Renault Grand Scénic 1.6 16V Dynamique Comfort (2006)
In ruime zin
Renault heeft veel ruimte weten te halen uit de extra centimeters van de Grand Scénic ten opzichte van de Scénic. Hij meet 23 centimeter meer en de wiel-basis is 5,5 centimeter groter. Onder een afdekmat komen in de bagageruimte twee stoelen tevoorschijn. Ze zijn lekker compact opgevouwen in de bodem. Trek je vervolgens aan het rode koord dan komt bliksemsnel een complete stoel omhoog. Door veren staat er heel wat druk op, en klapt de zetel in een keer op z'n plek. Best handig, al moet je wel altijd eerst de achterklep openen om de twee extra zitplaatsen te positioneren. De mat rol je op en geef je een plekje in de 200 liter bagageruimte die overblijft. Wil je er vervolgens plaatsnemen, dan kantel je aan de buitenste stoel met een hendel naar voren. Het gat dat daardoor ontstaat, is groot genoeg. Helemaal achterin zit je op korte zittingen en met de knieën opgetrokken, alleen mensen met schoenmaat 39 en kleiner kunnen de voeten goed kwijt.
Gaan we een rij naar voren, dan vinden we drie prima zetels, verschuifbaar en alle drie te betitelen als volwaardige stoelen. Voorin de Grand Scénic gaat het er lekker ruim aan toe. De versnellingspook staat op het dashboard, Renault heeft alles gecentraliseerd rond het midden. Zo kreeg het digitale instrumentarium een plekje onder een overkapping, daaronder de ventilatie en onderaan de korte versnellingspook. Een hele verbetering ten opzichte van de vorige Scénic is het uitgebreid verstelbare en rechtop staande stuur. Ook de stoelen voorin de Renault bieden lekker veel steun en hebben hoge rugleuningen.
Vreemd
De 1.6 16V van de Grand Scénic met 113 pk klinkt een beetje rauw en moet flink aanpoten om de gang er in te houden. Wie een vrachtauto wil inhalen op een autoweg doet er beter aan terug te schakelen naar vier, want anders duurt de inhaalactie veel te lang. 't Is maar goed dat Renault de 1.4 16V alleen in de gewone, lichtere Scénic levert. Echt communicatief kun je de besturing van de Grand Scénic niet echt noemen, maar we vinden het systeem prettiger dan in de Mégane. Ook deze zevenzitter helt nauwelijks over, en geeft je eigenlijk nooit het idee met zo'n grote auto op pad te zijn. Vreemd is de reactie op het rem-pedaal. Eerst gebeurt er weinig, vervolgens vertraagt de Grand Scenic alsof er een anker uitgeworpen wordt.
Op het onderdeel gevoel in de pedalen scoort de Renault niet meer dan 'n 6-. Zeker bij het opkomen van de koppeling is dat onprettig. Duidelijk is dat MPV-rijders aan comfort hechten, de Franse specialist weet dat als geen ander. Overhellen, nadeinen, het is de Grand Scenic allemaal vreemd. De besturing werkt erg licht en niet super precies, maar bij dit soort auto's vinden we dat minder erg dan bij 'n vlotte hatchback. De Grand Scénic Dynamique beschikt over 16-inch lichtmetalen wielen. Als de achter-passagiers zich willen schuilhouden dan kunnen ze zonneschermen omhoog doen. De Grand Scénic mist automatische airco, want hij heeft een 'handbediende', maar hij heeft wel cruise control en een snelheidsbegrenzer die je zo kunt instellen dat de auto niet te hard gaat. ESP is een optie op de Dynamique Comfort. De Grand Scénic met de 1.6 16V motor voldoet,
maar het houdt niet over. Dat doet het wel met de ruimte en het comfort, want op die punten scoort hij boven-gemiddeld goed.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Grand Scénic 1.6 16V Dynamique Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.295 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 83 kW / 115 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 152 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.493 mm / 1.810 mm / 1.636 mm |
Wielbasis | 2.736 mm |
Massa leeg | 1.420 kg |
Laadvermogen | 700 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 650 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,8 s (fabrieksopgave: 12,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,5 s / 9,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,7 s / 19,9 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 177 g/km |