Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk Business Edition (2016)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk Business Edition (2015)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 2.0 TDI 150pk Business Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf103.000 km
KM-stand laatst173.000 km
Lezerswaardering: 96%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoektocht naar een waardige opvolger

  • 103.000 km

De auto die we voor de Passat B8 Variant in bezit hadden was een 2006 Passat sedan B6 met een 2.0 TDI (PD) 16v 140pk (Siemens verstuivers) onder de motorkap. Deze hadden we sinds januari 2012 in bezit. In bijna 8 jaar en 190dkm heeft deze ons nooit laten staan en bewezen dat de horror verhalen op het internet toch niet correct bleken te zijn, in ons geval dan.
De kilometerstand stond op 350dkm en het beestje was ondertussen 13 jaar oud. Oftewel, het werd het tijd voor een vervanger, alleen wat zou het dan gaan worden? Het moest in ieder geval minimaal een D-segmenter worden, gezien we thuis met 4 volwassenen hebben wonen.
Een auto met een benzine motor, of toch weer een diesel? Of misschien een hybride? We zitten momenteel in een tijdperk waar de diesel niet meer echt geliefd is door de mens, echter gezien er jaarlijks minimaal 25.000 kilometer wordt gereden, was het nog rendabel om een diesel te gaan rijden. Thuis zijn wij sowieso meer een liefhebber van een diesel dan een benzine motor.

De zoektocht kon beginnen. Het liefst weer een diesel, minimaal een D-segmenter van een Duitse merk en dit keer een stationwagen. Het lijstje was gezien de criteria best kort.

- Passat B8 variant 2.0 TDI 150/190pk
- Skoda Superb combi 2.0 TDI 150/190pk
- Mercedes C220 CDI 170pk estate w205
- Bmw 520d f11 touring 184pk

De 520d viel al snel af, omdat ie buiten het budget viel. Een 320d is ook een leuke auto, die zou wel binnen het budget kunnen vallen, maar helaas is het achterin erg krap, vooral als we dit vergeleken met de Passat B6 die we op dat moment in bezit hadden.
De Mercedes C220 CDI werd het helaas ook niet, vanwege dezelfde reden als hierboven genoemd.
Toen bleven de 2 auto's van het VAG concern over.
Vervolgens in de buurt van ons woonplaats een Passat B8 Variant gaan bekijken. Het gaf gelijk een goed gevoel, niet die specifieke auto, maar het model auto. Het gevoel zorgde ervoor dat we niet eens meer wilden kijken naar een Skoda Superb.
Oke het zou een Passat B8 Variant gaan worden, alleen wat moest er dan zoal minimaal erop zitten aan opties? Dat was heel simpel. Wat ik in ieder geval wilde was (high) LED koplampen, Discover Pro (infotainment systeem) en een virtuele cockpit (Active Info Display). Een afneembare trekhaak hoefde niet, die kon er ook wel later op. Verder het liefst een DSG6, alleen als dat niet aanwezig was op een Passat die voor de rest wel voldeed aan de wensen, dan was dat geen ramp. Last but not least, een zo laag mogelijk kilometerstand gezien dit hoogstwaarschijnlijk de laatste diesel gaat worden.

De zoektocht naar een Passat B8 Variant kon beginnen. Eerst rondgekeken in Duitsland, daar een aantal mooie Passats gevonden. Helaas werden die voor me neus weggekaapt (figuurlijk natuurlijk). Daarna hier in de omgeving een paar leuke tegengekomen. Die werden 'm helaas ook niet, onder andere doordat we niet overeen kwamen met de prijs of er scheelde iets aan de auto, en de verkoper wilde dit niet compenseren in de prijs. Geen probleem, dan kijk ik verder.

Laat in de middag op een vrijdag zag ik een nieuwe advertentie op internet staan. Het betrof een Nederlandse exemplaar die bij de VW dealer stond met alle opties erop wat ik minimaal wilde, ook in de juiste kleur, met redelijk lage kilometerstand (103dkm). Het enige wat ie mistte was een mooie set velgen, maar dat was geen probleem. Die kan je zo vervangen voor een andere set.
Verder was ie handgeschakeld i.p.v. een DSG6, maar dat was geen ramp, gezien de rest voldeed aan de criteria's.
De volgende dag vroeg opgestaan en direct naar de VW dealer gereden. Daar de Passat bekeken. De Passat beviel wel desondanks de velgen. Met de verkoper kwamen we al snel overeen. We lieten ook direct een trekhaak eronder zetten bij de VW dealer, omdat je voor die meerprijs alleen de trekhaak en de overige benodigdheden kon aanschaffen.

Na een week mochten we de Passat ophalen. Ik kon direct merken dat het anders reed, desondanks het feit dat het gewoon een nieuwer model Passat is. Ik heb ook wel eens in de Passat B7 gereden, die rijd net als een B6, maar een B8 rijd echt anders.
Even terugkomend op de B8. Het rijd anders, ik zou het beter kunnen noemen, ook onderstuurt het een stuk minder dan de oude Passat naar mijn idee.
De stoelen van de B8 zitten ook beter. Ze bieden veel meer zijdelingse steun aan, dit mistte ik in de B6.
De aangekochte Passat met bijbehorende uitvoering en de opties zal ik even in het kort hieronder beschrijven.

Het betreft een Indium grey(/grijze) Passat B8 Variant 2.0 TDI 150pk 6bak in de Business Edition uitvoering van eind 2015. Dit exemplaar wordt door VW gekenmerkt als een modeljaar 2016, hierdoor zit er bijvoorbeeld ook Apple Carplay en AndroidAuto op. Op een Passat van begin en midden 2015 was dat niet mogelijk.

Opties:
- High LED koplampen met niveauregeling en dynamische + statische bochtenverlichting
- Discover Pro
- Active Info Display
- Achterrijuitcamera i.c.m. parkeersensoren voor en achter
- App-Connect (Apple Carplay & Androidauto) + spraakbesturing actief.
- Afneembare trekhaak
- Achterste ruiten af fabriek getint
- Indium grey/grijs metallic lak kleur
- Overige vrij standaard opties zoals elektrische stoelen, cruise control, automatische airco, licht en regensensor enz. enz.

Gezien het een handgeschakelde auto betreft ben ik blij dat er geen adaptieve cruise control op zit. Ik vind het wel een mooi systeem, maar in combinatie met een handbak werkt het niet zo mooi, met een automaat werkt het wel goed.

Alleen toen... Na een aantal weken beginnen dan bepaalde dingen je op te vallen. Vooral als je een behoorlijk kritisch persoon zoals ik bent. Hieronder zal ik beschrijven wat er zoal stuk is gegaan in die periode.

De periode van weinig vertrouwen in de auto

  • 114.000 km

Gezien ik dit achteraf typ heb ik als datum de einddatum van de garantie periode benoemd met de bijbehorende kilometerstand.

Let op! Deze gedeelte van de review kan mensen zodanig afschrikken dat ze niet meer zullen durven deze type auto aan te schaffen. Wees gerust, ik ben werkelijk waar de enige uit mijn omgeving die zoveel pech had met deze specifieke auto/motorisering/versnellingsbak.

Als ik een wat langere rit (minimaal 50km) achter de rug had, dan begon ie langzaamaan hevig te schokken bij het wegrijden vanuit stilstand. Dit werd steeds erger bij iedere keer als ik weer ging wegrijden vanuit stilstand. Hiervan had ik een melding bij de lokale VW dealer gemaakt. Zij hebben naar alles gekeken en zij gaven aan dat het door de motorsoftware kwam. Met een motor management software update zou het probleem verholpen moeten zijn. Zo gezegd zo gedaan, na een update kreeg ik de auto weer terug. Paar dagen erna heb ik weer een lange rit moeten afleggen. Helaas... Het geschok is nog steeds aanwezig.
Vervolgens de Passat terug gebracht naar de VW dealer waar ie vandaan kwam. Daar mocht ie langer blijven staan dan een dagje. Ook zij hebben niks kunnen vinden, het probleem deed niet voor bij hen als zij ermee gingen rijden. Toen ben ik zelf maar even een afstand gaan rijden van circa 60km. Bij terugkomst begon het geschok langzaam aan. Een monteur erbij geroepen, hij ging ermee rijden en kon toen bevestigen dat het door de koppeling kwam.
Ze besloten er een nieuwe koppelingsset onder te zetten. Nadat ze dit hebben gedaan was het probleem verholpen.

Een tijdje later merkte ik op dat er een ratelend geluid aanwezig was als ik met een snelheid van 20 tot 30km/h naar links draaide, iets wat je vooral doet op een rotonde. Het ratelend geluid werd gekenmerkt als een 'product eigenschap'. Hier was ik het meerdere malen niet mee eens, maar helaas bleef het daarbij.
Bij het geratel kwam na zo'n 4 maanden ook een metaal op metaal slijpend naar voren. Hiervoor weer terug naar de VW dealer. Zij hebben geconstateerd dat het uit de versnellingsbak kwam. Vreemd dat dat mogelijk is bij een handgeschakelde versnellingsbak met krap 110dkm, maar goed kan gebeuren.

Na zo'n 2 tal weken merkte ik een tikkend geluid op in de buurt van de distributieriem. Ook was mijn achterrijuitcamera plotseling ermee gekapt. Terug naar de dealer. Zij hadden toen geconstateerd dat de hogedruk pomp een tikkend geluid maakte, die hebben ze vervangen.

Een weekje of 3 later viel het mij op dat er een piepend geluid aanwezig was aan de passagierszijde van de motor. Het eerste wat bij me op kwam was de distributieriem. Ik was al op de hoogte van piepende distributieriem setten bij deze type motoren.
Ermee terug naar VW dealer. Die hebben aangegeven dat het inderdaad een bekend probleem is. Er is vervolgens een nieuwe distributieriem set op gekomen. Helaas zonder de waterpomp en multiriem te vervangen. Als ik ervan op de hoogte was dat ze de distributieriem zouden vervangen, dan had ik aangegeven om die ook mee te pakken, maar goed geen ramp, wel vervelend omdat de boel later weer helemaal los moet voor alleen een waterpompje.

Een dag nadat ik de Passat weer mocht ophalen na een d-riem wissel (2 dagen voordat de garantieperiode eindigde) kwam het bij me op om de Passat eens op de brug van een maat van me te zetten, om samen met hem even te kijken.
Tot mijn verbazing zag ik een behoorlijk groot vochtige oppervlakte aan de motor bodemplaat. Even proeven om te constateren wat het is. Ja hoor... Versnellingsbakolie. Bodemplaat eraf en toen zagen we direct dat het tussen de 2 bakhelften door constant een beetje lekte.
Weer terug naar de VW dealer. Die heeft er toen weer een andere versnellingsbak onder gezet. Oftewel, de derde versnellingsbak bij circa 114dkm.

Al met al is het volgende in de garantie periode van 6 maanden vervangen:
- Koppelingset
- Versnellingsbak
- Achterrijuitcamera
- Hogedrukpomp
- Distributieriem
- Nogmaals een versnellingsbak
- Andere dingen die ik me zo even niet kan herinneren en een motormanagement software update.

Uiteindelijk zijn dit allemaal dingen die mij niet hebben laten staan, maar het was wel vervelend. Volgens mij ben ik zo'n 12 keer terug geweest voor garantiekwesties, misschien zelfs meer. Het heeft me in ieder geval op bepaalde momenten best veel ergernis aan de auto bezorgd, omdat het mij veel tijd en moeite kostte om de boel weer goed te krijgen.
Uiteindelijk kan ik wel zeggen dat elke nadeel een voordeel heeft, gezien ik nu tot zo'n 300dkm geen duur onderhoud meer hoef uit te (laten) voeren.

Aanpassingen en tuning bij JD

  • 114.001 km

Zo... De Passat is uit de garantieperiode van 6 maanden. De vraag is nu valt ie straks uit elkaar of kan ik er nu, net als de vorige Passat, 200dkm probleemloos mee rijden? We gaan het zien met de tijd.

Het eerste wat ik deed was op zoek naar andere velgen. Met de 16'' velgen i.c.m. de 60 hoge wangen was het werkelijk waar een ballon band. Met de huidige 17'' met 55 wangen heb je dat effect gelukkig niet echt.

Het was in ieder geval ook tijd om zelf eens uit te gaan vogelen waar het geratel bij het sturen naar links met lage snelheden door kwam.
Als ik logisch ging nadenken, dan kwam de motor/baksteun als één van de eerste oorzaken bij me op. Gezien de prijs was het waard om het erop te wagen.
De baksteun hebben we vervolgens bij VAG Performance Center in Vorden vervangen. Mocht je in een auto uit de VAG stal rijden en een VAG specialist zoeken in de achterhoek, dan is dat de place to be.
Terugkomend op de baksteun. Er zat duidelijk behoorlijk veel speling op de oude baksteun t.o.v. de nieuwe, en dat bij 114dkm. Vreemd... Maar goed, even mee rijden. Hmm... Op het eerste gezicht leek het ratelend geluid minder aanwezig te zijn geworden. Naar mate ik meer met de Passat had gereden die dag, kwam ik erachter dat het geratel plotseling weg was. Daarna is het ook niet meer teruggekomen. Mooi opgelost.
Het is een bekend probleem bij deze type Passat. Bij Skoda hebben ze er zelfs een TPI van, geen idee waarom ze dat bij VW niet hebben, want het is toch echt een identiek probleem.

De vorige Passat B6 2.0 TDI 140pk was gekieteld door JD Engineering in Lochem naar circa 175pk en 390nm. Gezien de nieuwere Passat net uit de garantieperiode kwam mocht ie ook eindelijk gekieteld worden.
Afspraak gemaakt bij JD Engineering voor een stage 2 tuning. Hierdoor zou ie van 150pk en 340nm naar zo'n 200pk en 435nm koppel moeten gaan.
Ik had altijd al het idee dat ie best vlot was voor 'maar' 150pk en 340nm koppel. Het voelde aan alsof ie bijna even snel was als de vorige Passat die over circa 175pk en 400nm koppel beschikte.
De dyno meting kon mijn theorie bevestigen. Het beestje beschikte namelijk over 162pk en 365nm koppel, dat is 12pk en 25nm meer dan wat er papier door VW wordt geclaimd. Dat is bijna 10% meer dan geclaimd!
Vervolgens heeft JD het beestje een beetje gekieteld. Vervolgens werd er weer een meting op de rollenbank uitgevoerd, en toen kwam er 206pk en 459nm koppel uit.
Om te kijken of ie even goed bleef presteren na paar keer achter elkaar te meten konden we constateren dat dat zeker het geval was. Bij de derde meting (achter elkaar) kwam er nog steeds 206pk en 457nm koppel uit de rollenbank meting. Mooi, het betreft een gezonde motor waarvan de koeling het goed doet, weten we dat ook.

De tuning had ie echt nodig, want op de snelweg bijvoorbeeld merkte je dat ie behoorlijk lui was, terwijl je al 120 á 125 met 2000 toeren reed, het gebied waar ie over zijn maximale koppel beschikt. Het luie gedrag verwijt ikzelf aan de hele lange verzetten. Na de tuning is dit probleem verholpen. Verder gaat het inhalen op 80 en 100 wegen veel makkelijker/sneller nu.
Het verbruik is gelijk gebleven overigens. Een gunstiger verbruik door (chip)tuning heb ik nooit ervaren. Dat kan ook komen door het feit dat ik het extra vermogen goed benut.

Het vertrouwen begint terug te komen

  • 139.000 km

Periode van juli 2020 t/m augustus 2021

Er is niks bijzonders gebeurd na de garantie periode eerlijk gezegd. Je zou haast gaan denken dat de Passat het bewust heeft gedaan om die ene specifieke VW dealer te plagen.

In de winter is het verbruik doorgaans gemiddeld zo'n 1 op 16, berekend aan de pomp. Toen de lente eraan kwam en het warmer werd viel het mij op dat het verbruik 1 op 16 bleef. Desondanks het rustig rijden en lange rustige afstanden afleggen bleef het bij 1 op 16. Normaliter zou het minimaal zo'n 1 op 18 gemiddeld moeten zijn. Verder had ik in de koude winter eens in de paar dagen soms een iets langdurige koude start, en bij constant 80 of 100km/h rijden hikte ie soms.
Bij het uitlezen en loggen kwam er niks ongewoons of een foutcode naar voren, alles was zoals het voorheen was. Vervolgens op een onderzoek uitgegaan. Toevallig kwam ik een topic tegen op Motortalk. Daar stond er een post van iemand met vrij identieke klachten als ik. Bij diegene heeft het vervangen van de rail pressure sensor (hoge druk brandstof sensor) soelaas geboden.
Na overgelegd te hebben met de dokter van VAG Performance Center in Vorden, hebben we besloten het erop te wagen en de sensor preventief te vervangen, desondanks het feit er geen foutmelding aanwezig was. Gezien de prijs was het het proberen waard in ieder geval.
Na 6 tal tankbeurten kan ik bevestigen dat het inderdaad geholpen heeft. Het verbruik is ondertussen van 6 á 6,3l/100km teruggezakt naar 5,1 á 5,5l/100km, hetgeen wat ie voor de winter van 2020 ook deed. Mooi, dat is ook snel opgelost.

Verder is er eigenlijk tot op heden niks gebeurd of stuk gegaan aan de Passat.
Er valt me de laatste tijd echter één ding op, en dat is dat ie een klein beetje koelvloeistof lust. Dit was voorheen 100 a 150ml per half jaar. Nu vul ik hetzelfde om de 1,5 maanden bij met zo'n 150ml.
Er is op het eerste gezicht nergens een lekkage te zien, dan zal het wel intern lekkage zijn. Oftewel, dat klinkt als een chargecooler, ook wel bekend als de watergekoelde intercooler + inlaatspruitstuk combinatie. Die zijn bij meerdere uit mijn omgeving bij ongeveer dezelfde kilometerstand (140dkm) intern gaan lekken.
Het kan natuurlijk ook de waterpomp zijn, die zit er namelijk al zo'n 5 jaar en 140dkm op, alleen daar heb ik geen lekkage gezien.

Wordt vervolgd...

Eindstand score review:

Comfort
4 sterren. Die ene ster mist ie puur vanwege het windgeruis op de snelweg. Mijn vorige Passat B6 sedan had hier een stuk minder last van. Een stationwagen lijkt hier meer last van te hebben, omdat ze net wat minder geïsoleerd zijn t.o.v. een sedan.
De stoelen zitten heerlijk. Na een rit van 400km stap je uit alsof je even een blokje om hebt gereden.

Prestaties
5 sterren.
Ruim 200pk en 450nm met een gemiddeld verbruik van 1 op 18 tot 19 is dik prima. Vooral als je in gedachte houd dat ik goed gebruik maak van het vermogen.
Top snelheid die ik heb kunnen zien op een stukje Autobahn in Duitsland is tot zover 233km/h op de teller. Volgens GPS was dat 228km/h. Het was wel een beetje stijl daar, maar goed ruim 230km/h op de teller is hard zat voor een 2 liter diesel motor.

Betrouwbaarheid
Qua betrouwbaarheid was het in het begin een 1 ster, ondertussen kan ik daar gerust 3 sterren van maken. Met de tijd zal dat wel 5 sterren kunnen worden.

Gebruikskosten
Voor nu 5 sterren. De garantiekwesties hebben mij 0 euro gekost. Zelf heb ik alleen een baksteun en een brandstof sensor moeten vervangen naast reguliere onderhoud.

4 nieuwe banden, uitlijning en APK

  • 141.000 km

Al een tijdje was het duidelijk dat alle 4 de banden bijna kaal begonnen te worden. Ze hadden nog circa 3mm aan profieldiepte over. Hierdoor was het grip op nat wegdek niet meer zoals het voorheen was. Nu is ruim 450nm koppel op de voorwielen al sowieso geen goed combinatie met bijna kale banden op nat wegdek. Een dotje gas en het ESP/ESC lampje knipperde direct.
Ik heb toen maar besloten om voor de APK even alle 4 de banden te (laten) vervangen. Op advies gekozen voor de Hankook Ventus Prime 3 in de maat 215-55 R17 94V. Tot zover bevallen ze erg. Ze zijn stiller en hebben meer grip dan de Conti Ecocon5 en Conti Premcon5 die er voorheen op de tweede hands aangeschafte wielen zaten.

Na het vervangen van de banden naar Jan Steverink in Apeldoorn voor de uitlijning geweest. Met de uitlijning was er op zich niet heel veel mis, maar een kleine aanpassing hier en daar aan de uitlijning heeft een groot verschil gemaakt. Het beestje stuurt in ieder geval een stukje beter/strakker. Ook staat mijn stuur niet meer een paar graadjes scheef naar links.

Toen de APK keuring. Aan een relatief jonge auto met circa 141dkm op de klok verwacht je niet veel. Gelukkig was dit ook het geval. Zonder aandachtpunten door de APK keuring gekomen.

Ondertussen hebben we ook gekeken naar koelvloeistof lekkage. Op advies van @IK HEB NOG GEEN ID OF I4 ook gekeken naar de radiator. Nergens een druppel, beschadiging aan de radiator of iets dergelijks te zien. De koelvloeistof lekkage lijkt toch echt intern te zitten.
Het vreemde aan dit verhaal is dat ie in 1200km ongeveer 200ml heeft verbruikt. 500km verder na die 1200km is er niet meer koelvloeistof verbruikt. Raar maar waar.

Koelvloeistofverlies verholpen

  • 152.000 km

Zo... Even het stof wegblazen.

Ondertussen is de chargecooler (watergekoelde intercooler) vervangen. Tot op heden geen koelvloeistof verlies meer, zelfs niet nadat het gas er goed op is gegaan. Voorheen merkte je de volgende ochtend direct dat het koelvloeistof niveau direct iets was gezakt.
Dat het koelvloeistof verlies werd veroorzaakt door de chargecooler is ook direct bevestigd toen de boel los lag. De inlaat was bij cilinder 4 schoon en de rest oogde zwart van het roet, zie foto. De EGR klep was wonderbaarlijk best schoon voor de huidige kilometerstand.
Naar mijn idee is de performance ook iets beter geworden. Vooral onderin pakt ie iets beter op. Dit kan komen door de inlaat temperatuur sensor die erboven op zit. Als die vervuild is door de uitlaatgassen die via de EGR terugkomen, dan meet die op een gegeven moment ook niet meer helemaal correct. Daardoor kan het ten koste van het vermogen gaan.

Als er binnenkort niks stuk gaat of vervangen dient te worden, dan krijgt ze 4 sterren voor betrouwbaarheid. We hebben veel (kleine) dingen meegemaakt destijds, maar ze heeft me nog nooit laten staan.
Comfort blijft helaas op 4 sterren staan. Het is een hele fijne reisauto, maar het windgeruis op de snelweg stoort me nog altijd een beetje.

Verse olie, winterbanden en helaas weer kvsverlies

  • 173.000 km

Afgelopen week de 2.0 TDI van de Passat voorzien van nieuwe olie. In een tijdbestek van 5 maanden bijna 15.000km gereden. Bij al mijn auto's hanteren we de regel 'iedere 15.000km of 12 maanden' . Hier zijn we geen fan van de longlife intervallen.
Die dag ook gelijk de winterbanden eronder gegooid. Het is in principe nog niet nodig, maar gezien ik wel eens in de buurt van Duitsland kom en soms de grens oversteek is het wel verstandig om ze eronder te hebben.
Helaas is er ook wat minder nieuws. De vorige keer hadden we een nieuwe chargecooler (watergekoelde intercooler) gemonteerd. Dat heeft toen het koelvloeistofverlies probleem verholpen. Daarna met de Passat op vakantie geweest. Op de heenweg niks aan de hand. Na de vakantie bij thuiskomst de boel gecontroleerd en toen viel het me op dat er weer koelvloeistof spoorloos is verdwenen. Dit heb ik in de gaten gehouden sinds september. Het ziet er weer naar uit dat het zo'n 100ml per 1000km is, net zoals voorheen. We hebben ondertussen al een test uitgevoerd om uit te sluiten of het weer de chargecooler is. Die is luchtdicht, oftewel er is geen sprake van lekkage in dat traject. Verder is het overal kurkdroog.
Er zijn momenteel een aantal potentiële oorzaken, alleen is het lastig die uit te sluiten gezien je die niet kan testen. Ook kom je er niet zomaar bij. Koelvloeistofverlies blijft een dingetje bij de EA288 TDI motor. Met een beetje geluk is het de mechanische waterpomp, die is namelijk 173dkm oud. Maar goed... We gaan het met de tijd zien.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens