Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Passat Variant

Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)

autoreview

4
Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)
Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline (2015)
family
  • family6
  • Gebruikersreview
10 juni 2016 om 12:22
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.6 TDI 120pk Highline
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst25.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabele kilometervreter

  • 25.000 km
  • 10 juni 2016

Sinds een half jaar rijd ik nu in een rijk uitgeruste Passat Variant. Een zeer comfortabele reisgenoot die actief met je meedenkt maar soms minder slim is als hij denkt

De Keuze
Ik rijd ongeveer 50000KM/jr en heb behoefte aan veel bagaruimte. Qua budget wilde ik rond de 1000 euro/maand bijtelling uitkomen (lease).
Wensen:
- Comfortabel
- Maximale bagegruimte
- Prettige automaat
- Vlotte auto
- Rijke uitrusting
Ik wil altijd graag doen alsof het uitzoeken van een auto een heel rationeel proces is met spreadsheets en wegingsfactoren, maar uiteindelijk blijken gevoelsmatige argumenten als ‘mooi’ en ‘uitstraling’ (premium?) toch ook een rol te spelen.

De BMW 5/Audi A6/Mercedes E werden allemaal te duur met automaat en minimale opties
De Ford Mondeo en Peugeot 508 vond ik van binnen niet mooi
Ik heb nog even geprobeerd een Volvo XC90 T8 met 7% te pakken te krijgen, maar die waren logischerwijs al allemaal vergeven
De nieuwe Skoda Superb was rationeel de beste keuze, maar ik vond m minder mooi en kon m te weinig aankleden
De Volvo V70 was een goede optie, maar uiteindelijk duurder bij vergelijkbaar uitrustingsniveau
Zo bleef uiteindelijk de Passat over die ik van buiten heel geslaagd vind en van binnen werkelijk onovertroffen mooi.

Ik koos altijd voor een wat zwaardere motorisering met 25% bijtelling, maar wilde deze keer eens een heel luxe aangeklede versie proberen, waardoor ik met automaat op de 120PK met 20% uitkwam. In eerste instantie had ik de BE-R op het oog, maar daar konden bepaalde opties niet bij gekozen worden. Zo werd het uiteindelijk een Higline met bijna alles er op en er aan.

Ervaring eerste 25000 KM:
Ondanks adaptieve onderstel, elektronische sper en progressieve sturing is het geen auto met sportieve ambities. Alle elektronica probeert te allen tijde uit alle macht om het comfortabel te houden en laat je niet toe de grenzen van de auto op te zoeken.
Qua rust en comfort is de auto echter onovertroffen. In een dag naar Parijs op en neer of na een lang rit naar München kom ik nog fris en onvermoeid uit de auto. De uitgebreid instelbare stoelen met verwarming en massage zijn dan een uitkomst.

Alle elektronische hulpsystemen zijn het voor mij allemaal net niet.
De adaptive cruise control houdt veel teveel afstand waardoor auto’s achter je chagrijnig worden en voor je de hele tijd tussengevoegd wordt. Ook reageert de ACC veel te traag: Als een auto voor je weer naar rechts gaat, wacht de ACC totdat die auto helemaal op de andere baan zit. Verder kan zo’n ACC natuurlijk niet meerdere auto’s vooruit kijken en anticiperen op andere weggebruikers. Ik vind het zeer irritant dat je de ACC niet in gewone CC mode kan zetten. Ook kun je maar max. 160kmh instellen wat in het buitenland echt te weinig is.
Lane Assist doet het vrij aardig maar je moet de hele tijd alert blijven omdat het systeem de lijntjes nogal eens kwijt raakt of soms plotseling reageert op andere groeven in de weg. Daarnaast zeurt ‘ie al na 10 seconden dat je je handen aan het stuur moet houden als je zelf het stuur niet voldoende beweegt
File Assistent is leuk, maar na stilstaan moet je toch telkens zelf weer even gas geven om op gang te raken en als er telkens auto’s voor je invoegen rijd dat zeer onrustig.
De carkit, navigatie en online diensten van de Discover Pro werken uitstekend en lekker snel. Een aanrader.
De Active Info Display is geweldig, en goed naar eigen voorkeuren in te stellen. Ik zou niet meer zonder willen.

De 120PK diesel is op zich een fijne motor en laat je goed meekomen met het verkeer. In combinatie met de DSG is ‘ie net niet krachtig genoeg. Voor iets vlottere acceleratie moet deze terug schakelen en in D doet ie dat te laat en in S te vroeg. Ik zou het mooi vinden als je dit zelf een beetje kon tweaken. De auto heeft meer instellingen (per berijder profiel) als een Windows computer, maar het gedrag van de DSG kun je daarin niet veranderen.

De bagageruimte valt in de praktijk tegen. 650 Liter is op papier een heleboel, maar volgens mij zit een groot deel daarvan onder de laadvloer wat voor grote dingen niet bruikbaar is. Verder is de achterbakopening niet heel breed. Mijn vorige Skoda Superb was in de praktijk veel ruimer.

Dit alles overziend zou je de indruk kunnen krijgen dat ik niet zo heel tevreden ben met deze auto, maar niets is minder waar.
Het is een zalige comfortabele reisauto waarin je niets mist en uren achtereen kan doorrijden zonder vermoeid te raken. Bovengenoemde zaken zijn veelal details en debet aan de grote hoeveelheid opties waardoor ook meer te klagen valt. Daarnaast is het denk ik interessanter om te lezen wat niet bevalt dan wat allemaal naar behoren werkt.
Als ik nu overnieuw zou moeten kiezen zou ik dezelfde auto zeker weer nemen, maar dan toch de BE-R met 25% 190PK en DSG met veel minder opties. Opties die ik wel weer zou kiezen zijn:
- Beste stoelen
- Discover Pro
- Active Info Display

Als er nog vragen zijn over (andere) opties kun je die hieronder stellen en zal ik proberen die te beantwoorden.

Ik zal later nog wat foto’s toevoegen

  • Rijd je zelf met een Volkswagen Passat? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Passat
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE HIGH-LINE | NAVI | PANO | LEDER | ADAPTIVE | FULL HISTORIE! |

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE HIGH-LINE | NAVI | PANO | LEDER | ADAPTIVE | FULL HISTORIE! |

    • 2016
    • 229.722 km

    € 15.999

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT DSG-Automaat Comfortline BNS, Panoramadak, Adap. Cruise Control, Camera

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT DSG-Automaat Comfortline BNS, Panoramadak, Adap. Cruise Control, Camera

    • 2018
    • 118.991 km

    € 21.750

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV 218pk 6-DSG GTE | PANORAMADAK | Connected Series Plus | €18.500 ex.Btw |

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV 218pk 6-DSG GTE | PANORAMADAK | Connected Series Plus | €18.500 ex.Btw |

    • 2016
    • 144.553 km

    € 22.365

Meer Volkswagen Passat occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Passat facelift

    42
    • 25 juni 2019

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Passat specificaties
  • Volkswagen Passat occasions
  • Volkswagen Passat video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Passat tests
  • Volkswagen Passat gebruikersreviews
  • Volkswagen Passat index
PREMIUM
Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI Highline - Klokje Rond Special

Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI Highline - Klokje Rond Special

De standaard duurtest bleek een makkie te zijn voor de Passat Variant 1.8 TSI. Daarom deden...

Lees meer
 

Volkswagen Passat reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk Business Edition (2016)

    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk...

    11
    • 31 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk...

    2
    • 9 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV...

    • 18 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV...

    5
    • 29 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI Highline (2016)

    Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI Highline...

    1
    • 12 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV...

    45
    • 27 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV...

    6
    • 12 februari 2021
meer reviews
Dubbeltest - Volkswagen Passat vs Skoda Superb

Dubbeltest - Volkswagen Passat vs Skoda Superb

108

Twee nieuwe producten van de Volkswagen Groep, tweemaal nagenoeg dezelfde onderhuidse techniek...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    7
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    65
    • 11 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI R-Line Business+ (2020)

    Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI R-Line...

    1
    • 22 april 2022
  • Volkswagen Passat 1.9 TDI – 1997 – 1.001.292 km - Klokje Rond

    Volkswagen Passat 1.9 TDI – 1997 – 1.001.292...

    • 5 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 R-Line (2013)

    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 R-Line...

    4
    • 3 april 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Passat B1 (1978) - In het Wild

    Volkswagen Passat B1 (1978) - In het Wild

    46
    • 29 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 FSI 4Motion R36 (2009)

    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 FSI 4Motion...

    6
    • 20 maart 2022
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond -...

    18
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    46
    • 16 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    7
    • 14 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    118
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    65
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden