AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Scénic

Schone schijn

Renault Scénic 2.0 16V Conquest (2008)

Renault heeft het interieur van de Conquest voorzien van oranje accenten.
  • Autotest
18 november 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Renault Scénics rijden er al genoeg. Wil je wat minder alledaags voor de dag komen, dan is de Conquest wellicht een idee. Dat is een 'opgestoerde' Scénic, die er onverschrokken uitziet. Het blijft bij uiterlijke schijn, want hij heeft evenveel water- en moddervrees als elke andere Scénic.

De Conquest wordt gebouwd op basis van de korte Scénic. Die kreeg voor de gelegenheid 20 mm meer bodemvrijheid, aangepaste vering en langere veerwegen. Ook het ESP werd anders geprogrammeerd, zodat je in het terrein nog steeds heel aardig vooruitkomt.


Op toeren houden
Op verharde wegen voel je niets van die aanpassingen en is het gewoon een Scénic. De 2,0-litermotor moet je behoorlijk op toeren houden om vlot onderweg te zijn; 135 pk is niet zo gek veel voor bijna 1.400 kg voiture. De zesbak schakelt – mits goed op
temperatuur – redelijk, maar het inleggen van de tweede versnelling gaat niet altijd gemakkelijk. De besturing van de Scénic heeft ons nooit zo kunnen bekoren. De bekrachtiging is aan de lichte en ongevoelige kant en daardoor stuur je niet geheel zorgeloos. De remmen voelen wat sponzig aan. Daardoor is de scheidslijn tussen subtiel vertragen en het anker uitgooien erg dun.

De offroad-prestaties van de Conquest zijn erg ver te zoeken. Vanwege het ontbreken van vierwielaandrijving en terreinbanden is er niets wezenlijk anders dan bij een gewone Scénic. Het is allemaal schone schijn, al kun je jezelf natuurlijk wijsmaken dat je met de extra bodemvrijheid over slechtere wegen kunt rijden en je het met die grote plakken ongeverfd plastic op de bumpers en spatborden niet zo nauw hoeft te nemen met de takken en struiken op je pad. Maar de aandrijftechniek van de Conquest zal je op exact hetzelfde moment in de steek laten als die van een Scénic zonder versiering.
Binnenin is Renault aan de gang gegaan met oranje accenten, waardoor hij zich onderscheidt van de andere versies. In plaats van velours matten heb je rubber exemplaren. Die gaan in de wasmachine!

De Conquest is er alleen als korte Scénic, dus wie een derde zitrij wil, heeft pech. Aan slimme ruimteoplossingen is er geen gebrek. Net als in de 'gewone' Scénic kun je de tunnelconsole verplaatsen. Zo komt het minder vaak voor dat je na het schakelen onbedoeld tegen de knop van het navigatiesysteem (meerprijs) aanstoot en de boel in de war stuurt.

Praktische ruimte
De kracht van de Scénic is vooral wat je kunt doen met de ruimte áchter de voorstoelen. In plaats van een bank heb je drie losse stoelen die niet alleen verschuifbaar zijn, maar ook neerklapbaar of uitneembaar. Maar dat wisten we al. De Conquest is wat uitrusting betreft gebaseerd op de Dynamique, dus heb je klimaatregeling, cruisecontrol, elektrisch inklapbare buitenspiegels, automatische verlichting en een regensensor. Een prima radiootje met cd hoort er ook bij.

Signalement

Merk Renault
Model Scénic 2.0 16V Conquest
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 31.000

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 99 kW / 135 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 191 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.263 mm / 1.805 mm / 1.620 mm
Wielbasis 2.685 mm
Massa leeg 1.375 kg
Laadvermogen 580 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 650 kg
Banden205/55R17Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 10,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,3 s / 4,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,2 s / 11,9 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 192 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Scénic
Renault Renault Scénic

Uitgelicht aanbod

    1.6-16V Business Line

    Renault Scénic 1.6-16V Business Line

    • 2007
    • 184.256 km

    € 1.500

    1.6-16V RXT

    Renault Scénic 1.6-16V RXT

    • 2001
    • 263.112 km

    € 895

    1.6-16V Tech Line

    Renault Scénic 1.6-16V Tech Line

    • 2005
    • 209.000 km

    € 1.600

Meer Renault Scénic occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Scénic specificaties
  • Renault Scénic occasions
  • Renault Scénic video's
Advies en informatie
  • Renault Scénic tests
  • Renault Scénic gebruikersreviews
  • Renault Scénic index
PREMIUM
Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

Vergeet het SUVirus wanneer je op zoek bent naar een ruime (gezins)auto en gun jezelf een gezonde...

Lees meer
Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km - Klokje Rond

Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km - Klokje Rond

Het had niet veel gescheeld of deze Renault Mégane RS was door de vader van Thomas Dijkstra...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    10
    • 20 februari 2021
  • Review
    Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Privilège (2012)

    Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Privilège...

    • 6 februari 2021
  • Review
    Renault Grand Scénic TCe 115 Intens (2017)

    Renault Grand Scénic TCe 115 Intens (2017)

    7
    • 2 februari 2021
  • Review
    Renault Grand Scénic dCi 130 Energy Bose 5P (2013)

    Renault Grand Scénic dCi 130 Energy Bose...

    2
    • 9 januari 2021
  • Autonieuws
    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan € 3.000

    Vijf 'vergeten' 4x4's voor minder dan €...

    49
    • 5 december 2020
  • Autonieuws
    Kleine update voor Renault Scénic

    Kleine update voor Renault Scénic

    23
    • 3 november 2020
  • Review
    Renault Scénic 1.6 16V Authentique Basis (2005)

    Renault Scénic 1.6 16V Authentique Basis...

    13
    • 2 november 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Renault Trafic/Nissan NV300 - Facelift Friday

    Renault Trafic/Nissan NV300 - Facelift...

    9
    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    Productieversie elektrische Renault Mégane eVision gesnapt

    Productieversie elektrische Renault Mégane...

    29
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Vijf NCAP-sterren voor Polestar 2 en Cupra Formentor

    Vijf NCAP-sterren voor Polestar 2 en Cupra...

    5
    • 3 maart 2021
  • PREMIUM
    Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

    Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

    • 2 maart 2021
  • Autonieuws
    Renault Colorale Prairie (1955) - In het Wild

    Renault Colorale Prairie (1955) - In het...

    24
    • 27 februari 2021
  • Review
    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    10
    • 20 februari 2021
  • Review
    Renault Zoe R135 Edition One (2020)

    Renault Zoe R135 Edition One (2020)

    2
    • 19 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep