Renault Espace RTE 2.0 16V (2000)
Eersteklasse
De Espace heeft beslist een "cleane" styling, daar moet hij het dan ook van hebben. Motorkap en voorruit liggen in één lijn zoals het bij een echte monospace hoort. Zijn TGV-snuit met gemeen kijkende koplampen ziet er snel uit. Net als de tot een dakspoiler samengeschoven dakdragers. De auto kent beslist een zorgenvrije constructie: een verzinkte draagstructuur en kunststof plaatwerk daarover. De Espace voelt plezierig stijf aan, zonder dat je kraakjes of kreuntjes hoort. Door zijn constructie en relatief compacte maten heeft de Espace een laag gewicht.
De Espace-bestuurder heeft geen in hoogte verstelbare stoel, maar de hele stuurkolom is wel verstelbaar, zodat toch een goede stuurhouding kan worden gekozen. De stoelzittingen zijn aan de korte kant, maar iedereen kan er zijn/haar draai vinden. Ook op lange afstanden.
Voor de passagiers geldt in principe hetzelfde. Zij het dat de zijruiten sterk naar binnen hellen en het dak eigenlijk niet hoog genoeg is, zodat de achterpassagiers, vooral bij het raam, minder hoofdruimte hebben. De middenzitter moet zich behelpen met een heupgordel mocht de MPV ontsporen. De derde zitrij met twee stoelen moet extra worden betaald.
Variëren kan naar hartelust. Alle achterstoelen zijn op verschillende plaatsen te bevestigen, uitneembaar en opklapbaar. Alleen de rugleuning neerklappen zodat een tafeltje ontstaat kan ook. Handigheidje van Renault: verzonken hoofdsteunen voor de achterstoelen. Zie je nog iets in de achteruitkijkspiegel. Vakjes en bakjes zijn er meer dan voldoende. Bijzonderheden? De Espace heeft een zeer groot vak in het dashboard dat gekoeld wordt door de airco.
We moeten de couturiers van Renault complimenteren met de smaakvolle aankleding. Het met stof beklede dashboard komt zeer weldadig en uitnodigend over. Ook kunststoffen en afwerking staan op een hoog niveau. De ruimte-Renault mag dan een toerenteller missen, het digitale display in het midden komt futuristisch over.
We kiezen het ruime asfalt met deze mensenvervoerder. De Espace voelt kwiek aan. Bij accelereren in de stad, maar ook op de snelweg. Wat wil je? De kunststof Fransoos heeft een relatief laag gewicht, is goed gestroomlijnd en de motor heeft in het hele toerenbereik voldoende kracht. Voor intercity-reizigers die ook wel eens een retourtje Parijs maken, is de Renault-krachtbron daarom zeer aangenaam. Bij inhaalmanoeuvres of hellingen laat je de versnellingspook gewoon in het hoogste verzet staan. Terugschakelen is geen akoestisch genoegen. De motor zit bijna in het interieur en laat goed merken dat hij moet werken in deze grote kar.
En dan het bunkeren van brandstof. De Espace verbruikt 1 op 9,7 en dat is beslist netjes voor zo"n auto.
Sporen
Eenmaal op gang weet de Espace-bestuurder niet beter of hij rijdt op rails. De Renault hebben we in Duitsland tot over de 200 km/h op de teller gejaagd en zelfs op deze Très Grande Vitesse blijft hij perfect rechtuit lopen. Met de directe besturing laat hij zich makkelijk de bocht insturen en blijft daarbij stoïcijns op koers. Als het heftiger gaat, schuiven de voorwielen weg, maar dat is heel onschuldig. Soepel verwerkt het onderstel de meest vervelende kuilen en hobbels, terwijl het overhellen beperkt blijft. Zelden is bij een hoog gebouwde ruimteauto rijplezier voor de roerganger te vinden. Wél in de Espace en da"s knap.
De Espace kent naast de standaarduitrusting, met onder meer links en rechts gescheiden verwarmingssysteem, vele leuke extra"s. Zo zijn draaibare voorstoelen mogelijk, maar ook rails in de laadruimte, zodat de stoelen traploos kunnen schuiven naar voor en achter. Een apart te openen achterruit van de laadklep en zes zonneschermen achterin zijn mogelijk. Maar goed, daar moet allemaal wel extra voor betaald worden. Wél standaard is airco, elektrisch te bedienen spiegels en zijruiten vóór en twee airbags. Zijbags zijn als extra leverbaar.
Binnen de stad en als trans-Europese Thalys is de Espace zonder meer een goede keus. Makkelijk handelbaar door de directe besturing, het goede overzicht en de korte carrosserie. Op de lange baan comfortabel door de hoge prestaties, het lage geluidsniveau, het superieure onderstel en een goede koersvastheid. De plezierige keuze dus: eersteklasse.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Espace RTE 2.0 16V |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 29.720 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 188 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 78 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.517 mm / 1.810 mm / 1.692 mm |
Wielbasis | 2.702 mm |
Massa leeg | 1.465 kg |
Laadvermogen | 835 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.620 kg / 750 kg |
Banden | 205/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s (fabrieksopgave: 11,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,9 s / 17,5 s |
Brandstofverbruik | 8,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 211 g/km |