Skoda Fabia 1.2 TSI 66kW Greentech Style (2015)

autoreview

Skoda Fabia 1.2 TSI 66kW Greentech Style (2015)

Signalement

UitvoeringFabia 1.2 TSI 66kW Greentech Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fabia 1,2 TSI Style 90pk Hatchback

  • 110.000 km

Korte introductie
Onderstaand neem ik jullie mee in mijn ervaringen met een Skoda Fabia iii (bj 04-2015) van zoektocht tot rijden en chiptuning. Hierbij komt tevens een vergelijking met een Peugeot 208 en Suzuki Swift aan bod. Mocht je enkel geïnteresseerd zijn in info over de Fabia, dan zou ik onderstaand stuk over de zoektocht overslaan. Veel leesplezier!

Een zoektocht met vele compromissen
Op het moment van schrijven is de occasion markt zeer oververhit. Het aanbod is gering en de prijzen zijn torenhoog. Geen goed moment om een occasion te kopen dus, zou je kunnen stellen. Maar wachten tot de storm overtrekt is niet mijn sterkste punt. Daar komt bij dat mijn huidige Suzuki Swift (Shogun, bj 2006) met bijna 2 ton op de teller mankementen vertoond.

De motor van de Swift schiet met hoge regelmaat in noodloop, wat inhoud dat ik (voor mijn gevoel) slechts 30pk tot mijn beschikking heb. Daarnaast valt de motor daardoor vaak uit bij stationair toerental. Dus, bijvoorbeeld, als je de koppeling op de snelweg te lang inhoud valt het boeltje uit. Een paar maanden en zo’n €1500 verder is het probleem nog steeds niet verholpen door mijn lokale garage. Ik ben er klaar mee, dus ik besluit dat ik een nieuwe (tweedehands) auto ga aanschaffen. De Swift gaat naar een andere garage om te kijken of zij het probleem kunnen vinden en daarna in de verkoop.

Ik rijd meestal alleen en maak maar zo’n 15.000km per jaar. Mijn wensen: een jongebruikte B of C segment auto tussen de €10.000 en €15.000 met een verbruik van minimaal 1 op 16 of zuiniger. Idealiter uit 2014 of jonger, met ~ 100.000 op de klok, Adaptive Cruise Control, Apple Carplay en Climate Control. Tijdens mijn zoektocht hebben praktisch alle B- en C-segment auto’s de revue gepasseerd. De keuze is reuze. Althans, kijkend naar de vele verschillende modellen verspreid over het B en C segment. Op Autoscout vallen de aantallen vies tegen. Een aantal hiervan benoem ik hieronder:

- Lexus ct200h: lijkt me een fantastisch fijne auto! Maar ik rijd eigenlijk te weinig kilometers om de hogere wegenbelasting door het gewicht te kunnen verantwoorden. Daarnaast past er weinig in de kofferbak.
- Polo / Ibiza / Fabia / Audi A1: VAG auto’s, ik vind ze persoonlijk fijn rijden. Ze zijn wel wat duurder dan veel andere B-segmenters.
- Hyundai i20/ Kia Rio/ Ford Fiesta / Mazda 2: Allemaal hebben ze wel iets dat ze een betere keuze had kunnen maken dan een Fabia.
- Hyundai i30 / Kona / Ioniq / Toyota Auris: Wat groter en duurder. Maar technisch goede auto’s waar ik lang mee vooruit zou kunnen.
- Audi A3 / VW Golf: De A3 in Limousine variant, wat een plaatje! Nadeel van deze C-segmenters t.o.v. een B-segment is hogere vaste & variabele lasten.

Over het algemeen kijk ik dus meer naar B-segment dan naar C-segment. Ik heb niet persé een grote auto nodig. Al zou ik het rijgedrag zeker kunnen waarderen. Vooral op zondagen waneer je met een aantal teamgenoten van voetbal een stukje moet rijden. Daarnaast zou ik bij een C-segment icm met mijn budget vaak genoegen moeten nemen met een veel hogere kilometerstand.

Waarom uiteindelijk de Fabia?
Uiteindelijk is mijn keuze op de Fabia gevallen. Dat terwijl de door mij aangekochte uitvoering een aantal wensen zoals Carplay en Adaptive Cruise Control mist, die ik eigenlijk graag wil hebben. Waarom dan toch de Fabia? Eigenlijk komt het neer op een economisch verantwoorde keuze. Mooi exemplaren zijn te vinden aan de onderkant van mijn budget. Daarbij geniet je van VAG-techniek uit de Polo voor een vriendelijke prijs. En Autoweek schrijft zelf in reviews dat deze Fabia écht tot de betere (of beste) in zijn segment behoord (2015). Bovendien is de Fabia hatcback relatief ruim. Ik heb ook gekeken naar de Fabia combi, welke vanuit praktisch oogpunt een betere keuze is. Maar ik vind de hatcback een stuk mooier en de extra ruimte van de combi heb ik doorgaans niet nodig. Bovendien vind ik de meerwaarde die ik krijg bij een occasion wanneer ik richting de bovenkant van mijn budget zou gaan zitten, relatief laag. Ik 'bespaar' nu t.o.v. andere occasions die ik heb bekeken al snel €2000 of meer.

De door mij aangeschafte Fabia hatchback stond te koop voor net geen €10.000. Het is een ruim uitgeruste Style uitvoering van 04-2015 met 100.000 op de teller en o.a.; 16-inch lichtmetaal, Climate control, licht- en regensensor, keyless start, Arkamys 6-speaker systeem en DAB+, elektrische ramen voor- en achter, verwarmde spiegels, verstelbaar stuur en stoelen en nog wat kleine upgrades van het interieur. Daarnaast zit er een setje goede winterbanden op stalen velgen bij. Wel zo praktisch!

Verder ziet de Fabia er uit als nieuw. Hij is van de 1st eigenaar die hem in 2015 heeft aangeschaft en 100.000 probleemloze kilometers heeft gereden. Althans, dat blijkt uit de meegeleverde documentatie van onderhoud bij een merkdealer.

Eerste indruk Fabia
Er wordt veel gerept over het comfort van de Fabia. Dat wordt wennen dacht ik, komende van een sportief rijdende Swift. Maar het valt mij eigenlijk best mee. Misschien komt het door de 16” velgen, maar ik vind de Fabia relatief strak op de weg liggen en weinig deinen. Oké, toegegeven, als je rijstijl wat sportiever wordt en je gaat echt bochten aansnijden dan ga je zeker merken dat dit geen sportonderstel is. De rit wordt dan al snel minder comfortabel, maar zeker niet vervelend of slecht. Dus ik snap dat men zegt dat er wat dynamiek mist. Voor plezierritten jammer, maar bij dagelijks gebruik valt dit mij niet op.

De 1.2 TSI met 90pk. Tja, dat is gewoon een goed blok toch? Het is even wennen dat het vermogen in een korte tijd snel opbouwt. Zeker t.o.v. het levendige atmosferische 1.3 blok van de Swift. De Fabia nodigt uit tot rustiger rijden en sneller opschakelen. Dat vind ik niet erg, want met één arm op het middenarmsteun en één op de aflegplek in het deurportier is het comfortabel cruisen. Op hogere snelheden (80+) mis ik wel wat kracht. Ik overweeg derhalve om bij VAGtechniek een ‘fabrieksupdate’ te laten doen waarbij de 1.2 TSI van 90pk en 60nm naar 110pk en 75nm gaat.

Schakelen gaat soepel en goed met de Fabia. Het is hierbij geen hoogvlieger in zijn segment. Mijn oude Swift schakelt zeker beter! Maar de Fabia doet ook niet echt iets verkeerd op dit gebied. Niets verkeerd doen, dat is een goede omschrijving van mijn algehele indruk van het karakter van de Fabia. Daarnaast rijd ik nu met de Fabia 1 op 18 in de zomer terwijl ik de auto nog wat aan het uittesten ben tijdens plezierritten. Dat verbruik zal dus in positieve zin nog omlaag gaan.

De stoelen zitten comfortabel en bieden een stuk meer steun dan je in eerste opzicht zou verwachten. Ze zijn redelijk hard, maar niet te hard. Zeker over de steun in mijn onderrug ben ik zeer te spreken. De lengte van de zitting had van mij langer gemogen. Maar dat euvel heb je volgens mij bij praktisch iedere auto wanneer je langer dan 1m90 bent. De instap is daarbij best laag. Zeker in de vergelijking met de Swift, welke allerminst een hoge auto is maar waarbij je toch wat hoger zit. Hoewel een fijne zitpostitie snel is gevonden in de Fabia, ben ik er toch nog niet over uit op welke hoogte ik mijn stoel wil hebben. Groot pluspunt is in ieder geval dat het stuur een redelijk stuk naar je toe getrokken kan worden!

Ik luister graag muziek in de auto en ben bovengemiddeld kritisch als het op geluidskwaliteit aankomt. Ik luister thuis dan ook middels A-merk boekenplank speakers aan een A-merk versterker. Op het gebied van audio zijn er de afgelopen jaren in de autowereld flinke sprongen gemaakt. Ook in deze Fabia vind ik het geluid voor een budget B-segment auto echt niet slecht. Het mag van mij zeker beter. Standaard is het laag erg aanwezig en ook de ‘zuiverheid’ van het geluid laat wat te wensen over. Voornamelijk wanneer je het volume wat verder opendraait merk je al heel snel dat de versterking er moeite mee krijgt. Maar ik stoor me er in ieder geval niet aan. Zeker bij het luisteren van een house hitje via de radio kan je er smakelijk van genieten.

Er is door mij één fout gemaakt in de aanschaf van deze auto. De vroege 2015 modellen met de Swing radio hebben géén toegang tot Smartlink. Ofwel; geen Apple Carplay of Android Auto. Achteraf gezien was het misschien de moeite waard om toch eenzelfde type auto uit 2016 aan te schaffen. Ik had online gelezen over dit probleem, maar gezien het geringe aanbod van occasions heb ik deze optie toch laten varen. Mijn Peugeot 208 (t.z.t. lease via werkgever) had Apple Carplay en ik maakte veelvuldig gebruik van Google Maps en Spotify. Misschien kan ik later nog eenzelfde type radio uit 2016 aanschaffen en installeren, maar daar zitten volgens mij veel haken en ogen aan.

Fabia vs Suzuki Swift
De Swift (Shogun 1.3, 2006) vond ik altijd een verrassend fijne auto en is 3 jaar in mijn bezit geweest tot de aanschaf van de Fabia. De atmosferische 1.3 is echt een geweldig soepel blok dat heel goed bij het lage gewicht past. Het vermogen wordt lineair afgegeven en zelfs op lagere toeren loopt hij vrij soepel. Hij zat prima in de opties maar heeft geen cruise control en dat heb ik erg gemist. De motorisering van de Fabia en de Swift zijn eigenlijk niet te vergelijken. Beide auto’s hebben een compleet ander karakter. Bovendien is de Fabia natuurlijk een stuk jonger.

In de Swift is flink bespaart op het interieur, dat merk je wel. Tegenover de Fabia voelt het allemaal veel meer aan als speelgoed. Dit merk je ook wel tijdens het rijden. De Fabia voelt echt wel een stuk volwassener dan de Swift. Zeker wanneer je langere ritten maakt en vooral op de snelweg is de Fabia een veel fijnere auto. Voor het leukere stuurwerk en rijbeleving zit ik liever in de Swift. Het nieuwe model Swift had was derhalve ook een kanshebber, maar de prijzen hiervan liggen hoger omdat deze een paar jaar later geïntroduceerd is.

Fabia vs Peugeot 208
De 208 (Blue Lease 1.2 PureTech, 2014) is ook een comfortabele auto. Deze heb ik een aantal jaar gereden bij mijn oude werkgever maar werd vanwege mijn vertrek opgevolgd door een tweedehands Swift. Met de 208 heb ik geen goede ervaring. De motor liep voor mijn gevoel niet lekker en ook het schakelen ging niet super. Niet dat er iets kapot was, maar ik vond het gewoon niet fijn. Bij langere ritten kreeg ik last van mijn onderrug en het onderstel was voor mij te slap. Een voordeel van deze auto was dat hij t.z.t. al Apple Carplay ondersteunde waardoor ik gebruik kon maken van Google Maps en Spotify. Maar verder vind ik de 208 in alle opzichten ondergeschikt aan de Fabia en in veel gevallen zelfs aan de Swift.

VAGtechniek fabrieksupdate
Ik heb reeds een afspraak gepland om de Fabia een ‘fabrieksupdate’ te geven naar de instellingen van de 1.2 tsi met 110pk/175nm. De motorisering is hetzelfde en derhalve lijkt mij dit een veilige optie om voor ’slechts’ €250 net wat meer uit mijn Fabia te halen. Zeker op snelheden van 80+ gebeurt er namelijk vrij weinig wanneer je in de 5de versnelling het pedaal intrapt. Ook hoop ik daardoor net wat vaker op lagere snelheden in de 3de versnelling te rijden ipv de 2de versnelling.

**Fabrieksupdate uitgevoerd**
Inmiddels een kleine week gereden met de fabrieksupdate van 90pk/160nm naar 110pk/175nm. Het verschil is op lagere snelheden nauwelijks merkbaar. Dat is ook niet gek, gezien het koppel nog geen 10% hoger is. Vanaf 80km/h of meer merk je wel degelijk wat verschil. Wanneer je dan het gaspedaal intrapt ga je van weinig acceleratie (oude situatie) naar voldoende acceleratie (nieuwe situatie). Ofwel: het maakt geen groot verschil. Maar voldoende om de €250 kostende update te verantwoorden. In het verbruik zie ik tot dusver geen verschil.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens