Renault Grand Scénic 2.0 16V Dynamique Luxe (2004)

Doordachte derde rang

Renault Grand Scénic 2.0 16V Dynamique Luxe
Terwijl de gemiddelde gezinsgrootte in Nederland nauwelijks boven de vier personen uitkomt, neemt het aanbod auto's met een derde zitrij in de compacte klasse een vlucht. Renault verlengde de Scénic zelfs speciaal voor een extra zitrij.

Renault nam de Scénic – een monument in MPV-land – maakte hem langer en doopte 'm Grand Scénic. De extra lengte wordt gebruikt om de bagageruimte groot genoeg te maken voor twee opklapbare stoelen. Die laten zich op een bijzonder doordachte manier tevoorschijn halen. Het systeem in de Renault vereist geen spierkracht of denkwerk. Om de derde zitrij in gebruik te nemen moet je even de bodemafdekking verwijderen en dan aan het lusje trekken dat je vanaf de vloer toe wappert. Geholpen door wat veren springt zo'n stoel onmiddellijk op z'n plek. Het kan niet fout gaan. De veiligheidsgordels hangen gewoon klaar, aan de zijkant van de auto. De mat die je eruit had gehaald kun je opvouwen en in de overgebleven bagageruimte leggen. Je hebt dan nog zo'n tweehonderd liter over en daar kun je net twee boodschappentassen in kwijt.


Klimmen en worstelen
De instap naar de derde rij van de Grand Scénic is goed. Het gat dat je krijgt als je de stoel op de tweede rij hebt verschoven en gekanteld, is groot genoeg om naar achter te klimmen. Evengoed zijn de stoeltjes achterin smal en is het worstelen met de ruimte. Als volwassene kom je hier in de problemen met je voeten, die niet laag genoeg kunnen worden weggestopt. Een pluspunt is wel dat je nog behoorlijk wat bagageruimte overhoudt (in MPV-termen dan) en dat het opbergsysteem van de achterstoeltjes vreselijk slim is.

Schraal
Onder de motorkap vinden we een viercilindermotor van 1.998 cc. De Grand Scénic peurt 136 pk uit het blok en dat is een beetje schraal. Op de standaardsprint van 0 naar 100 km/h haalde de Renault de door de fabriek opgegeven tijd niet. Maar onze testauto was nog heel vers en had nog niet veel kilometers gemaakt, dus we rekenen hem dit niet aan. De motor staat goed zijn mannetje. Deze familieauto is allesbehalve traag. Dat mag ook wel, want dikkere motoren zijn er niet leverbaar.
De rij-eigenschappen van de Scénic zijn wat afstandelijk. De elektrohydraulische stuurbekrachtiging haalt de ziel uit de communicatie tussen de voorwielen en je handen en dus is het draaien op de gok. De zesbak van de tweeliter schakelt zonder haperen, maar de Franse motor maakt een wat rauwe indruk. De remmen zijn als we het vriendelijk zeggen 'bijterig', maar we bedoelen eigenlijk gewoon lastig te doseren. Je remt al gauw te hard met alle hilarische gevolgen van dien. Het onderstel is zeker op comfort afgesteld, maar van hangen, deinen of ander ongerief is geen sprake. De zitpostie is dik in orde en stoel en stuur zijn goed instelbaar.


Alles elektrisch
Deze Grand Scénic kost € 28.045. Renault heeft een nogal complex systeem van typeaanduidingen. Wij hadden een Dynamique Luxe, zo ongeveer de compleetste die je kunt krijgen. Je hebt lichtmetalen wielen, alles elektrisch, automatische airconditioning, elektrisch inklapbare buitenspiegels, je hebt geen sleutel maar een kaart die je niet eens uit je zak hoeft te halen, er is een verschuifbare middenconsole met gigantisch opbergvak, elektronische parkeerrem – het zit er allemaal op. We kunnen dus best stellen dat de Renault Grand Scénic een goede aanbieding is.

Signalement

Merk Renault
Model Grand Scénic 2.0 16V Dynamique Luxe
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.095

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 99 kW / 136 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 191 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.493 mm / 1.810 mm / 1.636 mm
Wielbasis 2.736 mm
Massa leeg 1.485 kg
Laadvermogen 695 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 650 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,8 s (fabrieksopgave: 10,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,8 s / 8,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,9 s / 14,8 s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km
CO2-uitstoot 196 g/km

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum