Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Kia
  • XCeed

Kia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine

De derde weg omhoog

19
Kia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine
Kia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine achterkantKia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLineKia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine kofferbakKia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine dashboard binnenkantKia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine multimediaKia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine achterbank ruimteKia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLineKia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine richtingaanwijzer
  • Jan Lemkes
  • Autotest
28 maart 2020 om 15:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 44 2019
AutoWeek 44 2019

Je leest het in AutoWeek 44 2019

Het ophogen en aankleden van een bestaand model om een soort cross-over te maken, is verre van nieuw. De trend maakt de laatste tijd echter een stevige opleving door. Kia vaart een andere koers en maakt van de lifestyle-Ceed een aparte Xceed. Of dat de moeite waard is, mag je zelf beoordelen.

Een autofabrikant die geen cross-overs en SUV’s aanbiedt, is tegenwoordig eigenlijk ten dode opgeschreven. Het is daarom niet zo gek dat veel merken ook hun bestaande modellen van wat extra bodemspeling en stoere aankleding voorzien. Zo ontstaat er met relatief weinig moeite een extra model voor wie een reguliere hatchback te laag en een SUV te hoog of te duur vindt. De trend begon in hogere segmenten, met de Subaru Outback en Volvo V70 XC. Met hun stevige bumpers en vierwielaandrijving konden die auto’s ook écht wat, maar net als bij SUV’s bleken maar weinig mensen daarvan gebruik te maken, dus werd het ‘cross-pakket’ bij veel merken een puur optische aangelegenheid.
In deze test belichten we de Kia Xceed. De nieuwe Xceed lijkt wellicht op een opgehoogde Ceed, maar is een geheel nieuw model, dat slechts zijn techniek en naam deelt met de andere drie varianten op dit thema. Dat lijkt erg kostbaar, maar het betekent wel dat de Xceed vanaf de eerste pennenstreken als cross-over kon worden ontworpen. Dat is de auto aan te zien: de grote wielen en wielkasten passen naadloos in het ontwerp en de liggende achterruit en hoge kont accentueren de stoerheid van het model. Het resultaat is een auto die lekker coherent oogt en als bonus een stuk forser overkomt dan een gewone Ceed. Dat wordt gestaafd door de cijfers: behalve hoger is de Xceed ook langer en breder dan Kia’s hatchback.

Topper

Ook de binnenzijde van Kia’s nieuwste is specifiek voor de Xceed. Daardoor kan de auto goed demonstreren dat hij net even jonger is dan de Ceed, onder meer met een 10,25-inch touchscreen en een digitaal instrumentarium. Dat laatste is fraai, maar wel beperkt configurabel. Een kaart op volledig scherm behoort bijvoorbeeld niet tot de mogelijkheden. Gelukkig maakt het nieuwe UVO-infotainmentsysteem veel goed. Het voorgaande Kia-systeem was al een uitblinker in snelheid en gebruiksgemak, maar deze versie doet er nog een schepje bovenop. Instelbare ‘tegels’ als een startscherm, een zeer eenvoudig te doorgronden menustructuur, veel instelmogelijkheden en de aanwezigheid van de bekende connectiviteitsopties voor mobiele telefoons maken dit een van de toppers in dit segment. De enige serieuze klacht is dat veel (instellings)functies onder het rijden worden uitgeschakeld. Dat lijkt veilig, maar is in de praktijk vooral irritant. Ook het niet-digitale deel van het interieur is goed gelukt. Het Kia-binnenste is zeker niet van premiumniveau, maar materiaalgebruik, afwerking en ergonomie zijn dik voor elkaar voor een auto van dit kaliber. De vormgeving is bovendien een mooie mix tussen enige creativiteit en tijdloze, overzichtelijke zakelijkheid.

Waarschuwingspiepjes

Achterpassagiers krijgen voldoende been- en hoofdruimte, maar geen overdaad. In de bagageruimte biedt de Xceed plek voor 426 liter, fors meer dan een reguliere Ceed. Wie sportiviteit zoekt, hoeft bij niet bij de Xceed aan te kloppen. Dat is niet onze gedachte, maar die van de fabrikant zelf. Kia maakt de positionering van de Xceed immers duidelijk door geen GT-line of GT-versie aan te bieden. De 204 pk sterke motor van de Ceed GT is wél leverbaar, maar krijgt niet het sportieve label mee. Daarmee maakt Kia een duidelijke keuze, die wordt onderstreept door het comfortabele onderstel. Toch is de Xceed zeker geen deinend waterbed. Vering en demping zijn mooi op elkaar afgestemd en stevig genoeg om ook in snelle bochten stabiliteit en voorspelbaarheid te bieden. De besturing is daarbij voor een Kia opvallend zwaar, al hoeft het sportschoolabonnement nog zeker niet te worden opgezegd. Wie zo min mogelijk energie wil verspillen, kan bouwen op de standaard aanwezige rijstrookassistent, die de auto keurig in het midden van de baan houdt. Toch valt er iets aan te merken, want Kia slaat wat ons betreft door als het om waarschuwingspiepjes gaat. Handen aan het stuur worden vaak niet geregistreerd en ook de dodehoekdetectie laat goed van zich horen. In geval van nood is dat terecht, maar bij de Kia vaak niet. De enige remedie is dan het uitschakelen van het complete systeem en dat is jammer, want Kia’s veiligheidshulpjes werken uitstekend.

De turbomotor van de Kia maakt weinig geluid en presteert gevoelsmatig én volgens de cijfers soepel. De 140 pk sterke 1,4-liter past uitstekend bij de Xceed en helpt hem zonder drama aan toereikende prestaties. Ook de zeventraps DCT-automaat die de kracht naar de voorwielen brengt, doet zijn werk netjes. De Kia die wij rijden is voor € 38.995 afgeladen met luxe. Van leer tot stoelventilatie en van een panoramadak tot JBL-audio, het is allemaal standaard.

Oordeel

4 sterren

De Kia biedt veel value-for-money en dus een goede restwaarde. Het merk heeft van de Xceed een separaat model gemaakt, dat punten scoort met zijn ruimte, comfort en het fraaie en moderne interieur.

Signalement

Merk Kia
Model XCeed 1.4 T-GDi ExecutiveLine
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 38.150

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.353 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 242 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.395 mm / 1.826 mm / 1.495 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.275 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.410 kg / 600 kg
Banden235/45R18Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,9s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km (fabrieksopgave: 5,9 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 159 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Kia XCeed
    Kia Kia XCeed Nieuwe auto's

    PRIVATE LEASE Kia XCeed

    INFO
    Kia
    Kia
    Kia XCeed 1.0 T-GDi ComfortLine (5D/6H)
    € 414
     
    Arval
    Arval
    Kia XCeed 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine (5D/6A)
    € 472
     
    Kia XCeed in de Private Lease Vergelijker

    Uitgelicht aanbod

      Kia XCeed 1.6 GDi PHEV DynamicLine Navigatie| Parkeersensoren| Camera| Velgen| Automaat| Climate Controle

      Kia XCeed 1.6 GDi PHEV DynamicLine Navigatie| Parkeersensoren| Camera| Velgen| Automaat| Climate Controle

      • 2021
      • 10.167 km

      € 32.444

      Kia XCeed 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine

      Kia XCeed 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine

      • 2021
      • 31.649 km

      € 33.940

      Kia XCeed 1.0 T-GDi 120pk DynamicLine/ Voorraad

      Kia XCeed 1.0 T-GDi 120pk DynamicLine/ Voorraad

      • 2022
      • 15 km

      € 30.895

    Meer Kia XCeed occasions

    Gerelateerde forumtopics

    • Kia Ceed (facelift 2021 @ p. 3)

      169
      • 4 maart 2022

    Lezersreacties (19) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Kia XCeed specificaties
    • Kia XCeed occasions
    • Kia XCeed video's
    Advies en informatie
    • Kia XCeed tests
    • Kia XCeed gebruikersreviews
    • Kia XCeed index
    PREMIUM
    Kia XCeed PHEV - Eerste rijtest

    Kia XCeed PHEV - Eerste rijtest

    Bij een plug-in hybride is altijd sprake van een compromis, dat de ene keer beter uitpakt dan...

    Lees meer

    Gerelateerde reviews

    • Gebruikersreview
      Kia XCeed 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine (2022)

      Kia XCeed 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine (2022)

      3
      • 31 januari 2022
    • Gebruikersreview
      Kia XCeed 1.0 T-GDi DynamicPlusLine (2020)

      Kia XCeed 1.0 T-GDi DynamicPlusLine (2020)

      2
      • 29 juli 2021
    • Gebruikersreview
      Kia XCeed 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine (2020)

      Kia XCeed 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine (2020)

      • 22 juli 2021
    • Gebruikersreview
      Kia XCeed 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine (2021)

      Kia XCeed 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine (2021)

      12
      • 20 juli 2021
    • Gebruikersreview
      Kia XCeed 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine (2021)

      Kia XCeed 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine...

      1
      • 29 januari 2021
    • Gebruikersreview
      Kia XCeed 1.4 T-GDi DynamicPlusLine (2020)

      Kia XCeed 1.4 T-GDi DynamicPlusLine (2020)

      3
      • 17 juli 2020
    • Gebruikersreview
      Kia XCeed 1.0 T-GDi DynamicLine (2020)

      Kia XCeed 1.0 T-GDi DynamicLine (2020)

      7
      • 13 juli 2020
    meer reviews
    Citroën C4 vs. Kia XCeed - Dubbeltest

    Citroën C4 vs. Kia XCeed - Dubbeltest

    Dat er steeds meer hoge auto’s worden verkocht is geen nieuws. Maar dat de oeroude hatchback...

    Lees meer

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Nieuws
      Kia XCeed - Back to Basics

      Kia XCeed - Back to Basics

      38
      • 14 mei 2022
    • Citroën C4 vs. Kia XCeed - Dubbeltest

      Citroën C4 vs. Kia XCeed - Dubbeltest

      • 24 september 2021
    • Kia XCeed - Achteruitkijkspiegel

      Kia XCeed - Achteruitkijkspiegel

      9
      • 4 september 2021
    • Autotest
      Test: Kia XCeed PHEV

      Test: Kia XCeed PHEV

      5
      • 11 januari 2021
    • Kia XCeed 1.6 GDi PHEV – Toyota C-HR 1.8 Hybrid - Dubbeltest

      Kia XCeed 1.6 GDi PHEV – Toyota C-HR 1.8...

      • 11 september 2020
    • Nieuws
      Mild-hybride diesel voor Kia XCeed

      Mild-hybride diesel voor Kia XCeed

      26
      • 2 juni 2020
    • PREMIUM
      Kia XCeed PHEV - Eerste rijtest

      Kia XCeed PHEV - Eerste rijtest

      • 19 mei 2020
    Merk
    Merk
    • Nieuws
      Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren mee

      Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren...

      4
      • 27 mei 2022
    • Nieuws
      Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

      Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

      67
      • 25 mei 2022
    • Test: Kia Niro EV

      Test: Kia Niro EV

      106
      • 23 mei 2022
    • Nieuws
      Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik op elektrische zevenzitters

      Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik...

      112
      • 22 mei 2022
    • Nieuws
      Kia schetst nieuwe PBV's en kondigt nieuwe fabriek aan

      Kia schetst nieuwe PBV's en kondigt nieuwe...

      3
      • 18 mei 2022
    • Autotest
      Eerste rijtest Kia Niro - zo rijdt opvolger zeer populaire cross-over

      Eerste rijtest Kia Niro - zo rijdt opvolger...

      • 15 mei 2022
    • Nieuws
      Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model 3 Performance maar goedkoper

      Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model...

      212
      • 14 mei 2022

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • Podcasts
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek LAB
    • Je auto aanmelden
    • Koppel abonnement
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Cupra
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Lynk & Co
    • Maserati
    • Mazda
    • McLaren
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden