Renault Laguna Estate 1.5 dCi Dynamique (2011)
Puur zakelijk
In eerste instantie was de Renault Laguna 1.5 dCi hier helemaal niet leverbaar. Omdat de fabriek de lichtste dieselvariant niet uitrustte met een roetfilter, achtte de importeur de auto onverkoopbaar in Nederland. Maar nu heeft de 110 pk sterke middenklasser wel zo'n filter en staat-ie gewoon in de prijslijsten. Bovendien is de Laguna net voorzien van een licht geretoucheerde neus en kan-ie er dus weer even tegenaan.
Fiscale meevaller
Ook heeft de overheid een keurig A-label op deze Laguna geplakt en voor de zakelijke rijder is er een fiscale meevaller. Dankzij een CO2-uitstoot die nu 110 gram per kilometer bedraagt, geldt er voor de dCi een bijtelling van 20 procent. Dat is goed nieuws want ook voor de rest is de aandrijflijn in de Fransman best fijn. We kennen de viercilinder al uit andere producten van de Renault-groep en in al die auto's overtuigt de motor door z'n mooie loopkarakter, rust en alertheid. In de Laguna merk je wel dat-ie relatief veel gewicht moet meezeulen en daardoor voelt-ie minder kwiek aan dan in de Mégane. Uit de acceleratiemetingen blijkt dat de Renault toch nog behoorlijk vlot is; je hoeft dan ook zeker niet bang te zijn dat je op dit vlak tekort komt.
De handgeschakelde zesbak is niet van de strakste soort en de besturing voelt wat onduidelijk aan, maar al met al is de Laguna toch een fijne, relaxed rijdende auto.
Er zijn mensen die de Laguna vlees noch vis vinden. Van het model moet je inderdaad houden. Het is een gewaagd ontwerp en dat heeft wel iets. Aan de buitenkant oogt zo'n GT-versie gaaf, vooral dankzij de mooie lichtmetalen wielen. De auto oogt vanbinnen ook wel mooi, met name vanwege de gebruikte materialen.
Renault heeft van de Laguna een erg doordachte auto gemaakt. Zo werkt het sleutelsysteem prachtig: de kaart kun je op zak houden, want zodra je de handgreep aanraakt, gaat de auto van het slot. Loop je na het parkeren weg, dan merkt de auto dat en sluit-ie vanzelf, wat hij meteen subtiel aan z'n baas laat weten met twee korte claxontoontjes. Ideaal! Denk ook aan de apart te openen achterruit of de achterbank die helemaal plat vouwt met één handeling. Die doortimmerde details maken de Laguna in het dagelijks gebruik een bijzonder fijne auto.
Overigens heeft de Estate een in verhouding tot directe concurrenten niet overdreven grote bagageruimte, al loop je met minimaal 508 liter in de praktijk niet snel tegen problemen aan.
Strak rijden
Qua rijden is de Renault net iets minder verfijnd dan je zou wensen. Hoewel het comfortniveau hoog is, geeft de Laguna richels iets te nadrukkelijk door en is de besturing nogal licht. De Laguna rijdt al met al een stuk strakker dan dat je op basis van het spreekwoordelijke Franse comfort zou verwachten.
Over de betrouwbaarheid van de nieuwe Laguna's hoef je je waarschijnlijk geen zorgen te maken. Renault heeft wel van zijn fouten geleerd. Bij de jongste generatie van de Laguna hoor je nauwelijks
berichten over problemen en dat is goed nieuws.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 32.010 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.461 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.803 mm / 1.811 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.756 mm |
Massa leeg | 1.382 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 650 kg |
Banden | 215/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 187 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,7 s (fabrieksopgave: 12,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,1 s / 5,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,1 s / 10,3 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 110 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

Renault Laguna (2011) vs Toyota Avensis (2009) - Occasiontest

Citroën C5 Tourer - Hyundai i40 Wagon - Renault Laguna Estate

Seat Exeo ST 2.0 TDI – Renault Laguna Estate dCi 175

Renault Laguna (2011) - Test

Mazda 6 SportBreak - Renault Laguna Estate - Toyota Avensis Wagon - Volkswagen Passat Variant - Test
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.