Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 100pk Expression (2002)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 100pk Expression (2002)

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 1.9 dCi 100pk Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf193.000 km
KM-stand laatst196.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 196.000 km

Vanwege het beschikbare budget, het aanzienlijke aantal kilometers dat we per jaar afleggen de behoefte aan ruimte, kwamen we uit bij een Laguna 2 ph1, Grandtour in diesel.

Zoals bekend zijn Laguna's uit deze periode niet het meest betrouwbaar. Maar met wat gezond wantrouwen heb ik een voordelig exemplaar met relatief weinig kilometers en nog minder toeters en bellen gevonden.

November 2011
Bij het naar huis rijden kwamen we al snel achter een groot aantal gebreken:
- verwarming en blower werkten niet (fijn bij -5c)
- de meeste binnenverlichting was stuk
- verlichting in de voorportieren werkte niet
- het motorvermogen is met 100pk erg bescheiden
- volgens de APK papieren werkten de airbags niet
- er waren nogal wat beschadigingen in het intereur en er rammelde wat

Aan de andere kant viel er meteen nogal wat positieve punten op (afgezien van de prijs):
- lekker comfortabel
- ruim
- stil
- tamelijk zuinig

Nadat de garage de verwarming had gerepareerd en ik zelf de meeste lampjes vervangen had bleek het ergste leed wel geleden.

Via Marktplaats een setje alu velgen gekocht en voorzien van Vredestein snowtrac winterbanden. De meegeleverde niet originele Renaultradio vervangen door een originele Cabasse uitvoering waarna de stuurbediening het weer deed (wederom lang leve Marktplaats). Tenslotte op de sloop nog wat vervangende kunststof onderdeeltjes gehaald (asbakje, klepje voor de zekeringen en nog wat kleine rommeltjes)

Bij het door de wasstraat halen van de auto kreeg de bijrijder steeds natte voeten. Dat bleek bij nader onderzoek een verstopte afwatering.

Januari 2012 +/-202.000 km
Distributie riem en waterpomp laten vervangen.
Ondertussen probleemloos rond gereden. Zelfs bij -18c probleemloos starten.

Juni 2012 +/-224.000 km
Verdroogde Michelin Pilot banden vervangen door Michelin Primacy, rijdt nog steeds heel aardig. Verbruik zakte ten opzichte van de winterbanden met 1 liter per 100km (7,4->6,4)

Eerste beurt, uitgevoerd door iemand aangeraden via de lagunaclub.nl (site is een aanrader als je voordelig wilt rijden). Aangezien dit een Laguna specialist was meteen grote inspectie laten uitvoeren. Conclusie, goede auto, maar:
- aandrijfhoes links gescheurd, verklaarde ook wat trilling
- nieuwe remschijven voor, verklaarde nog meer van de trillingen tijdens remmen
- nieuwe motorsteun (uitvoering van 2.2 diesel genomen)
- airbags werken gewoon volgens diagnose
- één gloeispiraal blijkt niet te werken (advies: als ie goed start, niet aan komen).
Verder de standaard olie voor extra dunne olie vervangen waarna het olie verbruik van 1 liter per 10.000 naar 1 liter per 5000km toegenomen is. Maar de motor draait merkbaar rustiger.
Kosten exclusief banden 750 euro, daarmee al het achterstallig onderhoud weggewerkt.

Augustus 2012 228.000km
Chiptuning via lagunaclub.nl bij Tunex. Door gezamenlijk te gaan slechts 175,- per auto. Sindsdien 133pk (niet gemeten), wat een hele verbetering is. Sindsdien verbruik op zomderbanden gelijk gebleven, maar op winterbanden nog iets gedaald (kan ook aan de betere olie liggen) naar 7,2liter/100km.

November 2012 -km stand onbekend-
APK keuring, gebreken:
- Een lampje stuk in koplamp en ander lampje van de kentekenplaatverlichting.
- Aandrijfhoes was weer los, vastgezet en voor de zekerheid uitgelijnd (helaas 200 euro)
- Roetmeting had ondanks chiptuning normale waarden.

Februari 2013:
Panne! Vriendin had licht aan laten staan. Tja...

Maart 2013:
Kabeltje raammechanisme bestuurdersportier geknapt. Onderdeel bestelt en zelf met wat gepriegel vervangen.

Al met al een vreselijk betrouwbare auto. Wordt door redelijk keurig mee gereden (bandenspanning, olie, warmrijden voor veel toeren en rustig laten koelen na tijdje voluit), maar niet gespaard. Dus met bootjes aan de trekhaak gereden, mee verhuisd.

Nu vanwege gezinsuitbreiding staat de teller dit jaar pas op 252.000 en daarmee is het weer bijna tijd voor de 30.000km beurt.

Verwachte reparaties:
- aandrijfas links
- accu (schijnt de originele te zijn!)
- achter remmen (schijven zijn tamelijk gesleten)
Normale slijtage.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.