Kia XCeed 1.6 GDi PHEV – Toyota C-HR 1.8 Hybrid - Dubbeltest

Meer gezelschap, toch alleen

64 reacties

Video
AutoWeek 36 2020
AutoWeek 36 2020

Je leest het in AutoWeek 36 2020

Toyota stond lange tijd alleen met zijn toewijding aan hybridetechniek, maar inmiddels wordt de markt overspoeld door deels elektrisch aangedreven auto’s. Door vast te houden aan de stekkerloze vorm blijven de Japanners echter bijzonder, want nagenoeg iedere concurrent zet volledig in op de plug-inhybride. Zo ook Kia, met de nieuwe XCeed PHEV.

Zeg hybride en de gedachten gaan waarschijnlijk direct uit naar pionier Toyota. De concurrentie doet er inmiddels alles aan om dat te veranderen, want de plug-in hybride is voor veel merken het ultieme wapen om de gemiddelde vlootuitstoot naar de door de EU vereiste 95 gram te krijgen. Kia doet dat nu door de Ceed SW en de XCeed te voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn. Toch doen we de Koreanen tekort als we ze zonder pardon onder de laatkomers scharen. Kia bood immers in 2012 al een hybride versie van de Optima aan, terwijl de hybride Niro al jaren razend populair is. Kia wil zijn klanten echter nadrukkelijk niet in één bepaalde richting duwen, maar zet in plaats daarvan liever in op het bieden van zoveel mogelijk keuze. Dat verklaart waarom de Niro er behalve als reguliere hybride ook als plug-in hybride en als EV is, terwijl de benzine- en dieselversies van de Ceed en XCeed (sommige zelfs met mild hybridondersteuning) nu gezelschap krijgen van een plug-in versie.
De aandrijflijn van de XCeed 1.6 GDi PHEV DCT6, zoals de auto voluit heet, is ook in de Niro PHEV te vinden. Dat betekent dat de basis wordt gevormd door een atmosferische 1,6-liter viercilinder die volgens de zogenaamde Atkinson-cyclus loopt. De Koreanen volgen daarmee nadrukkelijk het voorbeeld van Toyota en doen het anders dan de meeste Europese concurrenten, die vrijwel standaard kiezen voor een opstelling met een bestaande, kleine turbobenzine- motor als basis. De Atkinson-motor is efficiënter en levert daardoor wat kracht in, maar dat gebrek kan bij een hybride worden opgevangen door de elektromotor. Het gevolg is een auto die ook bij een (bijna) lege accu zuiniger moet zijn dan een even krachtige benzinevariant met turbomotor.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,49. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €1,49

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Kia XCeed 1.6 GDi PHEV – Toyota C-HR 1.8 Hybrid - Dubbeltest

Meer gezelschap, toch alleen

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,49.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Kia XCeed 1.6 GDi PHEV – Toyota C-HR 1.8 Hybrid - Dubbeltest

Meer gezelschap, toch alleen

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (64) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.