Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Comfortabele kilometervreter
- 25.000 km
Sinds een half jaar rijd ik nu in een rijk uitgeruste Passat Variant. Een zeer comfortabele reisgenoot die actief met je meedenkt maar soms minder slim is als hij denkt
De Keuze
Ik rijd ongeveer 50000KM/jr en heb behoefte aan veel bagaruimte. Qua budget wilde ik rond de 1000 euro/maand bijtelling uitkomen (lease).
Wensen:
- Comfortabel
- Maximale bagegruimte
- Prettige automaat
- Vlotte auto
- Rijke uitrusting
Ik wil altijd graag doen alsof het uitzoeken van een auto een heel rationeel proces is met spreadsheets en wegingsfactoren, maar uiteindelijk blijken gevoelsmatige argumenten als ‘mooi’ en ‘uitstraling’ (premium?) toch ook een rol te spelen.
De BMW 5/Audi A6/Mercedes E werden allemaal te duur met automaat en minimale opties
De Ford Mondeo en Peugeot 508 vond ik van binnen niet mooi
Ik heb nog even geprobeerd een Volvo XC90 T8 met 7% te pakken te krijgen, maar die waren logischerwijs al allemaal vergeven
De nieuwe Skoda Superb was rationeel de beste keuze, maar ik vond m minder mooi en kon m te weinig aankleden
De Volvo V70 was een goede optie, maar uiteindelijk duurder bij vergelijkbaar uitrustingsniveau
Zo bleef uiteindelijk de Passat over die ik van buiten heel geslaagd vind en van binnen werkelijk onovertroffen mooi.
Ik koos altijd voor een wat zwaardere motorisering met 25% bijtelling, maar wilde deze keer eens een heel luxe aangeklede versie proberen, waardoor ik met automaat op de 120PK met 20% uitkwam. In eerste instantie had ik de BE-R op het oog, maar daar konden bepaalde opties niet bij gekozen worden. Zo werd het uiteindelijk een Higline met bijna alles er op en er aan.
Ervaring eerste 25000 KM:
Ondanks adaptieve onderstel, elektronische sper en progressieve sturing is het geen auto met sportieve ambities. Alle elektronica probeert te allen tijde uit alle macht om het comfortabel te houden en laat je niet toe de grenzen van de auto op te zoeken.
Qua rust en comfort is de auto echter onovertroffen. In een dag naar Parijs op en neer of na een lang rit naar München kom ik nog fris en onvermoeid uit de auto. De uitgebreid instelbare stoelen met verwarming en massage zijn dan een uitkomst.
Alle elektronische hulpsystemen zijn het voor mij allemaal net niet.
De adaptive cruise control houdt veel teveel afstand waardoor auto’s achter je chagrijnig worden en voor je de hele tijd tussengevoegd wordt. Ook reageert de ACC veel te traag: Als een auto voor je weer naar rechts gaat, wacht de ACC totdat die auto helemaal op de andere baan zit. Verder kan zo’n ACC natuurlijk niet meerdere auto’s vooruit kijken en anticiperen op andere weggebruikers. Ik vind het zeer irritant dat je de ACC niet in gewone CC mode kan zetten. Ook kun je maar max. 160kmh instellen wat in het buitenland echt te weinig is.
Lane Assist doet het vrij aardig maar je moet de hele tijd alert blijven omdat het systeem de lijntjes nogal eens kwijt raakt of soms plotseling reageert op andere groeven in de weg. Daarnaast zeurt ‘ie al na 10 seconden dat je je handen aan het stuur moet houden als je zelf het stuur niet voldoende beweegt
File Assistent is leuk, maar na stilstaan moet je toch telkens zelf weer even gas geven om op gang te raken en als er telkens auto’s voor je invoegen rijd dat zeer onrustig.
De carkit, navigatie en online diensten van de Discover Pro werken uitstekend en lekker snel. Een aanrader.
De Active Info Display is geweldig, en goed naar eigen voorkeuren in te stellen. Ik zou niet meer zonder willen.
De 120PK diesel is op zich een fijne motor en laat je goed meekomen met het verkeer. In combinatie met de DSG is ‘ie net niet krachtig genoeg. Voor iets vlottere acceleratie moet deze terug schakelen en in D doet ie dat te laat en in S te vroeg. Ik zou het mooi vinden als je dit zelf een beetje kon tweaken. De auto heeft meer instellingen (per berijder profiel) als een Windows computer, maar het gedrag van de DSG kun je daarin niet veranderen.
De bagageruimte valt in de praktijk tegen. 650 Liter is op papier een heleboel, maar volgens mij zit een groot deel daarvan onder de laadvloer wat voor grote dingen niet bruikbaar is. Verder is de achterbakopening niet heel breed. Mijn vorige Skoda Superb was in de praktijk veel ruimer.
Dit alles overziend zou je de indruk kunnen krijgen dat ik niet zo heel tevreden ben met deze auto, maar niets is minder waar.
Het is een zalige comfortabele reisauto waarin je niets mist en uren achtereen kan doorrijden zonder vermoeid te raken. Bovengenoemde zaken zijn veelal details en debet aan de grote hoeveelheid opties waardoor ook meer te klagen valt. Daarnaast is het denk ik interessanter om te lezen wat niet bevalt dan wat allemaal naar behoren werkt.
Als ik nu overnieuw zou moeten kiezen zou ik dezelfde auto zeker weer nemen, maar dan toch de BE-R met 25% 190PK en DSG met veel minder opties. Opties die ik wel weer zou kiezen zijn:
- Beste stoelen
- Discover Pro
- Active Info Display
Als er nog vragen zijn over (andere) opties kun je die hieronder stellen en zal ik proberen die te beantwoorden.
Ik zal later nog wat foto’s toevoegen
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE Connected Series
- 2016
- 199.012 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT 150PK DSG Automaat
- 2016
- 170.501 km

Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Highline 150PK DSG Adaptieve Cruise Controle, Achteruitrijcamera, Navi, Stoelverwarming, Clima, DAB+, 17" LM Velgen
- 2019
- 49.163 km