Renault Mégane Estate 2.0 16V Turbo 220 GT (2013)

Braaf ogende bruut

Renault Mégane Estate 2.0 16V Turbo 220 GT - Autot
Renault heeft begin 2013 aan het gamma van de Mégane Estate toegevoegd: de GT220. De auto moet een brug slaan tussen de reguliere GT en de RS hatchback. Wij testten in het voorjaar de Estate, nu de gefacelifte Mégane (december 2013) leverbaar is kun je 220 pk sterke versie ook krijgen als coupe en hatchback.

Renault komt op de proppen met de Mégane Estate GT220 Série Limitée. Die heeft – inderdaad – maar liefst tweehonderdtwintig paardenkrachten en verschijnt in een gelimiteerde oplage. Slechts kleine details onderscheiden de GT220 van zijn 'mindere' broertjes van de GT-Line. Wat bij een normale 1.5 dCi donkergrijs is, kreeg bij de GT een huidje van hoogglanszwart. Bumperdelen vóór, een 'diffuser' achter, spiegelkappen en een dakrail, het is allemaal nét even anders. Ook de zwarte wielen zitten alleen onder de GT220. Toch valt de verschijning wat tegen; zo'n gelimiteerde uitvoering had best een wat extremer uiterlijk mogen hebben. Dit zou bij wijze van spreken een gewone Mégane met andere wielen kunnen zijn. Alleen het logootje in de grille – GT in plaats van GT-Line – en het GT-stickertje geven écht duidelijkheid.

Geen ingebouwde routeplanner

Ook binnenin zie je maar weinig verschillen met de normale GT-Line. Een rode streep en een GT-logo sieren het geheel wat op en op de middentunnel zit een plakkertje dat verraadt welk nummer uit de gelimiteerde serie je rijdt, maar verder is het een 'gewone GT-Line', inclusief analoge snelheidsmeter en sportieve stoelen. Opmerkelijk is overigens dat de testauto ingebouwde navigatie mist. De importeur heeft bij de fabrikant namelijk de optie 'RS Monitor' aangevinkt. Dat systeem toont onder meer opgewekte G-krachten en de acceleratietijden op een schermpje boven op het dashboard. Gaaf en lekker racy, maar vooralsnog niet te combineren met een routeplanner.

Z'n uiterlijk mag dan niet zo onderscheidend zijn, technisch is de Renault Mégane Estate GT220 vrij bijzonder. Hij is namelijk voorzien van de smakelijke tweeliter turbomotor uit de Mégane RS, zij het in een wat getemperde vorm. De viercilinder levert 45 pk minder, maar heeft nog steeds een aangenaam sportief karakter. Als vanzelfsprekend is de explosiviteit minder dan in een RS, maar reken maar dat het blok ook in deze uitvoering bijzonder goed bij de pinken is. De Mégane smeert zijn kracht evenwichtig uit, hoewel hij bij het wegrijden wat bokkig is, en lijkt pas bij hogere toerentallen echt in zijn element.
De auto heeft nauwelijks last van aandrijfreacties in het stuur en klopt technisch prima, maar het is daardoor ook geen 'dramatische' auto. Renault voorziet de Série Limitée van hetzelfde sportchassis als de GT-Line. Die voegt een prettig strak randje toe aan het normaal wat gevoelloze Mégane-platform. Hij is niet te stuiterig, maar zeker niet week – een prettige mix voor dagelijks gebruik. De Mégane GT220 heeft een goede portie grip en blijft mooi op koers zodra je hem eens hard een bocht in smijt. Ga je vervolgens abrupt van je gas, of ga je remmend de curve in, dan trakteert de station je op een uitstappende achterkant. Dan komt het ESP in actie, dat zichzelf boven de 50 km/h weer inschakelt. Als het gaat om de besturing reageert de Mégane evenwichtig, maar niet erg scherp en voelt hij aan als een 'gewone' auto.

Oordeel

3 sterren

De GT220 is een fraaie, zeer goed uitgeruste stationwagon die ook nog eens loeisnel is en erg prettig rijdt. Hij mocht wel wat extremer ogen.

Signalement

Merk Renault
Model Mégane Estate 2.0 16V Turbo 220 GT
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 162 kW / 220 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 340 Nm bij 2.400 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.559 mm / 1.804 mm / 1.468 mm
Wielbasis 2.701 mm
Massa leeg 1.363 kg
Laadvermogen 546 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 730 kg
Banden225/40R18Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,8 s (fabrieksopgave: 7,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 2,9 s / 4,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 4,7 s / 7,7 s
Brandstofverbruik 7,3 l/100km
CO2-uitstoot 169 g/km

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (75) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum