Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Expression (2011)

autoreview

Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Expression (2011)

Signalement

UitvoeringLaguna Estate 1.5 dCi 110 Expression
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toch de Laguna

  • 100.000 km

100.000: aankoop
Door wisseling van werkgever was ik genoodzaakt om mijn lease auto (Renault Megane 1.5DCI Bose) in te leveren en particulier te gaan rijden. Na eerder ook al een Laguna in de lease te hebben gehad, ben ik op zoek gegaan naar een Laguna vanwege de positieve ervaring, standaard opties en ruimte die deze auto biedt. Ik was ook tevreden over de Megane maar de Laguna is luxer afgewerkt en ruimer. Na een tijd zoeken kwam ik mijn huidige Laguna 1.5DCI Executive van 2011 in het wit met zwarte accenten tegen met vrijwel alle opties en een acceptabele km stand van 100K. Auto zag er nog perfect uit en na een testrit al snel tot koop overgegaan. Voor mijn gevoel had ik niets ingeleverd t.o.v. de Megane aangezien alle opties er op zitten incl. Bose installatie (standaard op de Executive). Keyless entry en start is de beste uitvinding ooit. Ik kan niet meer zonder. Muziek via bluetooth streamen vanaf mijn telefoon of via USB is geen probleem. Er zijn mooiere navigatie systemen grafisch gezien, maar de TOMTOM doet wat het moet doen. Mijn eerdere ervaringen met R-Link van Renault was beduidend minder.

Eerste ervaringen: ronduit goed! Alles werkt, ligt strak op de weg en ik ben van alle gemakken voorzien. Wel herken ik het “op de bok zitten” gevoel m.b.t. de stoelen. Je zit gewoon wat hoger. De 1.5DCI presteert redelijk en voelde in de Megane feller aan wat waarschijnlijk komt door verschil in gewicht. Ook is de 1.5DCI op momenten luidruchtig. Ondanks dat de Executive uitvoering erg luxe en sportief is, doet de motor dit enigzins teniet. Maar goed, dan had ik niet de 1.5DCI moeten kopen. Op de autoweg met cruise control is een verbruik van 5/100 haalbaar, op de binnenwegen kom ik uit op 7.3/100. Gemiddeld kom ik dus op ca. 6/100 uit wat ik acceptabel vind.

110.000: update
De Laguna voldoet uitstekend maar ik blijf de prestaties van de 1.5DCI net wat de mager vinden. Dus ik heb de Laguna laten chippen naar een veilige 130PK en 300Nm. Nog steeds geen strepentrekker maar de Laguna loopt net wat soepeler en met name het koppel is voelbaar. Het verbruik is nagenoeg gelijk gebleven. Ook vond ik de hoogte van de Laguna afbreuk doen aan het sportief uiterlijk dus gelijk 3cm laten verlagen. Ik moet wat rustiger over drempels maar het weggedrag is verbeterd en het comfort is niet anders dan eerst. De Laguna ligt nu mooi in de wielkasten. Verder geen op- of aanmerkingen buiten de reguliere beurt, APK en 2 banden wisselen voor.

120.000: update
Het verlagen heeft toch een nadeel en dat is dat er hier en daar kleine rammeltjes te horen zijn. Met name bij het panoramisch dak kraakt het soms een beetje met koud weer. Dakje even open en het is weg. Voor de rest nog geen klachten of reparaties. Het is starten en rijden en ik blijf het een mooie auto vinden.

De vorige generatie Laguna stond te boek als slecht en onbetrouwbaar en van deze vloek heeft de huidige generatie nog steeds last. Geheel onterecht m.i. Jammer dat sommige mensen afgeven op huidige generaties automerken omdat ze vroeger kwalitatief minder waren.

Ondanks de tevredenheid, toch al eens aan het kijken voor een potentiële opvolger (jaja...). En dat valt tegen. Als je minimaal dezelfde luxe, sportiviteit (qua uiterlijk) en betrouwbaarheid wilt, dan betaal je fors bij of moet ik simpelweg inleveren op bouwjaar, km stand of accessoires en dat is geen optie.

Conclusie, ik ben verwend met deze Laguna. En dus gaan we vrolijk door. Voor mij voorlopig geen reden om deze Laguna weg te doen.

Update 130.000
Tijd voor de volgende grote beurt. Al een tijdje had de Laguna last van een klein beetje inhouden bij accelereren bij lage toerentallen. Eerst was het vermoeden dat de EGR ver verstopt zou zijn. Het konden ook vervuilde injectoren zijn. Eerst dus gekozen om met een injector reiniger de boel op te lossen aangezien dit het minst kostbaar was. En inderdaad, dat loste het probleem op. Voor de rest niets noemenswaardigs. Geen olieverbruik o.d.

Helaas wel ondertussen reeds 2x een 'STOP; risico op motorschade melding' gehad op de BC.Na uit te hebben gelezen blijkt dit een zeer generieke melding te zijn met diverse potentiële oorzaken. De auto vertoonde ook geen afwijkend rij gedrag. Na reset beide keren (3 maanden er tussen) weer zorgeloos verder kunnen rijden. Dealer vermoedt een vervuilde sensor ergens.

Voor de rest werkt nog steeds alles en zijn er geen technische mankementen te noemen. Auto rijdt heerlijk dus we gaan door. Stiekem wel al naar de Talisman aan het kijken, en ook de Optima. Beiden zeer complete auto's. Maar voorlopig nog even door met mijn Laguna.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens