Renault Scénic 2.0 16V Conquest (2008) - Test
Schone schijn
Renault Scénics rijden er al genoeg. Wil je wat minder alledaags voor de dag komen, dan is de Conquest wellicht een idee. Dat is een 'opgestoerde' Scénic, die er onverschrokken uitziet. Het blijft bij uiterlijke schijn, want hij heeft evenveel water- en moddervrees als elke andere Scénic.
De Conquest wordt gebouwd op basis van de korte Scénic. Die kreeg voor de gelegenheid 20 mm meer bodemvrijheid, aangepaste vering en langere veerwegen. Ook het ESP werd anders geprogrammeerd, zodat je in het terrein nog steeds heel aardig vooruitkomt.
Op toeren houden
Op verharde wegen voel je niets van die aanpassingen en is het gewoon een Scénic. De 2,0-litermotor moet je behoorlijk op toeren houden om vlot onderweg te zijn; 135 pk is niet zo gek veel voor bijna 1.400 kg voiture. De zesbak schakelt – mits goed op
temperatuur – redelijk, maar het inleggen van de tweede versnelling gaat niet altijd gemakkelijk. De besturing van de Scénic heeft ons nooit zo kunnen bekoren. De bekrachtiging is aan de lichte en ongevoelige kant en daardoor stuur je niet geheel zorgeloos. De remmen voelen wat sponzig aan. Daardoor is de scheidslijn tussen subtiel vertragen en het anker uitgooien erg dun.
De offroad-prestaties van de Conquest zijn erg ver te zoeken. Vanwege het ontbreken van vierwielaandrijving en terreinbanden is er niets wezenlijk anders dan bij een gewone Scénic. Het is allemaal schone schijn, al kun je jezelf natuurlijk wijsmaken dat je met de extra bodemvrijheid over slechtere wegen kunt rijden en je het met die grote plakken ongeverfd plastic op de bumpers en spatborden niet zo nauw hoeft te nemen met de takken en struiken op je pad. Maar de aandrijftechniek van de Conquest zal je op exact hetzelfde moment in de steek laten als die van een Scénic zonder versiering.
Binnenin is Renault aan de gang gegaan met oranje accenten, waardoor hij zich onderscheidt van de andere versies. In plaats van velours matten heb je rubber exemplaren. Die gaan in de wasmachine!
De Conquest is er alleen als korte Scénic, dus wie een derde zitrij wil, heeft pech. Aan slimme ruimteoplossingen is er geen gebrek. Net als in de 'gewone' Scénic kun je de tunnelconsole verplaatsen. Zo komt het minder vaak voor dat je na het schakelen onbedoeld tegen de knop van het navigatiesysteem (meerprijs) aanstoot en de boel in de war stuurt.
Praktische ruimte
De kracht van de Scénic is vooral wat je kunt doen met de ruimte áchter de voorstoelen. In plaats van een bank heb je drie losse stoelen die niet alleen verschuifbaar zijn, maar ook neerklapbaar of uitneembaar. Maar dat wisten we al. De Conquest is wat uitrusting betreft gebaseerd op de Dynamique, dus heb je klimaatregeling, cruisecontrol, elektrisch inklapbare buitenspiegels, automatische verlichting en een regensensor. Een prima radiootje met cd hoort er ook bij.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Veel luxe voor schappelijke prijs
- +Vijf sterren in de euro ncap
- +Praktische ruimte
- -Motor niet overbemeten
- -Wat wazige besturing
- -Geen terreincapaciteiten
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Scénic 2.0 16V Conquest |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.000 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 99 kW / 135 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 191 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.263 mm / 1.805 mm / 1.620 mm |
Wielbasis | 2.685 mm |
Massa leeg | 1.375 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 650 kg |
Banden | 205/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s (fabrieksopgave: 10,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,3 s / 4,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,9 s / 11,9 s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km (fabrieksopgave: 8,0 l/100km) |
CO2-uitstoot | 192 g/km |