd voor. Maar hij zal ook scherpe bochten wél netjes ronden, zonder daarbij te veel over te hellen.

Bij het rijden van de Vel Satis 2.2 dCi valt ons op hoe makkelijk flinke heuvels geslecht worden, zonder dat er ooit het gevoel ontstaat dat het koppel tekortschiet. Tussentijds gas bijgeven is dan ook niet noodzakelijk. De motor geeft geen krimp en jaagt je op dezelfde snelheid verder; alsof je de cruise control hebt aanstaan. Mooi werk!

Ronduit indrukwekkend is de geluidsisolatie, die de Vel Satis vanbinnen fluisterstil maakt. Zelfs bij vrij hoge snelheden blijft het, zowel in de benzine- als de dieselversie, mogelijk een normale conversatie te voeren. Ook dat maakt 'm tot een fijne langeafstandsauto.

De vernieuwde Vel Satis verschijnt in drie uitvoeringen: het basismodel heeft geen naamstoevoegingen, de luxueuzer aangeklede versie heet Initiale, en vraagt een extra investering van ongeveer 9.000 euro. Daarnaast is er het tijdelijke actiemodel Exception, dat standaard het Carminat-navigatie- en communicatiesysteem, parkeerhulp achter en in hoogte verstelbare xenonkoplampen met sproeiers heeft.