Praktijkervaring Skoda Fabia: dit vinden eigenaren van voordelige B-segmenter
'Moeilijk voor te stellen dat de auto vóór mij dezelfde is'
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
De naam Skoda Fabia kennen we sinds 2000 en sindsdien hebben we al drie generaties versleten. Hoewel de vierde generatie in de showrooms staat kijken we in dit artikel naar de derde serie, die van 2015 tot 2021 op de markt was. Het was de laatste Fabia die je niet alleen als vijfdeurs hatchback, maar ook als praktische stationwagon kon krijgen. We slaan de reviews erop na om te ontdekken op welke punten de Skoda Fabia in de praktijk scoort.
Met de Fabia vertaalt Skoda zijn kernwaarden naar het B-segment. Zo moet de Fabia ook opvallend veel ruimte bieden voor minder geld dan de meeste concurrenten. Onder de motorkap vind je techniek die bekend is uit de stal van moeder Volkswagen. Anders dan de meeste auto’s in het B-segment was er nooit een driedeurs Fabia, wel was er al vanaf de eerste generatie een compacte stationwagon genaamd Fabia Combi.
Interieur en ruimte, vooral Fabia Combi indrukwekkend
Om maar met een belangrijke Skoda-troef te beginnen: de interieurruimte van, in dit geval, de Fabia Combi. “Het mooiste is de ruimte achter de achterbank”, schrijft een enthousiaste Fabia-rijder. “Echt, als je in het B-segment op zoek bent naar ruimte, dan kun je nu stoppen, want wij hebben hem voor je gevonden. Heerlijk! Vier boodschappenkratten op de laadvloer is geen probleem. Als je er dan nog zeker drie bovenop zet kan nog steeds de rolhoes dicht; hoe groot wil je het hebben?! En met vier volwassenen rijden is ook toereikend, doordat de daklijn niet naar beneden loopt.”
Dat laatste onderschrijft deze bestuurder met een knipoog: “Mijn langste zoon kan achter mij zitten zonder dat ik de bestuurdersstoel naar voren hoef te schuiven. Zijn kapsel blijft helemaal ongemoeid en het panoramadak gel-vrij.” Ook als je een andere maatstaf neemt, zoals deze Fabia 1.0 TSI-rijder, blijkt de Combi een praktische auto. “Zelfs een complete eettafel paste er gewoon in.”
Een hatchbackrijder is nog steeds verbaasd over de ruimte in zijn auto. “Als ik achter een Fabia rijd en ik kijk dan om me heen in de auto, dan is het moeilijk voor te stellen dat de auto voor mij dezelfde is. Vanbuiten zo compact en vanbinnen toch heel ruim, tenminste voorin.”
Ook de stoelen ontvangen complimenten. “Blijft persoonlijk, maar het zitcomfort vind ik goed, zelfs beter dan verwacht: de stoelen lijken vrij vlak, maar bieden goede steun en goed zitcomfort, ook op lange ritten”, schrijft de bestuurder van een Fabia Combi 1.2 TSI.
Rijden met de Fabia
Wie weleens reviews van Skoda-producten leest, weet waarschijnlijk dat deze auto’s een zacht karakter hebben. “Er wordt veel gerept over het comfort van de Fabia”, zegt de eigenaar van een Fabia 1.2 TSI hatchback. “Dat wordt wennen dacht ik, komende van een sportief rijdende Suzuki Swift. Maar het valt mij eigenlijk best mee. Misschien komt het door de 16-inch velgen, maar ik vind de Fabia relatief strak op de weg liggen en weinig deinen.” Klopt er dan niets van wat er over de auto geschreven wordt? “Oké, toegegeven, als je rijstijl wat sportiever wordt en je gaat echt bochten aansnijden dan ga je zeker merken dat dit geen sportonderstel is. De rit wordt dan al snel minder comfortabel, maar zeker niet vervelend of slecht. Dus ik snap dat men zegt dat er wat dynamiek mist. Voor plezierritten jammer, maar bij dagelijks gebruik valt dit mij niet op.”
Ook een Fabia Combi-rijder is goed te spreken over de rijeigenschappen. “Ik vind het altijd heel bijzonder dat de autojournalisten het onderstel te slap vinden; ik ervaar het als zeer comfortabel, maar zeker niet week! De vering slaat nooit door als je zwaar beladen bent of (iets te hard) over drempels rijdt. Ik zou het eerder robuust noemen, ook geen gekraak of gerammel, niet heel communicatief maar wel veilig.” Ook de andere eigenschappen kunnen zijn goedkeuring wegdragen. “Sturen gaat erg licht maar de auto is goed te plaatsen, schakelen gaat met duidelijke halen en erg trefzeker. Ook zwaarbeladen en met mountainbikes op het dak blijft de Fabia altijd gaan zoals je wilt.”
