AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Kia
  • XCeed
5

Nu ook met stekker

Kia XCeed PHEV

Kia Xceed PHEV Kia Xceed PHEV Kia Xceed PHEV Kia Xceed PHEV
  • Jan Lemkes
  • Autotest
11 januari 2021 om 13:11
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 36 2020
AutoWeek 36 2020

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 36 2020

Momenteel wordt de markt overspoeld door deels elektrisch aangedreven auto’s, hybrides genaamd. Nagenoeg alle merken zetten volledig in op de plug-in hybride, zoals Kia met de nieuwe XCeed PHEV.

Zeg hybride en de gedachten gaan waarschijnlijk direct uit naar pionier Toyota. De concurrentie doet er inmiddels alles aan om dat te veranderen, want de plug-in hybride is voor veel merken het ultieme wapen om de gemiddelde vlootuitstoot naar de door de EU vereiste 95 gram te krijgen. Kia doet dat nu door de Ceed SW en de XCeed te voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn. Toch doen we de Koreanen tekort als we hen zonder pardon onder de laatkomers scharen. Kia bood immers in 2012 al een hybride versie van de Optima aan, terwijl de hybride Niro al jaren razend populair is. Kia wil zijn klanten echter nadrukkelijk niet in één bepaalde richting duwen, maar zet in plaats daarvan liever in op het bieden van zoveel mogelijk keuze. Dat verklaart waarom de Niro er behalve als reguliere hybride ook als plug-in hybride en als EV is, terwijl de benzine- en dieselversies van de Ceed en XCeed (sommige zelfs met mild hybrid-ondersteuning) nu gezelschap krijgen van een plug-in versie.

De aandrijflijn van de XCeed 1.6 GDi PHEV DCT6, zoals de auto voluit heet, is ook in de Niro PHEV te vinden. Dat betekent dat de basis wordt gevormd door een atmosferische 1,6-liter viercilinder die volgens de zogenaamde Atkinson-cyclus loopt. De Koreanen volgen daarmee nadrukkelijk het voorbeeld van Toyota en doen het anders dan de meeste Europese concurrenten, die vrijwel standaard kiezen voor een opstelling met een bestaande, kleine turbo-benzinemotor als basis. De Atkinson-motor is efficiënter en levert daardoor wat kracht in, maar dat gebrek kan bij een hybride worden opgevangen door de elektromotor. Het gevolg is een auto die ook bij een (bijna) lege accu zuiniger moet zijn dan een even krachtige benzinevariant met turbomotor.

 

ONRUSTIGE RIT

Vergeleken met zo’n benzine-XCeed is de hybride wel dik 200 kg zwaarder. Snel is de auto dan ook zeker niet. Dat komt gek genoeg vooral op de snelweg op een vervelende manier tot uiting. Met 100 km/h gaat het allemaal wel, maar als er (dik) 130 moet worden gereden, kiest de XCeed bij de minste glooiing of het eerste zuchtje tegenwind voor de vijfde van de zes verzetten. Daardoor maakt de auto meer toeren dan prettig is en wordt er geregeld heen en weer geschakeld, wat voor een onrustige rit zorgt. Dat is jammer, want verder werken de verschillende componenten van de aandrijflijn op een fijne manier samen. De overgang van elektrisch rijden naar op benzine rijden gaat vloeiend en schokvrij, waarbij alleen een hoog bijgeluid van de benzinemotor soms voor irritatie zorgt. De automaat met dubbele koppeling is op zich een fijn ding en schakelt soepel en snel.

Het onderstel van de Kia XCeed is goed op de extra kilo’s van de plug-inversie berekend en wie niet net uit een andere XCeed stapt, zal de PHEV niet als bijzonder zwaar ervaren. Toch voelt de XCeed niet echt lichtvoetig en direct aan. In ruil daarvoor komt de Kia wel over als een flinke, serieuze auto. Sturen gaat net even zwaarder dan we gewend zijn in dit segment, maar toch is de XCeed een echte allemansvriend. Een pluspunt is verder dat de Kia een significante afstand elektrisch kan afleggen. Een accupakket van 8,9 kWh levert een theoretisch elektrisch bereik van 48 km op, dat wij in de praktijk aardig wisten te benaderen. Het accupakket komt niet zonder nadelen, want de bagageruimte slinkt daardoor van 426 naar 291 liter. Toch moet gezegd dat de bagageruimte van de XCeed door zijn vorm en het relatief grote vloeroppervlak bruikbaarder is dan de cijfers doen vermoeden. Ook is het fijn dat er onder de vloer nog plek is gemaakt voor een laadkabel, zodat dat doorgaans vieze ding niet permanent in de bagageruimte hoeft rond te slingeren. Op de achterbank is het ruimteaanbod niet overdreven riant, maar toch is het achterin de Kia redelijk goed toeven.

 

 

FIJN INFOTAINMENTSYSTEEM

Het interieur van de Kia is keurig afgewerkt en volkomen logisch ingedeeld, maar kan wat kwaliteitsbeleving betreft nog wel een stap maken. Het infotainmentsysteem zal met meer enthousiasme worden ontvangen. De PHEV krijgt standaard een 10,25-inch breedbeeld-touchscreen met Kia’s Uvo Connect-systeem mee, dat erg fijn werkt. Het scherm reageert direct, is logisch ingedeeld en is met een configureerbaar hoofdscherm en een naar wens te programmeren snelkoppeling bovendien enigszins naar eigen smaak in te delen. De auto beschikt over Android Auto en Apple CarPlay en heeft een volledig digitaal instrumentarium. Dat oogt fraai, maar doordat de ronde ‘klokken’ altijd in beeld zijn, is de toegevoegde waarde beperkt.

Het fijne breedbeeldscherm en het digitale instrumentarium bevinden zich in de Kia in goed gezelschap, want de geteste Executive-Line-uitvoering is helemaal afgeladen met lekkernijen. Stoelverwarming rondom, stoelventilatie voor, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, een panoramadak en alle beschikbare rijhulpjes zijn standaard aanwezig. De topversie van de 1.6 GDi PHEV is maar weinig duurder dan de 1.4 T-GDi-benzineversie met automaat in ExecutiveLine-trim. De eenvoudigste DynamicLine-uitvoering van de XCeed PHEV is ook al behoorlijk riant uitgerust, maar voor afstand houdende cruisecontrol moet je naar het tweede niveau. Kia maakt wel indruk met het prima rijbaanassistentiesysteem, dat de auto daadwerkelijk actief in het midden van de baan houdt.

Signalement

Merk Kia
Model XCeed 1.6 GDi PHEV DynamicLine
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 34.540

Specificaties

Brandstof elektro/benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.580 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 141 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 147 Nm bij 4.000 tpm
Accu capaciteit 9 kWh
Inhoud brandstoftank 37 l
Lengte / breedte / hoogte 4.395 mm / 1.826 mm / 1.495 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.494 kg
Laadvermogen 536 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 600 kg
Banden235/45R18Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,4s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km (fabrieksopgave: 1,2 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 32 g/km
Uitgebreide specificaties

Eindoordeel

4 sterren

Wie het vooral om de brandstofbesparing te doen is, moet goed bedenken of de puur elektrische reikwijdte van de Kia vaak kan worden ingezet. Als dat niet het geval is, bijvoorbeeld door de beperkte beschikbaarheid van een laadpaal, zijn er waarschijnlijk zuiniger auto’s te vinden. Wel komt de Kia over de gehele linie over als een serieuze auto, die ook nog eens modern aandoet. Zijn grote nadeel is het onrustige gedrag op hogere snelheid, waardoor de XCeed zich eigenlijk diskwalificeert als snelle kilometervreter.

  • Houd me op de hoogte over de Kia XCeed
    Kia Kia XCeed Nieuwe auto's

    Uitgelicht aanbod

      1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine Automaat / 50 km electr rijden

      Kia XCeed 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine Automaat / 50 km electr rijden

      • 2020
      • 2.500 km

      € 33.950

      1.0 T-GDi DynamicLine | Navigatie | Climate Control | Camera

      Kia XCeed 1.0 T-GDi DynamicLine | Navigatie | Climate Control | Camera

      • 2020
      • 15.961 km

      € 25.945

      1.0 120PK DynamicLine Clima Carplay Navi Leder DAB+ Cruise Parkeercamera/sensoren Bluetooth

      Kia XCeed 1.0 120PK DynamicLine Clima Carplay Navi Leder DAB+ Cruise Parkeercamera/sensoren Bluetooth

      • 2020
      • 15.896 km

      € 25.945

    Meer Kia XCeed occasions

    Lezersreacties (5) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Kia XCeed specificaties
    • Kia XCeed occasions
    • Kia XCeed video's
    Advies en informatie
    • Kia XCeed tests
    • Kia XCeed gebruikersreviews
    • Kia XCeed index
    Kia XCeed 1.6 GDi PHEV – Toyota C-HR 1.8 Hybrid - Dubbeltest

    Kia XCeed 1.6 GDi PHEV – Toyota C-HR 1.8 Hybrid - Dubbeltest

    Toyota stond lange tijd alleen met zijn toewijding aan hybridetechniek, maar inmiddels wordt...

    Lees meer
    Kia XCeed vs. Ford Focus Active - Dubbeltest

    Kia XCeed vs. Ford Focus Active - Dubbeltest

    85

    Het ophogen en aankleden van een bestaand model in een poging daar een soort cross-over van...

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Kia XCeed 1.6 GDi PHEV – Toyota C-HR 1.8 Hybrid - Dubbeltest

      Kia XCeed 1.6 GDi PHEV – Toyota C-HR 1.8...

      • 11 september 2020
    • Review
      Kia XCeed 1.4 T-GDi DynamicPlusLine (2020)

      Kia XCeed 1.4 T-GDi DynamicPlusLine (2020)

      3
      • 17 juli 2020
    • Review
      Kia XCeed 1.0 T-GDi DynamicLine (2020)

      Kia XCeed 1.0 T-GDi DynamicLine (2020)

      7
      • 13 juli 2020
    • Autonieuws
      Mild-hybride diesel voor Kia XCeed

      Mild-hybride diesel voor Kia XCeed

      26
      • 2 juni 2020
    • PREMIUM
      Kia XCeed PHEV - Eerste rijtest

      Kia XCeed PHEV - Eerste rijtest

      • 19 mei 2020
    • Autonieuws
      Kia komt met bonus voor plug-in hybrides

      Kia komt met bonus voor plug-in hybrides

      33
      • 30 maart 2020
    • Autotest
      Kia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine

      Kia Xceed 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine

      19
      • 28 maart 2020
    Merk
    Merk
    • Review
      Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV 100pk DynamicPlusLine (2021)

      Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV 100pk DynamicPlusLine...

      • 16 januari 2021
    • Autonieuws
      Kia: zeven nieuwe EV’s voor 2027

      Kia: zeven nieuwe EV’s voor 2027

      31
      • 15 januari 2021
    • Autonieuws
      Duister voordeel: Kia Sportage Black Edition

      Duister voordeel: Kia Sportage Black Edition

      14
      • 8 januari 2021
    • Autonieuws
      Nieuw logo en nieuwe merkstrategie voor Kia

      Nieuw logo en nieuwe merkstrategie voor...

      47
      • 6 januari 2021
    • PREMIUM
      Citroën C3 vs. Kia Rio - Dubbeltest

      Citroën C3 vs. Kia Rio - Dubbeltest

      • 5 januari 2021
    • Autonieuws
      Hyundai verwacht betere tijden in 2021

      Hyundai verwacht betere tijden in 2021

      8
      • 4 januari 2021
    • Autonieuws
      Blik to the Future: Kia Sportage

      Blik to the Future: Kia Sportage

      24
      • 3 januari 2021

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • RSS
    • Twitter
    • Youtube

    Meer AutoWeek

    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids
    • Koppel abonnement

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek Lab
    • AutoWeek Autoverzekering
    • AutoWeek Private Lease
    • Je auto aanmelden
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Maserati
    • Mazda
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • Mini
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2021 DPG Media Magazines B.V.

    onderdeel van DPG Media Magazines groep