Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Renault Laguna

Tweede kans

27
Renault Laguna
  • Frank Jacobs
  • Eerste rijtest
9 februari 2011 om 16:35
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 49/2011
AutoWeek 49/2011

Je leest het in AutoWeek 49/2011

De derde generatie Renault Laguna is halverwege zijn ­levenscyclus aangekomen en dat betekent tijd voor een facelift. Of, zoals de Fransen dat zo mooi noemen, phase deux. Rond de Portugese hoofdstad Lissabon zoeken we uit wat Renault er van heeft gebakken.

Midden 2007 was het alweer dat we onze eerste kilometers met de ­derde generatie van de Renault Laguna reden. Dat was 'n heel verrassende kennismaking, want de minpunten van de tweede generatie bleken keurig te zijn weggewerkt. De derde ontpopte zich zelfs als een heel fijne auto om te sturen, terwijl het interieur qua materialen en afwerking een grote sprong voorwaarts had gemaakt. Het is dan ook jammer dat de markt die ­inspanning tot op heden nog niet echt heeft beloond. In zijn eerste hele jaar, 2008, ging de nieuwe Laguna ruim vierduizend keer de showroom uit, het jaar erna maar 1.655 keer. En dan te bedenken dat zijn voor­ganger in zijn topjaar 2002 maar liefst 13.576 keer werd verkocht. Dat was ­uiteraard in economisch veel betere tijden, maar ook relatief gezien moest de Laguna flink inleveren, van 2,66 procent markt­aandeel in 2002 tot 0,33 nu. Zoals gezegd, wat ons betreft onterecht. Enfin, Magere Hein begint al te lonken naar de Laguna, dus we zullen eens zien wat Renaults ­ingrepen betekenen voor de ­seniorenjaren van deze middenklasser.
Renault is niet te beroerd om de hand in ­eigen boezem te steken tijdens de ­presentatie van de facelift in Cascais, het Bloemendaal van Portugal. Over het ­ontwerp van de neus was niet iedereen even enthousiast, zo geven de Fransen ­ruiterlijk toe. Het was niet uitgesproken ­genoeg en dat is dan ook de plek waar deze facelift zich op concentreert. De wat nietszeggende, lage, brede grille onder de ­bumper heeft plaatsgemaakt voor een smaller, hoger exemplaar, dat met 'n beetje fantasie doet denken aan (de onderste helft van) de single frame grille van Audi. Hij wordt nog eens extra geaccentueerd door een verchroomde omlijsting. De brede chroomstrip op de neus van de Phase 1 is door deze ingreep in twee smallere ­exemplaren aan weerszijden gehakt. De koplampen hebben een soort zilverkleurige booskijkers (Renault spreekt liever van oogleden) gekregen en het moet gezegd: de Laguna is flink opgeknapt met deze snoet.

Meesturen

Zo ingrijpend als de voorkant is aangepakt, zo overzichtelijk is het lijstje vernieuwingen aan de achterkant. Oké, voor de rest van de wereld is nieuw dat alle versies voortaan de rookglazen achterlichten van de GT hebben, maar dat besluit had onze importeur voor onze markt al ­eerder genomen, dus voor ons verandert er niets. Vanbinnen vinden we slechts kleine wijzigingen, zoals nieuwe bekledingcombinaties en ­verchroomde ­lijstjes rond de ventilatie­openingen. Meer was eigenlijk ook niet ­nodig, want het ­interieur van de Laguna stond al op een hoog niveau en ook het ­design ervan was dik in orde. Weinig auto's in deze klasse zijn zo opgeruimd en rust­gevend.

Dat opgeruimde is natuurlijk onder voor­behoud dat je zelf niet te veel rommel laat rondslingeren. Die kans is aanwezig, want vakjes voor kleine spullen heeft de Laguna als vanouds maar weinig. Via de aux-­aansluiting onder de middenarmsteun sluit je je mp3-speler mooi op de geluids­installatie aan, maar daarna kun je het ­apparaat zelf amper kwijt.

We rijden met een handgeschakelde hatchback, voorzien van de 150 pk diesel. En dan blijkt dat Renault het niet alleen bij uiterlijke wijzigingen heeft gehouden. De Laguna stuurde al heel behoorlijk, maar voor de Phase 2 is de stuurinrichting nog iets ­aangescherpt. Het sturen gaat nog steeds erg licht en is daarmee op comfort gericht. Maar de ­reacties op bewegingen zijn voor deze ­klasse behoorlijk direct. Verder heeft onze testauto het 4Control-stuursysteem van Renault, dat twee jaar geleden ­debuteerde op de GT. In andere landen is dat systeem nu ook op andere uitvoeringen ­verkrijgbaar, maar onze importeur heeft er voor gekozen het alleen voor de GT te ­laten. Omdat die GT bij ons verkrijgbaar is, lichten we 4Control nog even toe. Kort ­gezegd zijn het meesturende achterwielen, die elektrisch worden aangestuurd. Bij snel­heden tot 60 km/h sturen de achterwielen in tegenovergestelde richting mee als de voorwielen, waardoor de draaicirkel kleiner wordt. Op hogere snelheden ­sturen ze ­dezelfde kant op, wat voor grotere koersvastheid zorgt. Wel nieuw voor ons land is de 170 pk GT benzine met automaat, zodat 4Control nu ook is te krijgen met een automatische transmissie.