Een Belgische Fabia Combi-rijder meldt iets opmerkelijks: “Ik las her en der over deining en zacht onderstel bij testrijders. Ik heb daar geen klagen over, want mijn Fabia heeft zwaardere demping door de gekozen carterbescherming. Zat standaard in hetzelfde pakket.” Dit pakket blijkt het ‘Rough Roads Package’ te zijn, wat niet in de Nederlandse prijslijst voorkomt.
Motoren Fabia, 1.2 TSI later opgevolgd door 1.0 TSI
Onder de motorkap van de Fabia liggen compacte motoren, onder meer de viercilinder 1.2 TSI die later is opgevolgd door de driecilinder 1.0 TSI. Over die 1.2 schrijft de volgende eigenaar: “90 pk is niet heel veel, maar dankzij de turbo heb je al snel veel koppel over een redelijk brede range waardoor de Fabia zich prima op koppel laat rijden. Voor een turboblokje vind ik 'm aardig soepel, niet brommerig bij echt lage toerentallen. Bij stevig accelereren (snelweg op, inhalen b-wegen) komt er vlot meer dan voldoende gang in, en zonder morren trekt het blokje naar het rood.”
Hoe welkom zo’n turbo is merkt een rijder die over een ongeblazen 1,0-liter beschikt. “Het motortje heeft 75 pk. Dat maakt niet zoveel uit, maar hij produceert maar 90 nm koppel bij maar liefst 3.000 tpm, dit gegeven maakt het niet echt een soepel blok."
De turbomotoren zijn verkrijgbaar met dubbelekoppelingsautomaat. Deze 1.0 TSI DSG-rijder heeft daar het volgende over te zeggen: “Zou ik deze auto aanraden aan een ander? Ja, de driecilinder benzine is tot nu toe oké en foutloos. Maar de automaat zou ik misschien wel afraden. Niet smooth genoeg. Nog steeds geen klacht, maar er is zoveel beter. Beter de handbak.”
Storingen en irritaties
Nu we het toch over de DSG-automaat hebben: bovenstaande rijder merkt op dat de transmissie na verloop van tijd wat bruusker is gaan schakelen. “Is dit een software- of een mechanisch probleem?”, vraagt hij zich af. Ondanks deze aanvankelijke twijfel heeft zijn auto de 100.000 km zonder verdere problemen gehaald. Dat geldt niet voor een 1.4 TDI-rijder, die al voor de derde keer binnen 88.000 kilometer een nieuwe koppelingsplaat nodig had.
Een vaker voorkomende klacht betreft het piepen van remmen. “Waarover we iets minder te spreken zijn is het op onregelmatige tijden blijven piepen van de remmen. Inmiddels twee keer naar laten kijken, maar kennelijk is het bij de dealer bij kijken gebleven…”, schrijft een eigenaar die daarmee te kampen heeft. Bij een andere rijder zijn de problemen opgelost – tenminste waar het de achterremmen betreft. “Mijn remmen blijven piepen, nu zijn het niet de achterste maar de voorste. Valt nog binnen de garantie, maar Skoda zegt dat ik teveel kilometers heb gereden en dat dit voor eigen rekening is.” Ook liet bij deze auto de lak op het dak los, wat onder garantie is hersteld. Andere structurele problemen lijkt de Fabia, op basis van deze reviews, vreemd.
Fabia is echte Skoda
De Fabia blijkt dus in alle opzichten een echte Skoda. Hij rijdt misschien niet erg verfijnd, het ruimteaanbod is riant en de stoelen voldoen eveneens. Daarnaast lijkt Skoda’s B-segmenter behoorlijk betrouwbaar. Het zal dan ook voor veel rijders jammer zijn dat de huidige generatie Skoda Fabia geen Combi kent…
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto
Praktijkervaring Skoda Kodiaq: dit vinden eigenaren van hun auto
Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter
Deze lekker nuchtere hatchbacks koop je voor €10.000: Corsa, Fabia en Baleno
Zo zuinig is de Skoda Fabia (2015-2021)
Lezersreacties (16) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.