Renault Grand Scénic 2.0 16V - 2005 - 310.033 km - Klokje Rond
Voor de handige Harry's
78 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Soms kom je tussen de Klokje Rond-aanmeldingen een auto tegen die je daar nooit had verwacht. Een Renault Scénic van de tweede generatie bijvoorbeeld. Die staat niet als al te best bekend. En dan ook nog één met een benzinemotor. Hoe kan het, dat die auto nog bestaat?
Berthil Schuttrups kocht vorig jaar voor het luttele bedrag van € 1.300 een Renault Grand Scénic. Hij deed dat omdat hij drie kinderen heeft en carpoolt met drie andere personen. “Dan heb je een grote, veilige auto nodig.” Alleen al zijn woon-werkverkeer bedraagt honderd kilometer per dag. Verder lag er kort na aanschaf een vakantie naar Zweden in het verschiet, waar deze gezinsauto met airco mooi zijn kwaliteiten kon laten zien. “Verder wordt hij nu gebruikt voor een verhuizing. Als de stoelen eruit zijn, kan er gemakkelijk een twee meter hoge kast in. Ook voor de scouting van mijn kinderen is hij ideaal.”
Maar een Renault Scénic van deze generatie kopen met een kilometerstand die al erg dicht bij de 300.000 kilometer ligt, doe je niet ongestraft. Vlak na aanschaf werd Berthil geconfronteerd met een waslijst aan problemen. “De remmen bleken versleten, de distributieriem moest worden vervangen en er was een heel hoog olieverbruik dat met een ander carterdamp filter kon worden verholpen. Een lekkage in de kofferbak kon ik verhelpen door de kokerbalk bij de trekhaak dicht te kitten.” Wat ook een geluk is, is dat Berthil zelf kan sleutelen. “Alles wat maar enigszins mogelijk is, doe ik zelf. Ik vind het een simpele auto om aan te sleutelen. Binnen zes minuten ligt de voorbumper eraf.
Ik ben er een echte McGyver mee. En weet je wat ook zo handig is als je in een Renault op leeftijd rijdt? Bij mij in de buurt zitten twee heel goede Renault-sloperijen ...” Vorige week was Berthil nog bezig met het vervangen van een gasveer bij de achterklep. “Die begaf het bij de bouwmarkt. Best onhandig.” En hoewel Berthil zelf aan zijn auto sleutelt, is er sinds de aanschaf meer geld in het onderhoud gestopt dan de Scénic waard is.
NIET OP VOORRAAD
Voordat Joep vertrekt, geeft Berthil nog een kleine instructie bij de auto. “Momenteel zijn de raammechanismen linksvoor en rechtsachter kapot. En de Climatronic doet het op het moment ook niet. Dat laatste moet ik nog uitvogelen. Op de raammechanismen moet ik wachten tot die bij de sloperij weer op voorraad zijn. Die zijn namelijk al drie keer eerder kapot geweest.”
Onze techneut Joep Schuurman is al net zo verbaasd om zo’n Scénic te zien in deze rubriek. “Je moet eens opletten hoe weinig er nog van rondrijden. Dat komt omdat dit type auto een waslijst aan problemen kent, die algauw veel te duur wordt om op te lossen. Je moet er echt wat voor over hebben om een Renault van deze bouwjaren op de weg te houden. Want het is niet best.” Maar als hij terugkomt van zijn proefrit, is hij toch vooral positief. “Hij rijdt boven verwachting goed. Je merkt echt dat er aandacht aan is besteed en dat er een hoop nieuwe onderdelen op zitten.”
Desondanks duikt Joep meteen na de proefrit onder de motorkap. “Tijdens het rijden voel ik een heleboel trillingen. Dat is waarschijnlijk de schuld van deze motorsteun. Als je dan toch zo handig bent met sleutelen, moet je jezelf eigenlijk op een nieuwe trakteren. Dan rijdt deze auto ineens nog veel beter.” Verder merkt Joep een kleine olie lek kage op. “Zo te zien is dat een krukaskeerring. Ik raad je dringend aan om daar niet zelf aan te beginnen. Voor die klus staat zes tot zeven uur, en eigenlijk is het de moeite niet waard. Lekker laten zitten zo.”
BESTE VAN NEDERLAND
Als Joep onder de auto door loopt, zijn er louter complimenten. Dat aan een auto zo’n beetje elk onderdeel is vernieuwd, is niet direct een teken van kwaliteit, maar het maakt van dit specifieke exemplaar wel een erg goede Scénic. “Er is zo ontzettend veel aan gedaan, dat dit wel eens de beste van Nederland zou kunnen zijn.” Als hij onder de auto door loopt, valt hem op dat deze Renault nog vrijwel roestvrij is. “Ze hadden hun gebreken”, zegt Joep. “Maar roesten doen ze niet. En ook de uitlaat is nog origineel, zie ik.”
Omdat Berthil geen zin meer heeft in het sjouwen met zomeren winterbanden, koos hij 25.000 kilometer geleden voor Cross Climates van Michelin; een vier seizoenenband dus. “Maar nu zit er al minder dan vier millimeter profiel op”, zegt Joep. “Het is een prima band, maar het valt me op dat hij onder zware auto’s een tamelijk korte levensduur heeft. Onder kleine auto’s gaat hij veel langer mee.”
Verder merkt Joep nog op dat er een heel kleine speling zit in de buitenste stuurkogel. “Maar niet zo veel dat het op niveau van een apk-afkeur zit. Maar reken er wel op dat er binnen 20.000 kilometer een nieuwe kogel op moet.” Daar schikt Berthil niet zo van. Sterker nog, hij verheugt zich er op dat volgende klusje. Joep: “Dat is de enige manier om zo’n auto te rijden. Je moet er echt plezier in hebben om eraan te sleutelen. Anders gaat het niet goed. Mensen die een Renault Scénic van deze generatie overwegen, zou ik dan ook willen adviseren om er heel goed over na te denken voordat je eraan begint. Want het kost een hoop geld en geduld om hem in een goede conditie te houden.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Ik had verwacht dat het prijsschieten werd met deze Scénic, maar dat viel mee. De Renault verkeert voor dit type auto in uitstekende staat en ik verwacht dat de eigenaar hem voorlopig nog wel op de weg houdt.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Grand Scénic 2.0 16V Expression Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.195 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 99 kW / 136 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 191 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.493 mm / 1.810 mm / 1.636 mm |
Wielbasis | 2.736 mm |
Massa leeg | 1.485 kg |
Laadvermogen | 695 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 650 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s |
Brandstofverbruik | 8,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 196 g/km |
Lezersreacties (78) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.