Rust

Waar de Laguna vooral in uitblinkt, is in rust aan boord. We rijden zoals gezegd de 150 pk diesel en daarna ook nog even kort met de 180 pk diesel, en voor beide geldt dat het opvallend stil is in de cabine. Niet alleen motorgeluid wordt goed buiten gehouden, ook afrolrumoer van de banden of wind­geruis zijn amper waarneembaar.

Op motorengebied zijn er ook wijzigingen. Zo zijn de diverse machines door finetuning weer zuiniger gemaakt. De 205 pk sterke GT vervalt, de GT-uitvoering op benzine wordt daarmee vanzelf de 170 pk met automaat.Helaas konden we alleen met de 150 en 180 pk diesels rijden. Deze laatste voelt wat zwaarder aan in het stuur. De twee snelste versies ­hebben namelijk geen elektrische, maar ­variabele ­hydraulische bekrachtiging. Wat de Laguna parten zal ­spelen, is dat hij – ­anders dan ­bijvoorbeeld de Passat, Mondeo, Superb en 3-serie – (nog) geen ­versie met 20 procent bijtelling kent. Renault hanteert de bekende uitrustings­niveaus Expression, Dynamique, Initiale en GT. Vermeldenswaard is dat alle Laguna's standaard ingebouwde Tomtom HD-navigatie hebben. De vernieuwde Laguna komt nog deze maand naar de Nederlandse dealers.

  • Houd me op de hoogte over de Renault Laguna
Renault Laguna Renault Laguna

Uitgelicht aanbod

    Renault Laguna Estate 1.5 dCi Sélection Business. CLIMA/CAMERA/CRUISE/CV/LMV/TREKHAAK etc.

    Renault Laguna Estate 1.5 dCi Sélection Business. CLIMA/CAMERA/CRUISE/CV/LMV/TREKHAAK etc.

    • 2008
    • 166.140 km

    € 4.495

    Renault Laguna 2.0 16V 125KW ESTATE AUT Dynamique

    Renault Laguna 2.0 16V 125KW ESTATE AUT Dynamique

    • 2009
    • 208.000 km

    € 4.450

    Renault Laguna 1.6-16V RXE, APK TOT 26-04-2023, AIRCO, LEDER INTERIEUR, ELEK-RAMEN, AIRBAGS, CENT-VERGRENDELING, TREKHAAK

    Renault Laguna 1.6-16V RXE, APK TOT 26-04-2023, AIRCO, LEDER INTERIEUR, ELEK-RAMEN, AIRBAGS, CENT-VERGRENDELING, TREKHAAK

    • 1999
    • 239.128 km

    € 995

Meer Renault Laguna occasions

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Laguna specificaties
  • Renault Laguna occasions
  • Renault Laguna video's
Advies en informatie
  • Renault Laguna tests
  • Renault Laguna gebruikersreviews
  • Renault Laguna index
PREMIUM
Renault Laguna Estate 2.0 16V - Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i

Renault Laguna Estate 2.0 16V - Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i

Is het je ooit opgevallen dat een grote occasion in verhouding vaak niet veel duurder is dan...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique (2009)

    Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique...

    15
    • 24 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)

    Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique...

    3
    • 8 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna RT 1.8 (1997)

    Renault Laguna RT 1.8 (1997)

    12
    • 21 april 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique (2009)

    Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique...

    13
    • 29 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Estate 2.0 16V T 205 GT (2009)

    Renault Laguna Estate 2.0 16V T 205 GT...

    23
    • 23 november 2020
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna dCi 110 Bose (2014)

    Renault Laguna dCi 110 Bose (2014)

    5
    • 28 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V 170pk Privilège (2006)

    Renault Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V...

    5
    • 26 mei 2020
meer reviews
Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Vooruitblik op de Renault Laguna - Uit de Oude Doos

    Vooruitblik op de Renault Laguna - Uit...

    29
    • 9 maart 2022
  • Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT – 2008 – 503.410 km - Klokje Rond

    Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT – 2008...

    • 10 januari 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna V6 Baccara (1995) - Liefhebber gezocht

    Renault Laguna V6 Baccara (1995) - Liefhebber...

    59
    • 6 december 2021
  • Achtergrond
    De pretentieloze middenklassers van 20 jaar geleden

    De pretentieloze middenklassers van 20...

    68
    • 28 juni 2021
  • Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

    Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de...

    • 15 april 2021
  • PREMIUM
    Van Beverwijk naar Polen - Monstertocht Barrelbrigade

    Van Beverwijk naar Polen - Monstertocht...

    • 8 december 2020
  • Barrelbrigade - Ford Mondeo - Zo goed als nieuw

    Barrelbrigade - Ford Mondeo - Zo goed als...

    22
    • 6 december 2020
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    51
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Renault 21 - Facelift Friday

    Renault 21 - Facelift Friday

    69
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse tak aan Geely

    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse...

    23
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Het afscheid van de Renault Scénic - Reportage

    Het afscheid van de Renault Scénic - Reportage

    98
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Dit vonden we 9 jaar geleden van de Renault Zoe

    Dit vonden we 9 jaar geleden van de Renault...

    53
    • 27 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden