Renault Scénic RXE 1.4 16V (1999)

Gezinsuitbreiding

Renault Scénic RXE 1.4 16V (1999)
Familie's van Nederland, opgelet! Een ruimteauto moet het worden, met veel praktische toeters en bellen. Want de kinderen gaan mee, de hond wil mee, er moeten boodschappen gedaan worden, kortom, we zoeken een alleskunner.

De Renault Scénic is niet meer dan een gefacelifte Mégane Scénic. Ondanks de pogingen van Renault om de relatie met de Mégane te verdoezelen kom je de naam op de vreemdste plaatsen weer tegen. Allereerst op het instructieboekje. Daar staat gewoon die oude voornaam. Net als op het kentekenbewijs. En in het zwarte kunststof van de achterportieren staat zelfs de naam Mégane ingepolijst. Overblijfsel van vroeger? Welnee, op de oude Scénic stond dat Mégane gewoon achterop, en stond op deze plaats juist Scénic te lezen... Maar goed of het nou een Mégane is of niet, deze Scénic is anders dan de oude. Het meest opvallend is natuurlijk die nieuwe neus met die enorme koplampen. Al eerder lieten we u voorzichtig weten er zo onze twijfels over te hebben. We hebben er een week naar kunnen kijken, en zijn niet echt van mening veranderd: die lampen zijn verschrikkelijk groot... Verder hield Renault het bij bescheiden wijzigingen: iets andere bumpers en achterlichten die nu heldere kleuren hebben. Rookglas is blijkbaar echt uit. Meer nieuws vinden we onder de motorkap en in het interieur, maar daarover later meer.

Overal vakjes, laatjes,klepjes
Ga je met de Scénic op pad, vergeet dan niet een lijst op de zonneklep te plakken van waar je alles opgeborgen hebt. De auto heeft ontelbaar veel vakjes, klepjes en laadjes. Het is een kleine moeite je spullen kwijt te raken bij het opruimen ervan. In de nieuwe Scénic RXE zitten nog meer vakjes dan in de oude en eentje daarvan is echt superhandig. Onder aan de middenconsole zit nu een bakje met een klepje. Erin kunnen drie blikjes, die ook nog eens door de airco gekoeld worden. Maar je kunt er ook ontelbaar veel rollen drop of pepermunt in kwijt, of een agenda, of 'n GSM-telefoon, een zonnebril, nou eigenlijk alles wat je tijdens de rit bij de hand wil hebben. Maar ook vakjes onder de achterstoelen, voor de achterstoelen, en in de kofferruimte; er zijn laatjes onder de voorstoelen, grote flessenvakken achter de achterbank, in de portieren, op het dashboard, het lijkt wel of iedere holle ruimte in de auto een klepje heeft gekregen. Verder is het vijfpersoons interieur normaal variabel. Zo kun je de achterstoelen bijvoorbeeld opklappen en tegen de voorstoelen aanzetten. Ze kunnen er ook uit als je nog meer ruimte nodig hebt. We zijn razend benieuwd naar de nieuwe 1.4-motor met zestien kleppen van de Scénic. Goed, hij moet 95 pk kunnen leveren, maar voor het gevoel is een éénpuntviertje wat aan de krappe kant voor een flinke jongen als de Scénic, die schoon aan de haak wel even 1210 kilootjes weegt. De motor voldoet goed - niets meer en niets minder. Je kunt, als je niet al te veel mensen meeneemt, redelijk meekomen. Al moet je met inhalen oppassen, zoals je kunt zien aan de acceleratiecijfers. Wordt de auto wat voller - bij een familie-auto niet ondenkbaar - dan moet je zeker flink trappen.

Veilig bochtgedrag
Ook de Scénic heeft, net als veel andere MPV's, last van hellen in bochten. Het hoeft helemaal nog niet hard te gaan, of de Renault gaat scheef. Toch vertoont de Scénic een veilig bochtgedrag; hij is wat onderstuurd in snelle bochten, maar dat is eenvoudig controleerbaar met wat gas terugnemen. Dat hellen waar we het net over hadden, wordt ook veroorzaakt door een wat slappe afstemming van de vering. De auto is soepel geveerd - cliché: typisch Renault. Je merkt het ook als je op een snelweg met grote hobbels rijdt. Hij heeft dan de neiging na te deinen. Neem je een Scénic RXE, dan heb je meteen de meest luxe variant te pakken. Airco is standaard, verder heeft hij standaard elektrische ramen voor, ABS, twee airbags plus zij-airbags voorin, hoogteverstelling van stoel en stuur en drie hoofdsteunen achterin plus derde driepunts gordel achter. Ben je uit op multifunctionaliteit, zoals dat hoort bij een MPV, dan scoort de Renault Scénic, met zijn vele bakjes, vakjes, laatjes en natuurlijk uitneembare stoelen. Bovendien rijdt de Renault helemaal niet verkeerd. Tel daarbij dan nog zijn uitgebreide uitrusting en we kunnen niets anders constateren: de Scénic is een winnaar.

Signalement

Merk Renault
Model Scénic RXE 1.4 16V
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 20.236

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 70 kW / 95 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 127 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.169 mm / 1.698 mm / 1.675 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.210 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 655 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 173 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,6 s (fabrieksopgave: 12,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,8 s / 21,3 s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 168 g/km

Gerelateerde forumtopics