AutoWeek 16 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 16 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Passat Variant
99

Vergeten soort

Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R Volkswagen Passat Variant dashboard stuur binnenkant 2020 Volkswagen Passat Variant achterbank ruimte 2020 Volkswagen Passat Variant voorstoel leer Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI achterbak 2020 Volkswagen Passat Variant knipperlicht blauw 2020 Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R
  • Marc Klaver
  • Autotest
30 maart 2020 om 14:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 43 2019
AutoWeek 43 2019

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 43 2019

Het lijkt een auto als de Volkswagen Passat net zo te vergaan als pastinaak, schorseneren en raap. Je weet wel, die vergeten groenten, die toch eigenlijk best wel lekker en gezond blijken te zijn. De archetypische zakelijke rijder bestaat blijkbaar niet meer en de keuze voor een auto uit het D-segment is niet langer vanzelfsprekend. Toch is er geen enkele reden om een dergelijke auto te mijden, zo merkten we tijdens deze test.

Het is inmiddels zelfs al zo ver dat de Volkswagen-fabriek in Emden, waar de Passat wordt gebouwd op een lager pitje is gezet. Arbeidstijdverkorting heet dat in jargon. Er is te weinig afzet, dus rest er niets anders dan de productie een tandje terug te draaien. Het is de bedoeling dat de Volkswagen-vestiging in Emden op termijn wordt omgebouwd voor de productie van elektrische auto’s. We weten allemaal welk autotype de teloorgang van het D-segment in gang heeft gezet: de SUV en inmiddels ook de cross-over. Daarnaast zien we in het zakelijke segment een verschuiving naar kleiner en elektrisch. In beide gevallen is het de bijtelling die regeert. Een Golf is groot genoeg, goedkoper in aanschaf en fiscaal voordeliger. Om nog maar te zwijgen van de voordelen die de rijder van een elektrische auto geniet, ook al bedraagt de bijtelling inmiddels 8 procent. Tja, dan ga je niet in een Passat van zo’n veertig mille met 22 procent bijtelling zitten.

Autonoom

Waar Volkswagen met de vernieuwde Passat vooral op inzet, is het aantal assistentiesystemen. Die zijn samengevoegd onder de noemer IQ.Drive en Travel Assist. De Passat kan nog weer wat meer zelf dan zijn voorganger. Zo kan hij een beetje autonoom rijden. Dat hebben we natuurlijk uitgebreid getest. Zo is de cruisecontrol gekoppeld aan de data van de navigatie. Een klein praktijkvoorbeeld: je rijdt met 80 km/h buiten de bebouwde kom en verderop is een rotonde. In het scherm tussen de twee klokken word je daarvan op de hoogte gebracht en even later begint de Passat vanzelf af te remmen, totdat de juiste snelheid voor het nemen van de rotonde is bereikt. Sturen moet je dan wel weer zelf doen. Zo gaat het ook bij bochten. Mochten die te scherp zijn voor de snelheid die je op dat moment rijdt, dan wordt er automatisch wat gas teruggenomen. Toch kun je hier niet blind op varen, zo merkten we al snel. Zo naderden we een nog niet zo lang geleden aangelegde rotonde, die niet op de kaart bleek te staan, dus remde de Volkswagen niet. Het is dus zaak om altijd zelf alert te blijven! Ook met het lezen van borden en het automatisch daarop aanpassen van de snelheid ging het een paar keer mis. Zo remde de Passat op de A50 tussen Zwolle en Apeldoorn een paar keer spontaan af naar 90 km/h. Dat soort uitspattingen zijn niet zo leuk voor het achteropkomende verkeer. Een beetje zelf sturen kan de auto ook, maar niet meer dan dat. Op vrij rechte wegen met goede belijning links en rechts lukt dat nog wel. Is de bocht iets te scherp, dan slaat het systeem meteen alarm. Wat kan het systeem dan wel? Het helpt je iets meer ontspannen te rijden, mede dankzij de adaptieve cruisecontrol, maar die voorziening tref je al op heel veel auto’s aan.

1.5 TSI benzine

We rijden de Passat met de lichtste benzinemotor, die echter ruim voldoende vermogen en koppel heeft. Voorheen was dat een 1.4 TSI met 150 pk, nu is dat een 1.5 met hetzelfde aantal pk’s en ook cilinderuitschakeling. Zoals elke TSI kenmerkt ook deze motor zich door lekker veel koppel in het meest gebruikte toerengebied. Het heeft dan ook weinig zin om heel ver door te trekken. Juist door die trekkracht tussen pakweg 1.500 en 3.500 toeren voelt de motor krachtig en soepel aan. In combinatie met de zeventraps DSG rijdt de Volkswagen redelijk laag in de toeren, tenzij je voor de sportieve schakelmodus kiest. Alles bij elkaar een fijne aandrijflijn, die ook nog een keurig brandstofverbruik laat zien. De testauto staat op een sportonderstel in combinatie met 18-inch wielen. Het maakt de Passat iets te hard op korte oneffenheden. In een auto als deze wil je juist wat meer comfort. Op de snelweg blijft de koets mooi rustig en de zitpositie is zeer goed. De auto beschikt over fijne stoelen met goede verstelmogelijkheden. Het multimediasysteem is volledig bij de tijd en laat zich gemakkelijk bedienen. De bekende virtual cockpit is naar eigen smaak te configureren. Interieur en kofferbak bieden alle ruimte die je van een auto in dit segment mag verwachten en de afwerking is uitstekend. Kortom, deze Passat Variant is een fijne kilometervreter en een ruime gezinsauto.

Oordeel

5 sterren

De Volkswagen komt ondanks zijn leeftijd nog steeds als een moderne auto over. Dat dankt hij aan zijn efficiënte en prettige aandrijflijn, het snelle multimediasysteem en het grote aantal assistentiesystemen. Zijn hogere aanschafprijs rechtvaardigt de Passat mede door zijn rijke uitrusting.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat Variant 1.5 TSI R-Line Business+
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 44.365

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.773 mm / 1.832 mm / 1.516 mm
Wielbasis 2.791 mm
Massa leeg 1.563 kg
Laadvermogen 587 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 214 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 8,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,7s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km (fabrieksopgave: 5,4 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 151 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Passat
  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
Volkswagen Volkswagen Passat

Uitgelicht aanbod

    1.6 TDI 120pk 7-DSG Connected Series

    Volkswagen Passat 1.6 TDI 120pk 7-DSG Connected Series

    • 2016
    • 122.749 km

    € 14.430

    Variant BWJ 2016 1.6 TDI 120 PK Connected Series Plus APPLE.CARPLAY / VIRTUAL COCKPIT / ELEK.STOELEN / STOEL&STUUR VERW. / A.U.R.CAMERA / 2X PDC / 17 INCH LMV / NAVI / CLIMA / CRUISE / WEGKLP.TREKHAAK / ARMSTEUNEN / ISOFIX

    Volkswagen Passat Variant BWJ 2016 1.6 TDI 120 PK Connected Series Plus APPLE.CARPLAY / VIRTUAL COCKPIT / ELEK.STOELEN / STOEL&STUUR VERW. / A.U.R.CAMERA / 2X PDC / 17 INCH LMV / NAVI / CLIMA / CRUISE / WEGKLP.TREKHAAK / ARMSTEUNEN / ISOFIX

    • 2016
    • 142.644 km

    € 14.699

    Variant 2.0 TDI 150pk DSG Highline | Trekhaak | Led | 18'' |

    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk DSG Highline | Trekhaak | Led | 18'' |

    • 2015
    • 121.760 km

    € 16.450

Meer Volkswagen Passat occasions

Lezersreacties (99) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Passat specificaties
  • Volkswagen Passat occasions
  • Volkswagen Passat video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Passat tests
  • Volkswagen Passat gebruikersreviews
  • Volkswagen Passat index
PREMIUM
Volkswagen Passat TSI lpg, GTE en TDI - Triotest

Volkswagen Passat TSI lpg, GTE en TDI - Triotest

De elektrische auto mag dan aan een gestage opmars bezig zijn, veel zakelijke kilometervreters...

Lees meer
Volkswagen Passat Variant vs. Opel Insignia Sports Tourer - Dubbeltest

Volkswagen Passat Variant vs. Opel Insignia Sports Tourer - Dubbeltest

Het lijkt auto’s als de Volkswagen Passat en Opel Insignia net zo te vergaan als pastinaak,...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Volkswagen Passat - Blik to the Future

    Volkswagen Passat - Blik to the Future

    38
    • 18 april 2021
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI Highline (2016)

    Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI Highline...

    1
    • 12 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV...

    28
    • 27 februari 2021
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV...

    6
    • 12 februari 2021
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 2.0 BiTDI 240pk 4Motion Highline Bus. R (2017)

    Volkswagen Passat Variant 2.0 BiTDI 240pk...

    3
    • 31 januari 2021
  • Review
    Volkswagen Passat 1.8 90pk CL (1993)

    Volkswagen Passat 1.8 90pk CL (1993)

    5
    • 25 december 2020
  • Review
    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)

    Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV...

    21
    • 15 december 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Volkswagen Polo laat nieuwe achterlichten zien

    Volkswagen Polo laat nieuwe achterlichten...

    21
    • 20 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Volkswagen ID5 betrapt

    Elektrische Volkswagen ID5 betrapt

    77
    • 20 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Polo toont facelift-koplamp

    Volkswagen Polo toont facelift-koplamp

    46
    • 19 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Passat - Blik to the Future

    Volkswagen Passat - Blik to the Future

    38
    • 18 april 2021
  • Autonieuws
    Dít is de elektrische Volkswagen ID.6!

    Dít is de elektrische Volkswagen ID.6!

    51
    • 17 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen ID4 GTX bevestigd

    Volkswagen ID4 GTX bevestigd

    44
    • 16 april 2021
  • Autonieuws
    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    78
    • 14 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep