Praktijkervaring Kia XCeed: overtreft hij de verwachtingen?
'Op klinker- en hobbelwegen rijdt het minder comfortabel'
De Ceed is een stille kracht in het Kia gamma. Hij valt niet echt op, maar verkoopt de laatste jaren beter dan een Volkswagen Golf. Wil je wél een opvallende Ceed, dan geeft Kia je een aantal mogelijkheden. Je kunt de ProCeed shooting brake kiezen, of de iets hoger op zijn poten staande XCeed. Niet zomaar een hatchback met extra plastic, maar een model met geheel hertekende koets. Voldoet hij aan de verwachtingen of doet hij zelfs zijn eer aan? We slaan er de gebruikersreviews op na.
De koets mag misschien afwijken, onderhuids is de XCeed vooral een Ceed met aandrijflijnen van een Ceed, en ondanks de hogere koets behoort vierwielaandrijving niet tot de mogelijkheden. Wel is de XCeed 8 centimeter langer, 2,6 centimeter breder en 3,6 centimeter hoger dan een hatchback, waarbij de hoogte bijna volledig ten goede komt aan de bodemspeling. Ben je niet geïnteresseerd in iets als bodemspeling, maar wil je juist weten wat berijders van de ‘gewone’ Kia Ceed en Ceed Sportswagon vinden? Dat lees je hier.
Is de XCeed praktischer?
De iets toegenomen buitenmaten komen onder meer ten goede aan de kofferruimte, die 426 liter meet, tegen 395 voor de reguliere hatchback. Echt gigantisch wordt de XCeed daarmee niet, maar dat lijken eigenaren al voor aanschaf goed te beseffen. De meesten reppen er met geen woord over. De volgende berijders wel: “Gelukkig hebben we niet vaak veel spullen om mee te nemen, maar desondanks is de kofferruimte niet al te ruim”, vindt de bestuurder van een 1.0 T-GDI uit 2020. Het probleem blijkt niet vaak op te spelen: “Dit hebben we pas een(!) keer als een negatief punt ervaren toen we heel veel spullen moesten vervoeren.”
Ook een Belgische XCeed PHEV-berijder geeft inzicht in de ruimte. “Om de koffer optimaal te benutten moet de hoedenplank eruit”, meldt hij. “Dan gaan er net vier Ryanair cabincases in. Plus wat kleine rommel.” Terloops uit hij kritiek op een gemaksfunctie. “De elektrische kofferbak is oké, maar hem openen door met de voet te zwaaien was handiger geweest. Nu moet je vijf seconden achter je koffer gaan staan.” Ook over de stoelen en zitpositie lezen we niet veel, maar de opmerkingen die er zijn, zijn louter positief.
Op weg met de Kia XCeed
Het weggedrag van de Kia XCeed lijkt de meeste rijders tevreden te stellen. De volgende PHEV-bestuurder besteedt weinig aandacht aan de specifieke rijeigenschappen, maar heeft wel iets anders voor je getest. “Onlangs heb ik in Duitsland even gekeken naar zijn topsnelheid. In de Sport-stand kwam ik uit op 198 km/h. De auto doet dat in relatieve rust.”
Een andere PHEV-rijder heeft een heel ander doel voor zijn auto. “De afgelopen tijd twee weken ben ik weggeweest met de caravan. Ik legde in totaal 700 km af. Ritjes van zo’n 150 - 200 km per keer, waarbij ik niet in de sportstand heb gereden. Wat betreft het rijden zelf bevalt de auto prima. In vergelijking met de Hyundai iX35 rijdt hij een stuk stabieler, en zeker het optrekken gaat veel makkelijker.”
Ook een derde PHEV-rijder doet een duit in het zakje en beschrijft de rijbeleving. “De XCeed PHEV is stil als hij elektrisch rijdt, maar ook als de benzinemotor aanslaat dan hoor je nog steeds weinig. Wat wel opvalt is het bandengeluid.” Dat laatste is een opmerking die we bij de Ceed hatchback en stationwagon opvallend vaak terugzagen, bij de XCeed wordt het slechts eenmaal genoemd.
Ook de berijder van een 1.0 T-GDI DynamicPlusLine plaatst een negatieve kanttekening. “Op klinker- en hobbelwegen rijdt het minder comfortabel”, schrijft hij, met daarna een mogelijke verklaring. “Komt voornamelijk door de bredere 18-inch wielen.” Nog een eigenschap: “Op klaverbladen/in bochten met richels wil de auto nog wel eens opzij springen. Ben je dit niet gewend, dan schrik je de eerste keer wel. Dit komt vaker bij Kia’s voor, gewoon iets langzamer de bochten nemen.”
Er klinkt meer kritiek, en wel op de bediening van enkele rijfuncties. Zo merken meerdere bestuurders op dat je de Auto Hold-functie na elke start opnieuw moet inschakelen, wat ook geldt voor de cruisecontrol.
Hulpsystemen minder verfijnd
Nu we het toch over de cruisecontrol hebben, de adaptieve variant kan niet ieders goedkeuring wegdragen. “ACC is erg nerveus (stand ‘dichtbij’ gekozen), maar het voelt alsof de auto continu inhoudt en weer gas geeft ondanks dat er geen auto in de buurt is”, meldt de rijder van een XCeed 1.6 PHEV. Ook de lane assist kan op zijn kritiek rekenen. “Dat continu getrek aan het stuur is echt vervelend”, meent hij. Ook houden de sensoren niet van slecht weer, merkt een andere bestuurder. “Wanneer het weer ontzettend slecht is of is geweest, wil de sensor wel eens een soort van error geven. Dit betekent dan vaak dat bijvoorbeeld mijn collision warning niet of niet goed werkt.” De oplossing is eenvoudig, maar vereist wel een extra stop. “Vaak rijd ik dan een flink stuk om vervolgens bij een tankstation gewoon een keer de auto uit en aan te zetten. Dit heeft vooralsnog altijd gewerkt.”
Onderhoud, storingen en irritaties
Nu is het tijd voor het kortste kopje van dit artikel. Eigenaren en gebruikers van een Kia XCeed melden geen noemenswaardige problemen met hun vervoermiddel, wat we eerder zagen bij de ‘normale’ Ceed. Wel krijgt een PHEV-rijder te maken met iets waarvan we geneigd zijn het ‘klein leed’ te noemen, al is het onhandig als het je overkomt. “De auto is voor zijn eerste grote beurt weggeweest. In deze periode een dingetje gehad met het brandstofklepje dat weigerde open te gaan terwijl ik met niet al te veel benzine in België stond. Op zich door Kia netjes opgelost. Verder een speaker linksachter die resoneert ... wordt eerdaags vervangen.”
De Kia XCeed lijkt, net als zijn wat aardsere broeder, zijn eigenaren tevreden te stellen. Maar de verwachtingen overtreffen, waarnaar zijn naam hint, doet hij niet. Daarvoor melden eigenaren simpelweg te weinig specifieke pluspunten. Wat opvalt is dat berijders minder klagen over het bandengeluid, terwijl dit bij de hatchback en stationwagon juist schering en inslag was. Het lijkt erop dat zo’n beetje elke Ceed een tevreden gebruiker kent.
PRIVATE LEASE Kia XCeed
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (15) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.