Renault Mégane CC 1.6-16V - 2005 – 373.843 km - Klokje Rond
Kap dicht, de zon gaat onder
64 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Hoe kun je het nuttige met het aangename combineren? Misschien is een cabriolet op lpg om je dagelijkse kilometers mee te maken, niet zo’n gek idee. Dave Koster deed het en rijdt nu bijna tien jaar in zijn inmiddels vijftien jaar oude Franse, bij Karmann in Duitsland gebouwde coupé-cabriolet. De motor loopt nog als een zonnetje, maar na vandaag weten we dat er ook een schaduwzijde aan het verhaal is.
Ooit kreeg Dave een schaalmodel van de Mégane CC (die letters staan voor Coupé Cabriolet) en vanaf dat moment wist hij dat er ooit een echte zou gaan komen. Met de Mégane Coupé die hij ooit bezat, liep het minder goed af. Die werd namelijk getroffen door aan laagvliegende Audi. Echt! Dave: “Ja, ongelooflijk, het had een scène uit een actiefilm kunnen zijn. We waren in Duitsland op de terugweg van vakantie en maakten een korte koffiestop langs de snelweg. Op het moment dat we terugliepen naar de auto, zie ik die Audi door de lucht vliegen en die kwam uiteindelijk deels op onze Mégane terecht.
Later hoorden we dat deze man een eind aan zijn leven wilde maken, dus dat is al tragisch genoeg. We werden goed geholpen, kregen een hotel en een vervangende auto. De bagage konden we niet meenemen, aangezien de kofferbak niet meer open kon. Pas later, toen de auto weer terug was in Nederland, konden we met een slijptol en een breekijzer onze spullen terugpakken. Achteraf realiseerden we ons dat we door het oog van de naald zijn gekropen.” Dat was trouwens niet de eerste keer dat Dave zoiets meemaakte. “Tijdens een vakantie in Frankrijk werd onze Fiat Brava gestolen en later total loss teruggevonden. En bij de auto die ik daarvoor had, een Hyundai Elantra, werd de hele neus er door een vrachtwagen afgereden. Ook dat was buiten mijn schuld om en alle drie waren ze op lpg. Maar tot op heden gaat het goed, we hebben geen schades meer gehad.”
VERSTOPT GASFILTER
Joep heeft zijn testronde erop zitten en aan de enigszins bedenkelijke uitdrukking op zijn gezicht is al te zien dat onze balpennen het druk krijgen. Joep: “Je voelt aan alles dat hij zijn beste tijd wel heeft gehad, ook al loopt de motor prima, zowel op autogas als op benzine.
Hij stamt uit een tijd dat Renault nu niet bepaald de beste auto’s bouwde, om het maar eens voorzichtig uit te drukken. Dus vanuit die optiek petje af voor de techniek.” Natuurlijk weet Dave ook wel wat er aan de hand is. Hij rijdt dagelijks met zijn Mégane en heel af en toe in een onwijs gave Pontiac Bonneville uit 1965. Hij laat ons wat plaatjes zien en het water loopt ons in de mond. “Zo’n oude Amerikaan is echt genieten”, zegt Dave. “Toch rijd ik nog steeds met plezier in de Renault, ondanks de kwaaltjes.
Het rijden op gas bevalt beter dan ooit, met de lage literprijs vandaag de dag. Een enkele reis van Den Helder naar Schiphol is 85 kilometer, dat wil je niet op benzine doen. Ik heb maar één keer een probleem gehad met gas, dat was tijdens de wintersport in Italië. De motor had ineens bijna geen power meer, heel raar en ik vreesde het ergste. Maar op benzine liep hij perfect. Wat bleek, toen ik later bij de gasspecialist was? Het brandstoffilter in de lpg-leiding zat verstopt. Dat moet om de twee jaar worden vervangen. Voor een paar tientjes zat er een nieuwe in. Verder zijn de gasinjectoren een keer vervangen. De cilinderkop blijkt goed bestand tegen de hogere temperaturen, misschien ligt het ook wel aan mijn ingetogen rijstijl.”
VERSTOPT GASFILTER
Zoals verwacht noteert Joep het ene na het andere mankement, waarvan de meeste zijn terug te voeren op normale slijtage. De airco blijkt het al een paar jaar niet meer te doen en de oorzaak is snel gevonden: de condensor is zo gaar als boter. Roest vinden we niet, dat heeft Renault al heel lang goed onder de knie. Dave: “Alleen aan het rechterportier zaten wat plekjes die ik zelf heb geprobeerd bij te werken. Dat had ik beter niet kunnen doen, spuiten is toch echt iets voor vakmensen. Een tijdje geleden heb ik de voorste mistlampen vervangen door een goedkoop setje met leds. Werkt perfect en ziet en stukken frisser uit zo. Dat de airco het niet doet, vind ik niet zo’n ramp. Bij mij gaat het dak open en dan heb je volop frisse lucht tijdens het rijden. En weet je wat ook nog origineel is? De uitlaat. Die wordt altijd warm, dat scheelt.” De Mégane is al diverse keren mee geweest op wintersport, legt Dave enthousiast uit. “Er past precies een set ski’s in het interieur, tussen de stoelen. De kofferbak is ook verrassend groot, behalve als de kap omlaag is, want dan kan er niet veel in.”
De uitkomst van de keuring komt niet als een verrassing voor Dave. “Het is alles bij elkaar nu te veel om nog te investeren en ik loop al een tijdje met plannen rond voor een andere auto, maar ik weet totaal nog niet wat en welke brandstof. Dat hangt van veel factoren af, onder andere de situatie op mijn werk. Ik hoop hem nog een keer door de keuring te krijgen en dan zien we over een jaar wel verder.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“De motor en de versnellingsbak hebben zich al die tijd kranig geweerd, dat moet gezegd. Tot zo ver het goede nieuws, want de lijst met mankementen is lang en tijdens het rijden voel je duidelijk dat deze auto een lang leven achter zich heeft. Het gaat veel geld kosten om hem weer in goede staat te krijgen. Kortom: nog één keer een nieuwe apk en dan over een jaar op zoek naar iets anders.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (64) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.