Praktijkervaring Volkswagen Passat B8: de laatste hardloper

'De auto filtert op een goede manier alle oneffenheden weg'

Volkswagen Passat TDI diesel

De tijden dat een auto uit het D-segment de standaard leek, liggen nu echt wel achter ons. Natuurlijk, ze zijn nog te verkrijgen, maar steeds vaker kiest men voor een SUV-achtig model uit een lagere klasse. Van de recent geïntroduceerde nieuwe Volkswagen Passat weten we nu al dat hij een rol in de marge gaat spelen. Net als zijn voorganger in zijn laatste jaren deed, al liep hij kortstondig nog behoorlijk hard. In dit artikel kijken we naar de ervaringen van gebruikers.

Als je de verkoopcijfers erbij pakt, begrijp je meteen wat we bedoelen. Na een gestage daling zijn de verkopen van het model sinds 2020 gedecimeerd. Goed, de achtste generatie die we in dit artikel behandelen was toen al wat ouder, maar het contrast met een paar jaar eerder is gigantisch. Nog maar vijf jaar daarvoor noteerde dit model maar liefst 10.854 registraties! Hoe dat komt? De gunstige bijtelling van slechts 7 procent voor plug-in hybrides speelde de Passat GTE in de kaart en ook de eigenaar van de 1.6 TDI profiteerde van het destijds zwoele belastingklimaat. Het stelde met name leaserijders in staat om tegen relatief lage kosten in een grote auto te rijden. 

Passat = praktisch? 

Dat brengt ons meteen bij de bruikbaarheid van deze zakenauto, waarvan zowel de Variant als de sedan 4,77 meter lang zijn en die beide een wielbasis bieden van 2,79 meter. Alleen al op papier lijkt de Passat daarmee ruim voldoende ruim, en dat blijkt ook in de praktijk. "Ik ben zelf 1,91 meter lang en ‘achter mijzelf’ zitten is geen enkel punt”, schrijft de rijder van een Passat Variant GTE. “Dan is er nog die enorme kofferbak. En met de bank (via dat handige handeltje in de kofferbak) naar voren geklapt: een bestelbusje bijna.” 

Een rijder die al aan zijn tweede Passat van deze generatie toe is bevestigt dat. “De ruimte achterin met drie kinderen, waarvan twee op een zitverhoger met ruggensteun is erg groot. Deze is ruimer dan een A6 of BMW 5. Ik denk dat enkel de Superb en Kodiaq daar nog iets beter hadden kunnen doen.” Ook de ruimte voor bagage wordt goed beoordeeld. “De kofferruimte is heel groot. Doordat een reservewiel ontbreekt past daar ook nog veel in die ruimte. Er past een europallet in, die ik in de vorige veelvuldig heb laten inschuiven.” 

Maar het is niet alleen de Passat Variant die vrienden maakt met zijn aanbod. “De ruimte voor achterpassagiers is fenomenaal, dit is ook 1 van de redenen om voor een Passat te kiezen”, aldus de rijder van een 1.6 TDI Business Edition. “De kofferbak is, ondanks dat ik een sedan rij, erg groot. Deze ruimte scheelt maar een paar liter met mijn vorige auto, wat een station was.” 

Maar er klinkt ook kritiek, en die is voornamelijk afkomstig van… voormalig Skodarijders. “De bagageruimte valt in de praktijk tegen”, merkt zo’n bestuurder op. “650 liter is op papier een heleboel, maar volgens mij zit een groot deel daarvan onder de laadvloer wat voor grote dingen niet bruikbaar is. Verder is de achterbakopening niet heel breed. Mijn vorige Skoda Superb was in de praktijk veel ruimer.” Ook een Passatrijder die eerder Octavia reed maakt de vergelijking. “T.o.v. de Skoda is de Passat een stuk minder bedeeld met aflegruimte. De vakken aan de zijkanten van de kofferbak stellen weinig voor en in het interieur is ook beduidend minder opbergruimte.” 

Over het zitmeubilair is bijna iedereen positief. De meest positieve klinken als ‘zitten als gegoten’ en ‘de allerfijnste die ik ooit heb gehad’. Een enkeling klaagt dat de stoelen te hard zijn.  

Bediening en infotainment 

Rijders van een Volkswagen Passat B8 besteden opvallend veel aandacht aan het infotainment en de bediening van hun auto. Veruit in de meeste gevallen omdat ze dit als uitermate positief ervaren. “Het beste wat VW te bieden heeft met haar MIB2 systeem”, schrijft een rijder over zijn Passat met Discover Pro-infotainment. “Supersnel qua opstart en zeer goede stemaansturing. Het meest accurate systeem waar ik ooit mee heb gewerkt.” Tegelijkertijd zijn er ook verbeterpunten. “Het is niet het meest verfijnde qua user interface. Soms komen lettertypen niet scherp op het display (verkeerde resolutie?) en is het vaak erg druk en onoverzichtelijk.” 

Ook een tweede rijder is er erg tevreden mee. “De Discover Pro is een verademing na de RNS 510. Waar deze langzaam opstartte, vaak moest nadenken, nooit actuele verkeersinfo had en nogal wat problemen met de iPhone6, is de Pro razendsnel. De telefoon is gekoppeld voordat de diesel goed en wel gestart is en voordat je wegrijdt is de navi geladen en klaar voor gebruik.” Ook na het opstarten voldoet het systeem uitstekend. “De mogelijkheden lijken schier oneindig. Achter elk knopje zit weer een nieuw menu. Deze navi in combinatie met het Active Info Display is het beste systeem dat ik ooit in een auto heb gehad.” 

 

Ook dit Active Info Display, een digitaal instrumentenpaneel, doet het goed bij de rijders. “De virtual cockpit is geweldig, navi op het grote scherm bleef vaak uit”, merkt een GTE-bestuurder op. “Daar kon ik dan mijn beide telefoons tegelijk koppelen en mijn belletjes doen.” Niet voor iedereen is het zo’n uitkomst. “Mijn vrouw vond het Active Info Display te druk, en schakelde vaak de navi tussen de klokken uit.” Ook een andere rijder, die het systeem vooral een leuke gimmick vindt, geeft inzicht in zijn gebruik. “De navigatie tussen de klokken is erg handig, meestal staat dit wel aan. Ernaast heb ik dan het grote scherm van de Discover Pro op de 10 km overzichtskaart staan. Zo zie ik in één oogopslag de files op de route op het grote scherm, en de details van de route op het AID.” 

Op pad met de Passat 

Over het rijden met hun Passat zijn gebruikers overwegend eensgezind. De rijder van een 1.4 TSI ACT beschrijft het als volgt. “Het rijden. Ook daar scoort de Passat. Niet zozeer voor de autoliefhebber, de Passat betrekt je niet bij het rijden namelijk. Sterker nog, hij onttrekt je aan de omgeving. Persoonlijk houd ik er wel van om onderweg te zijn en vind ik dit niet per se een pluspunt, mijn omgeving vindt het echter wel erg prettig.”  

Hij vindt bijval van een GTE-rijder. “Daar waar ik sportieve, scherp sturende Fords gewend was de laatste elf jaar, is dit een echt luxe cruiseschip. Lange wielbasis en echt op comfort geënt rijgedrag zorgt voor een rustgevende ervaring. Messcherp sturen dus niet, hij nodigt niet erg uit tot gekkigheid. Maar als je gaat spelen valt het niks tegen.” 

Ook op lange reizen staat de Passat zijn mannetje. “Het rijden op zich is steeds weer een genot”, schrijft de rijder van een 2.0 TDI met sportonderstel. “Wat een heerlijke reisauto is de B8. Tijdens mijn laatste reis naar Oostenrijk heeft de Passat het aardig te verduren gehad. Zonder echte pauze in zeven uurtjes naar Fiss en grote stukken harder dan 200 km/h gereden. Ook bij deze snelheden ligt de auto stabiel op de weg en geeft een zeer groot gevoel van stabiliteit en veiligheid.” 

Een 1.6 TDI-reiziger prefereert het andere uiterste. “Ik rijd circa 65.000 km per jaar en vind rijcomfort erg belangrijk. De auto filtert op een goede manier alle oneffenheden weg zonder zweverig te worden. Ik heb bewust voor de 17" velgen gekozen, grotere velgen staan misschien wel mooier maar gaan toch iets ten koste van het comfort.” 

Een GTE-rijder merkt dat niet elke Passat B8 hetzelfde rijdt. “De auto rijdt heerlijk comfortabel, al is het gewicht van de batterijen zeker merkbaar. Drempels dienen met beleid genomen te worden en de auto is een stuk minder strak/dynamisch geveerd dan de leen-2.0 TDI die ik een dag mee heb gehad.” 

Daarnaast benadrukken meerdere rijders hoe goed de rijassistenten werken, dat zien we in deze rubriek wel eens anders. “De Travel Assist is een fantastische feature. Op mijn vorige had ik al een ACC, maar dit is toch wel iets heel anders. Je voelt je echt een piloot op de snelweg en hoeft enkel nog eens in te grijpen indien nodig: bij het opstijgen en het landen?” luidt een van deze reacties.  

Voor wie tot slot benieuwd is naar het brandstofverbruik van de Passat schreven we al eerder een uitgebreid artikel: Praktijkverbruik Volkswagen Passat TDI, TSI en GTE

Onderhoud, storingen en irritaties 

Als het gaat om de storingsgevoeligheid zijn de reacties sterker verdeeld: niet iedereen is overtuigd van de geleverde kwaliteit. “De kwaliteit vind ik minder”, schrijft een GTE-bestuurder. “Helaas heb ik vanaf het begin een ‘torsie’-geluid bij de voorportier van de bestuurder en bij de dealer kunnen ze het niet vinden.” Ook het opladen van de PHEV gaat niet vlekkeloos.  

Ook rijders van auto’s met een panoramadak merken meer dan eens bijgeluiden op. “Dit is nadat ik dit gemeld had bij de dealer keurig opgelost. Er bleken namelijk meer klachten over te zijn en er was al een modificatie voor”, schrijft een rijder die hiermee te kampen had

De rijder van een 2.0 TDI met handgeschakelde versnellingsbak kreeg meermaals last van een opspelende transmissie. “Bodemplaat eraf en toen zagen we direct dat het tussen de 2 bakhelften door constant een beetje lekte. Weer terug naar de VW-dealer, die heeft er toen weer een andere versnellingsbak onder gezet. Oftewel, de derde versnellingsbak bij circa 114dkm.”  

Een andere handgeschakelde 2.0 TDI hield het aanzienlijk langer vol. “Met 310.000 km de auto ingeruild. De auto heeft het prima gedaan. Reparaties gehad: aircocompressor, sensor op de nokkenas en linker voorwiellager”, maakt hij de balans op. Een andere rijder kwam tot ongeveer de helft, maar is zo mogelijk nog tevredener. “Hij is ruim 4x de aarde rondgereden en heeft het uitstekend gedaan. Vlak voor de finish gaf één halogeenpit de pijp aan Maarten, en da’s werkelijk het enige waarvoor een tussentijds bezoekje aan de garage in vier jaar tijd werd gepleegd – een heel fraai trackrecord lijkt me zo! Behalve een draagarmrubber vanwege humeurig gekreun op de eerste meters na een echt koude start (zie hierboven) is er niets vervangen omdat het kapot ging: er was alleen regulier onderhoud, that’s all.” 

De Volkswagen Passat B8 blijkt voor de meeste rijders dus vooral een goedmoedige, ruime metgezel. Hij scoort extra punten met zijn infotainmentsysteem, bedieningsconcept en rijassistenten. Als het gaat om onderhoud en reparaties scoort de auto wisselend. Sommige rijders ervaren relatief ernstige problemen terwijl anderen met enkel regulier onderhoud hun leasecontract uitrijden. 

Deel jouw ervaringen met je auto!
Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen.

Lezersreacties (72) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum