Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Bose (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 1.5 dCi 110 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 74.000 km |
- 30.000 km
De Laguna heb ik ondertussen anderhalf jaar in mijn bezit, tijd voor een eerste review.
M’n vorige wagen blonk niet echt uit in betrouwbaarheid (zie mijn andere review), dus wou ik nu een model dat al wat langer op de markt was. Ik ga namelijk van de veronderstelling uit dat een constructeur van goede wil continue technische verbeteringen aanbrengt gedurende de levenscyclus van een model (getuige het kwaliteitsverschil Laguna II van eerste en laatste versies). Van mijn werkgever kreeg ik de mogelijkheid uit oa Passat 1.6TDI basic, Skoda SuperB Greenline, Renault Scenic 1.5dci of Laguna 1.5dci.
De Laguna gaf voor mij de doorslag omdat deze erg compleet aangeleverd werd (Bose edition) mede met de lage CO2 uitstoot (110g - dat scheelt behoorlijk wat in België als leaserijder). De Passat was gewoon bedroevend uitgerust voor eenzelfde bedrag, de SuperB was me een maatje te groot.
De Scénic heb ik achterwege gelaten omdat een break wat dynamischer rijdt dan een MPV…, keuze gemaakt dus.
Hoewel het model al enige jaren meegaat, vind ik het nog steeds een mooi ontwerp, zeker in estate (break) versie. In het interieur geen klagen (Bose editie heeft half-(kunst)-lederen bekleding, Carimat GPS en zwarte piano-lak afwerking ). Je merkt wel dat de Laguna hier een generatie achterloopt op bijvoorbeeld een Peugeot 508SW maar voor mij voldoet dit ruimschoots (ik neem mijn schuifmaat niet mee om de breedte van de kieren tussen de interieur- panelen na te meten).
Rijden: Ik heb vroeger verschillende Alfa’s gereden en ben grote fan van een direct stuur. Naar Franse normen valt het behoorlijk mee in de Laguna, alleen het insturen is wat vaag.
Wegligging is top, mede dankzij de 17”, terwijl het comfort er niet onder te lijden heeft. Renault heeft hier een mooi compromis gevonden. Geen Alfa 156-kart gevoel, maar ook geen (frans) zwalpend bochtengedrag. Het zitcomfort is goed, de voorstoelen bieden goede steun (lenden-regelbaar). Ergonomisch zit alles handig aan het stuur, of via de MMI knop in de middenconsole.
Enig punt van kritiek is dat er nogal wat bugs zitten in de bediening van het audio-systeem. Als je via usb naar MP3’s luistert krijg je enkel via een omweg toegang tot de folderstructuur, soms geraak je er niet in en zie je enkel de naam van de huidige track die speelt? Misschien brengt een software-update in de toekomst soelaas.
De bediening is dan misschien niet schitterend, de audio-kwaliteit is echt SUPER, Bose ten top.
Jammer dat de Bluetooth verbinding hier een uitzondering op maakt, want de kwaliteit van je telefoongesprek boven de 70km/h is ronduit slecht. Dit is blijkbaar een opmerking die bij veel Renault (ook Mégane) rijders terugkomt.
Ander puntje van kritiek is de geluidsproductie van de 1.5dci : vooral bij koude motor is die nogal gehorig, eens op temperatuur geen klachten.
Prestaties: zijn niet flitsend, wat te verwachten is voor een 1.5je die bijna 1400kg moet meeslepen.
Eens je op kruissnelheid bent is het aangenaam cruisen, maar hernemingen gaan erg moeizaam.
Verbuik: is zoals meestal, rijstijl-afhankelijk, ter illustratie:
Snelweg à 120-140km/h gemiddeld 6.2l/100km
Stadsverkeer gemiddeld 7,1l/100km
Niet slecht, maar er bestaat beter…
Samengevat:
+ Compromis rijdynamiek – comfort
+ Complete uitrusting
- Hernemingen gaan moeizaam.
- Bluetooth en menustructuur audio
Technische problemen tot 20000km: niks, noppes!
Update 30.000km : Onderhoud, niks speciaals. Opmerkelijk is dat de motorolie specifiek is voor FAP gebruik en 25euro/liter kost (slik).
Zoek de fout
- 65.000 km
Ondertussen staat de teller op 66000km.
Feitelijk kan ik kan weinig spannends aan mijn eerste review toevoegen. Niks storingen of problemen...
Eens op kruissnelheid (even geduld, de 1.5dci zweet zich te pletter om dit te bereiken) is dit echt een aangename reisauto die comfort mooi combineert met een vleugje sportiviteit.
Het ontwerp is niet vers meer, en dat merk je wel aan het interieur (afwerking en multi-media uitrusting verbleken wat met de concurrenten vandaag aanbieden), maar aan de buitenzijde blijft het toch een mooi gelijnde auto (maar dat is persoonlijk natuurlijk).
De minpuntjes dan maar? Het enige wat me begint op te vallen, is dat er een rammel in het dashboard zit bij temperaturen onder de 0°. Het verdwijnt ook als je een 10tal km gereden hebt... The french touch zeker?
Deze zomer nogmaals richting Italië, dit wordt tevens de laatste grote trip want eind 2015 eindigt mijn leasecontract.
Wordt moeilijk, de nieuwe Laguna zal er nog niet zijn, maar misschien staat Alfa Romeo eindelijk met de langverwachte Giulia in de showroom?
Foutje + einde
- 74.000 km
Enig smet op het betrouwbaarheidsblazoen van de Laguna is een feit.
Op een bloedhete dag wil ik huiswaards rijden (ritje van 200km) en dan geeft de airco niet thuis... Blaast enkel warme lucht, wijzigen van de temperatuur of manuele instelling, niks helpt. Balen dus.
Diagnose garage : compressor airco defect.
Toch niet echt een onderdeel van enkele luttele euro's dat stukgaat...
Dat verwacht je niet met zo'n jonge auto.
Ondertussen terug thuis van vakantie in Italië (gelukkig met lekker frisse interieurtemperatuur).
Genoten van de laatste lange rit met deze wagen, gemiddeld verbruik (snelweg + autobahn + binnenwegjes) was 5.9 l.
Zonet heb ik van de leasemij vernomen dat ik een andere wagen moet gaan bestellen,
keuze wordt niet gemakkelijk, relaas in een volgende Review....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Laguna Estate 2.0 dCi Initiale Climate control, Panoramadak, Schuif- kanteldak, Automaat, Navigatie, Lederen interieur, Stoelverwarming
- 2011
- 217.304 km

Renault Laguna Estate 2.0 16V Celsium Export / Handel
- 2010
- 225.106 km

Renault Laguna Estate BWJ 2010 | 2.0 16V 141PK Expression NWE APK | CLIMA | NAVI | CRUISE | PDC | LICHTMETAAL |
- 2010
- 234.179 km