Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Executive (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 1.5 dCi 110 Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 33.000 km |
KM-stand laatst | 67.000 km |
Eerste 33.000 km
In september 2013 heb ik afscheid genomen van mijn Passat 1.4 TSI DSG-7 Bluemotion Comfortline. De vervanger zou een diesel moeten worden met een vergelijkbare bijtelling, ongeveer net zo ruim maar dan luxer en vooral met een betere wegligging. Dat viel dus tegen want zoveel keuze is er dan niet (of kleiner dan de Passat of veel duurder). Uiteindelijk had ik op de shortlist de Skoda Superb en de Peugeot 508 SW. De proefrit met de Superb beviel bijzonder goed, ook met 115pk is dat echt een heerlijke auto. Zeer ruim, hoewel de breedte van de achterbank niet overhoud als daar 3 opgroeiende kinderen op moeten zitten. De Peugeot viel in de eerste meters al af door de robotbak. Ja, die is echt zo erg als dat ze zeggen. Ik ben nog nooit wagenziek geweest maar achter het stuur van die 508 dus wel.
De Laguna had ik alleen in de showroom bekeken. Zelf vind ik het een bijzonder mooie auto maar ik dacht dat ie achterin te klein zo zijn. Op advies van mijn vrouw de auto toch nog maar even opgehaald voor een proefrit. Hele gezin was direct om, dit moest hem worden. Vergeleken met de Passat en Superb is het een veel dynamischer en vlotter rijdende auto die ook nog veel luxer is. Ik rij nu dus een Laguna Estate 1.5 dCi Executive met elektrisch verstelbare sportstoelen met geheugen, leer/alcantara bekleding, meesturend xenon, panorama/schuifdak, een Bose installatie (met TomTom navi), aluminium pedalen en zwarte 18 inch velgen.
Interieur:
Zoek maar wat foto's op, zegt genoeg. Mooie mix tussen chique en sportief. Bijzonder fraai dashboard met een heerlijk stuur (afgeplat aan de onderkant). Klokken goed afleesbaar, navigatie zit hoog in het midden, weinig knoppen op het dashboard. Ook het stuur is vrij van knoppen op die van de cruise control/speed limiter na. Oogt erg opgeruimd. Fijne sportieve stoelen, waar ik overigens wel een maand of 2 aan moest wennen want ze zijn echt hard. Volledig electrisch verstel- en verwarmbaar, met geheugen en bekleed met leer/alcantara. Paar premium accessoires in de vorm van echt aluminium pedalen, pookknop en sierstrip op het dashboard. Die pookknop voelt daardoor heerlijk aan maar wordt wel met het weer mee ijskoud of gloeiend heet (zonder dollen, ik heb me hier dus letterlijk al aan gebrand).
De ruime achterin is voldoende voor 3 tieners. Enig nadeel is dat als de voorstoelen omlaag staan je er geen voeten onder kwijt kunt. Tot nu toe echter geen klachten gekregen, wel complimenten. Wel een serieus punt van aandacht is de maximale afstand tussen de zitting van de voorstoelen en het dak. Tenzij je wil gaan liggen kun je maar beter niet veel groter zijn dan 1,85 meter want dan zit je gewoon tegen het dak aan. Auto voor niet al te grote mensen dus.
Exterieur:
Ik vind de neus en de lijnen aan de zijkant mooi, de achterkant wat lomp. Ik kom af en toe een zwarte Laguna tegen, dan vallen de lijnen op de achterkant veel minder op. Verder staat de auto erg hoog op de poten, zeker vergeleken met de verlaagde Passat Bluemotion die ik hiervoor reed. Ik ben zelf erg blij met de zwarte 18 inch velgen onder de Executive, geeft net even wat sportiefs mee maar op zich zouden die nog wel een maatje groter mogen. Vergis je overigens niet in de buitenmaten van de auto, het verschil met een Superb station is letterlijk niet meer dan een centimetertje hier en daar. Het is gewoon een grote bak en parkeren is zeker niet altijd even makkelijk.
Audio en navigatie:
Ik heb een Bose geluidsinstallatie. Bevalt uitstekend, prima geluid. Kan bijzonder hard voor het geluid gaat vervormen. De installatie neemt wel wat ruimte achterin in beslag. De kastjes tussen de wielkasten en de achterklep zijn opgevuld met een heuse koeltoren en een subwoofer. Als je een gezin hebt gebruik je kastjes bij vakantieritten meestal dus dat kan een aandachtspuntje zijn. Installatie heeft een USB aansluiting onder de middenarmsteun, waar ook een extra 12 volt aansluiting zit. Bluetooth werkt prima. Via de audio kun je ook de telefoon bedienen. Je kunt een aantal nummers via voice control bedienen. De rest inclusief ontvangen, gemiste en verzonden telefoontjes bedien je via de toetsen van de installatie zelf. De basisfuncties van audio en telefoon (opnemen, ophangen en voice control) zijn ook via een satelliet achter het stuur te bedienen.
De navigatie is een ingebouwde TomTom. Helemaal niets mis mee. De bediening zit op de middelconsole en bestaat uit een kleine joystick en de nodige toetsten. Werkt allemaal prima.
Meesturend xenon:
Van het nut van xenon ben ik wel overtuigd. Het meesturen mag je wat mij betreft met een korreltje zout nemen, de uitslag naar links of rechts is nogal beperkt. Het veel goedkopere systeem in onze Clio (er schijnt bij sturen gewoon een lampje opzij) werkt echt veel beter. De dagrijverlichting bestaat bij mij nog uit 2 halogeenlampen in de neus, niet echt opvallend of sexy. Samen met xenon heeft de wagen 's-avonds wel een wat agressieve uitstraling. De automatische inschakeling van de verlichting staat heel zuinig afgesteld. Ik zet zeer regelmatig maar even zelf de hoofdverlichting aan, vooral tijdens regen. Was bij eerdere Renaults overigens ook zo.
Rijplezier:
Met deze auto kun je serieus plezier beleven. Vergeleken met de Passat is de wegligging stukken beter, even spelen op bochtige wegen en op- en afritten kan prima. Je laat met groot gemak duurdere auto's achter je. Gaat het wat te hard dan gewoon even gas loslaten. Ik heb persoonlijk geen enkele moeite met de besturing. De auto stuurt volgens mij behoorlijk direct en ik voel voldoende van wat er onder de auto gebeurd. Het enige dat mij (ook na 30.000 km) opvalt is dat je wel met overtuiging de juiste lijn moet pakken, stuur je net wat te laat in dan voelt de auto wat minder zeker aan. Merk je bij normaal rijden overigens helemaal niets van. Wat je wel merkt is dat de auto nogal hard geveerd is, wat op minder goede wegen meer geluid oplevert dan de Passat en veel meer schudden en trillen. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen hier van gecharmeerd is (bij een auto van € 37 mille). De auto staat overigens op 18 inch velgen met Dunlop zomer- en winterbanden.
"Is dat nou wat, 110pk/240nm in zo'n bak?"
Tja, ik kom van 120pk en 210nm benzine in een net zo grote en zware auto dus missen na de overstap doe ik niets. Onderin de toeren gebeurt er bij haaks rechtsaf slaan weinig maar dat is het enige nadeel dat ik zo zie. Normale rotondes en bochten neem ik gewoon in 3. De motor wil prima werken en tot 150 km gaat het allemaal voldoende vlot. Zeker zo rond de 60 tot 100 in 3 of 4 zit er voldoende kracht in de motor om op landweggetjes te kunnen spelen. Binnen hoor je motor zeker op snelheid nauwelijks, de wagen is een oase van rust. Buiten de auto klinkt het allemaal wat minder sexy, heeft niet echt een fraaie stem zullen we maar zeggen. Vergeleken met de 1.4 TSI is de 1.5 dCi minder bijterig qua gevoel maar op papier even snel. En als de Passat met 5 man en volle dakkoffer bij 35 graden zonder probleem de Gotthard over kan, dan kan de Laguna dat met meer koppel vast ook wel, toch?
Verbruik:
Verbruik ligt bij mij op 6,0 liter per 100km. Zuiniger lukt mij niet omdat ik dan toch een paar keer per week over zo'n mooi landweggetje mag rijden en pole position bij een stoplicht nooit kan weerstaan. Tijdens een paar dagen heel bewust zo zuinig mogelijk rijden kwam ik op 5,4 uit. Dan praat je echter niet meer over autorijden :-). Luister je braaf naar de schakelindicator (opschakelen bij 2.000tpm) dan is namelijk alle fut uit de auto. Ik rij standaard met de boardcomputer op actueel gebruik en mij valt op dat een versnelling lager dan geadviseerd meer pit maar niet echt meer verbruik betekent. Samengevat: bevalt prima, motor werkt enthousiast, is voldoende snel en toch wel behoorlijk zuinig.
Qua gadgets niet meer bij de tijd...
Los van de prima audio/carkit en de meesturende xenon verlichting zit de wagen slapjes in de gadgets. Hij leest geen verkeersborden, remt niet automatisch voor voetgangers, heeft geen adaptieve cruise control, geen camera, parkeert niet zelf in, enzovoort. Eigenlijk is hij wat dat betreft volledig verouderd maar ik vind dat prima. Ik rij zelf wel. Enige wat ik dan wel handig zou vinden is een dode hoek indicator in de buitenspiegel(s). Wat Renault wel heeft en echt handig is, is de speed limiter. Daarmee stel je een maximale snelheid in die je bij normaal gebruik van het gaspedaal dan niet kunt overschrijden (je kunt er wel "doorheen trappen" als dat moet). Je hebt meer controle dan met cruise control, dat er uiteraard ook op zit. Cruise control en speed limiter worden bediend vanaf het stuur, met logische knoppen die echter niet verlicht zijn.
Onderhoud/betrouwbaarheid:
Heb er nu zelf > 33.000 km mee gereden. Vorige maand rondje nieuwe remblokken en nieuwe schijven voor (die waren gegroefd) plus een nieuwe EGR klep. Vind ik persoonlijk wat snel bij 65.000km maar aan de andere kant, toen had de Passat ook al wat kosten gehad.
Conclusie:
+ ruimte
+ luxe
+ wegligging/rijplezier
- koppel helemaal onderin
- weinig opbergvakken/maar 1 bekerhouder voorin
Spelen in de Ardennen
- 67.000 km
Vandaag even lekker een paar uurtjes de Ardennen in geweest. Even lekker haarspeldbochtjes nemen rond het circuit van Spa-Franchorchamps. Ik had vooraf 2 vragen: hoe goed is die motor (110pk/240nm op pakweg 1.450 kg aan auto) eigenlijk buiten Nederland en hoe goed is de wegligging op bochtige heuvelweggetjes?
De motor voldoet eigenlijk ook daar gewoon prima. Op de snelweg ernaar toe kon hij heuvel op de 140 in 6 prima vasthouden. Kan me voorstellen dat dit volgepakt minder gaat maar mij viel dat dus al mee. Op de heuvelweggetjes is de motor voldoende krachtig om lekker even te spelen. Alleen bij de echt krappe haarspeldbochten die ook nog eens steil omhoog gaan mis je een pk of 30 (dan heeft ie even een stevig turbogat). Maar goed, je kunt altijd nog even terug naar 1 nietwaar?
De wegligging is gewoon echt heel erg goed. De auto geeft geen krimp, ook niet als je hard over slecht wegdek gaat. Ik heb niets van onderstuur gemerkt, ook niet bij hard een haarspeldbocht induiken. Besturing is prima, voor mij niet te licht en in ieder geval ook lekker direct. Ik krijg zo langzaam aan enorm veel vertrouwen in de auto, de grenzen liggen prettig ver weg zo te merken. Enig nadeel van de harde vering is dat je op dit soort wegen wel heel stevig door elkaar geschud wordt. Deed me erg denken aan dezelfde rit die ik met een Clio Renault Sport heb gemaakt... Blij dat er van die fijne sportstoelen in zitten.
Tja, ik kan alleen maar positief zijn over de auto. Is vandaag weer verder in mijn achting gestegen. Oh ja, het gemiddelde verbruik steeg op de 400km van 5,8 naar 5,9 liter/100km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Laguna Estate 2.0 dCi Initiale Climate control, Panoramadak, Schuif- kanteldak, Automaat, Navigatie, Lederen interieur, Stoelverwarming
- 2011
- 217.304 km

Renault Laguna Estate 2.0 16V Celsium Export / Handel
- 2010
- 225.106 km

Renault Laguna Estate BWJ 2010 | 2.0 16V 141PK Expression NWE APK | CLIMA | NAVI | CRUISE | PDC | LICHTMETAAL |
- 2010
- 234.179 km
Lezersreacties (0)
Reageren