Renault Laguna Estate 2.0 dCi 180 GT (2011)

autoreview

Renault Laguna Estate 2.0 dCi 180 GT (2011)

Signalement

UitvoeringLaguna Estate 2.0 dCi 180 GT
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf119.000 km
KM-stand laatst304.750 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 119.500 km

De eerste kilometers, buiten de proefritten, zijn een weelde in vergelijking met de Seat. Natuurlijk eigenlijk niet te vergelijken met elkaar. De GT was in 2011 wel redelijk het topmodel van de laguna reeks met allerlei snufjes en extra's. Deze blauwe kleur ging het mij om. Ik heb er in die 2 weken al complimenten over gehad van totale vreemden. De 2.0 DCI motor met 180PK is heerlijk soepel in elk van de 6 versnellingen. Met 400NM moet het trekken van flinke caravan ook geen probleem zijn. Alhoewel ik wel een afneembare trekhaak heb laten monteren zal ik er hooguit een vakantie aanhangertje achter hangen. Het verbruik zal rond de 1 op 16/17 liggen. (tegen 1 op 25 met de Seat eco)
De 4wiel sturing is ook een leuke gimmick, een hele korte draaicirkel en goede wegligging als gevolg hebbende. Over betrouwbaarheid kan ik natuurlijk niet veel zeggen. Ik heb de Laguna gekregen met nieuwe remschijven en blokken en nieuwe voorbanden. We gaan het meemaken. Ik heb er zin in.

Eerste 20K

  • 140.800 km

Na 6 maanden en ongeveer 20K tijd voor een update.
Net terug van vakantie in het moederland van deze Renault. Dik 4500km in twee weken. Met deze auto is dat absoluut geen straf, heerlijk comfortable zoevend over de tolwegen of sportief op smalle en bochtige weggetjes. Zelfs met aanhanger trek je met de 180pk/400NM de meeste autos er nog wel uit bij de tolpoortjes. Klein nadeel daarbij is het verbruik natuurlijk, maar over het algemeen is 1 op 16 in Nederland met CC te halen. Nog altijd geen piepjes of kraakjes of wat dan ook.
De computer gaf wel aan dat er 1 blokje olie verbruikt is (van 5) dus misschien tot aan de 30K beurt iets bij gooien. Het enige wat vervangen is, is een voorruit omdat er een ster in zat. Inmiddels trouwens nieuwe velgen besteld en de winterbanden zitten om de oude zomervelgen. Tot de volgend update, wellicht bij de eerste beurt/APK.

Eerste Onderhoudsbeurt, na 30K

  • 152.500 km

December 2016, en iets eerder dan gedacht aan de ruim 30K geraakt. APK is pas in FEB, dus dan moet'ie nog een keer.
Ik kan het heel kort houden, niets onverwachts. Alle 8 liter olie vervangen en wat filters. De auto had zogenaamd een Grote beurt bij aflevering gehad in FEB bij Renault dealer, maar bij het zien van het interieurfilter moet ik daar toch ernstig aan gaan twijfelen.....
Enige wat af en toe wat hapert is de automatische afsluiting/opening van het slot dmv de CARD.

1e APK

  • 158.000 km

In december de beurt gedaan dus de APK in februari is vast een makkie.......
Helaas vond de Renault dealer een kapotte achterveer, 140,- nou ja kan gebeuren. Ze hadden eveneens een foutmelding mbt uitlezen uitlaatgasmeting die opgelost moest worden. Er werden gloeikaarsen (?) besteld maar uiteindelijk bleek er alleen een kabelbreuk te zijn. Dus onderdelen vielen weg maar uurloon van het zoeken in de kabelboom liep aardig op.
Enfin, bij elkaar 400,- EUO lichter maar wel weer APK goedgekeurd. E.e.a. voelt een beetje zuur, je levert je auto zonder problemen in en toch een rekening van 400,- voor "niets". Redenatie klopt natuurlijk niet helemaal, maar toch... Verder rijdt de Laguna heerlijk, op naar de volgende mijlpaal.
Even resumerend; ruim 700,- onderhoud in 1 jaar, 40K is: 1,75 ct per km. Verzekering en MRB is: 5,85 ct. Brandstof rond de 6 ct. Dus zonder afschrijving zit ik op 13,6 ct. per KM. Best netjes voor zo'n grote, fijne, snelle, comfortabele auto :-)

Jaarlijkse grote beurt, 35K verder

  • 187.123 km

Dec 2017, net als vorig jaar een grote beurt laten doen. Ik heb in 2017 rond de 35.000km gereden.
De garage kon niets geks vinden, dus ik heb weinig te melden behalve dat de auto nog steeds geweldig bevalt. Van aanhangers trekken op vakantie tot ritjes op de Autobahn met skikoffer op het dak, alles gaat de Laguna makkelijk af.
Het verbruik ligt zoals in de Autoweek review te zien is op zon 6,2 per 100km, voor 180pk en 1500KG vind ik dat acceptabel.
In februari komt de APK weer, de vorige keer viel dat toen vies tegen met wat vage storingen en een gebroken achterveer. Laten we hopen dat hij de APK zonder verassingen door komt.

APK OK

  • 191.123 km

Na de grote beurt in december 2017, waar overigens niets schokkends over te melden viel, nu op voor de jaarlijkse APK.
De Renault dealer heeft er welgeteld 45 minuten over gedaan om deze Laguna 3 goed te keuren. Ze hebben slechts 1 kentekenlampje kunnen vervangen, deze zat bij de service van mijn Privilege Pas in dus die was, net als de APK, gratis.
Dus met een rekening van 0,- liep ik tevreden naar buiten.
Aankomende week naar Oostenrijk op wintersport. Sneeuwkettingen en ski-koffer paraat. Lekker dat roet filter leeg blazen :-)

Pre-vakantieleed

  • 204.000 km

Kort voor de vakantie stotterde de Laguna, haperen, maar geen storingslampje. Vanwege mijn ervaring met de Seat waarbij ik 2 verstuivers moest vervangen (2.000EUR) ben ik erg voorzichtig geworden.
De garage heeft de verstuivers/injectoren onderzocht, alsmede de EGR. Uiteindelijk bleek het "slechts" de lambdasonde te zijn. Maar al met al was het toch een rekening van 800,-. Op de dag van vertrek bleek dat de stekkerdoos van de auto kortsluiting gaf waardoor de sleurhut geen spanning (en dus geen enkele verlichting) kreeg. Na twee dagen wachten ging de garage open en heeft de stekker vervangen ad 130,- Hierna kon de vakantie rit naar Frankrijk beginnen, en uiteindelijk heb ik 3000KM gereden met de sleurhut (1400KG) in de hitte en dat heeft de Laguna meer dan prima gedaan. Mits je de sleurhut goed belaad kun je prima vlot mee doorrijden op de tolwegen.

Airco en kl beurt

  • 221.469 km

Nadat de vakantie wat rommelig begonnen was, zie vorige ervaring, na terugkomst ging het nog even verder.
In de hitte van zomer 2018 ging de airco compressor stuk. De garage repareerde dit voor rond de 1.000,-
Onlangs ook weer een beurt laten doen, welke een kleine 300,- kostte, inclusief een setje ruitenwisserbladen.
Inmiddels een 100K met de Renault gereden en behoudens de onverwachte lamda sonde en airco (tezamen ca 2.000EUR) geen grote problemen gehad met deze comfortable en uiterst sterke reiswagen.
Hopelijk kom ik de volgende 100.000KM ook redelijk goed(koop) door. :-)

APK OK

  • 231.357 km

Het was al weer even geleden (feb 2019), maar de Laguna is toch echt voor de APK geweest, en ook deze keer was de rekening 0,00 EUR dankzij de privilege pas van de dealer. Onlangs wel zomer-winter wielen wissel gedaan. Ik had op MP zgan banden voor de zomer gekocht (180,-) en deze door de garage op de zomer velgen laten leggen (85,-). Met vers rubber de zomer in. :-)
Onlangs wel een raar geluid net na het starten, klinkt als een sisende / plof.
De ene garage dacht aan slijtage D-riem de andere aan lekke flexibele uitlaat. Iemand nog tips?

Krukaspoelie geluid

  • 233.456 km

Het geluid waar ik in de vorige review over schreef is de krukaspoelie geweest. Iets wat onregelmatigheden moet opvangen. Het onderdeel was rond de 100,- maar met wat arbeid en zoekwerk was de rekening toch zon 350,- Verder weer op vakantie geweest met de sleurhut, wat een genot die motor. De nieuwe banden bevallen goed. Heerlijke wagen.

Kl. beurt en tankdop

  • 251.123 km

Het was weer tijd voor een tussenbeurt. Olie, wat filtertjes en als enige bijzonderheid, carterpan ontroest en gespoten. (?) Voor 366,- gaan we in februari op voor de APK. Eerst nog lekker op wintersport, ideale auto voor dit soort Autobahn tripjes.
Klein mankement was dat de tankdop ontgrendeling niet meer meedeet met de centr. deur vergr. De pechhulpdienst van Renault heeft me laten zien hoe deze van binnenuit geopend kan worden. Goed om te weten maar toen ik daadwerkelijk ging tanken deed het dopje het gewoon prima.
Inmiddels is de auto zon 130K in mijn bezit en ben er nog steeds tevreden mee.

APK drama

  • 260.000 km

Via de privilege pas krijg ik een gratis APK bij de Renault dealer.
Na het wintersport ritje waarin ik heerlijk heb kunnen genieten van alle 180PK op weg naar Oostenrijk kwam ik van een koude APK kermis thuis.
Volgens de dealer deed de handrem het niet naar behoren, oorzaak vastgelopen remklauw achter. Dus achter rondom schijven en blokken mogen vervangen. Vervolgens de deurvanger vervangen en met nog wat klein spul kwam de teller op 1100,- Even slikken en weer doorgaan.

Airco problemen

  • 270.000 km

De Airco deed het al een tijdje niet maar bij de huidige (bijna) hittegolf moest er toch maar eens naar gekeken worden door de lokale BOVAG garage. Ik hoopte dat het met bijvullen goed zou komen maar niets bleek minder waar, condensor en cpmpressor stuk. Al met al bijna 2000,- achteruit. Omdat er even geen geld is voor een andere auto toch maar laten maken.
Qua werk en ook woon lokatie ben ik verhuisd waardoor ik nu met de auto naar het werk zal moeten. Dit resulteert in 40000 extra km per jaar, bovenop de 35K die ik al deed. Waardoor ik me nu aan het orienteren ben op een andere auto, wellicht de Talisman of de Megane 4. Met liefts 1,6 DCI motor.

APK en ingeruild

  • 304.750 km

Inmiddels over de magische 300.000KM heen met de Laguna. Na de airco reparatie ging het prima met de auto. Dat bleek ook bij de APK, die uitkwam op 50,- incl kenteken lampje.
Desalniettemin zat er een grote beurt aan te komen en de leeftijd in combinatie met de relatieve "onzuinigheid" heeft mij doen besluiten om te gaan inruilen. Ik rij nu namelijk de dubbele kilometers naar het werk dan voorheen, dus verbruik is wat belangrijker geworden dan PK's. Bovendien als je wat krijgt met zo een kilometerstand kan het een bodemloze-verrassings-put worden en dat wilde ik voorkomen. Bovendien zijn er nu 4 kinderen in het gezin.
De zoektocht (wederom) bij de Renault dealer in Nijkerk is uitgekomen op een Grand Scenic, 1,5DCI, 7Pers, Bose, Bordeaux rood, 2016, 110K op de teller. Ik zal hier ook weer een review gaan bijhouden.

Al met al heb ik zon 200K in de Laguna gereden met heel veel plezier en hoop dat een volgende eigenaar dat ook zal hebben.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens