Kia XCeed 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine (2021)

autoreview

Kia XCeed 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine (2021)

Signalement

UitvoeringXCeed 1.6 GDi PHEV ExecutiveLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst10.055 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste (kilo)meters

  • 686 km

En dan.... is het de dag dat je de nieuwe auto mag ophalen. Een KIA XCEED PHEV in de kleur orange fusion. Na 2 weken rijden kan ik natuurlijk nog weinig zinnigs zeggen over kwaliteit, verbruik etc. Maar ik kan wel aangeven hoe het voelt en het rijd fantastisch! De eerste keer automaat, de mogelijkheid om electrisch te rijden, allerlei electronische snufjes en hulpsystemen die nieuw zijn voor ons en zelfs mijn vriendin, die een auto eigenlijk maar als een vervoersmiddel ziet, is enthousiast!
Maar hoe kom ik nou tot deze keuze?
Komend vanuit een 2015 Hyundai IX35, gaf mijn vriendin aan wel graag wat kleiner te willen. De Hyundai heb ik destijds gekocht toen ik nog met mijn (overleden) vrouw was, en die was evenals ikzelf (1,95), behoorlijk lang. (1,85). Mijn vriendin is 1,63 dus voor haar is het echt de auto inklimmen 😉 dus: kleiner. De kinderen zijn ook al de deur uit dus daar hoeven we geen rekening meer mee te houden en zo kwamen we plm. 1,5 jaar geleden uit bij een nieuwe Renault Captur. Proefrit gemaakt, met automaat en dat reed puik. Mooie auto ook! En toen kwam corona en stopte de ‘actieve’ zoektocht, maar ondertussen is internet gewillig dus ook een Volkswagen T-Roc en een Hyundai Kona kwamen voorbij. De Captur viel helaas al snel af door alle verhalen die ik las over problemen met de electronica. Jammer, want ik vind het een prachtige wagen maar ik ben allergisch voor storingen, en die heb ik met de Hyundai nooit gehad - en dat wil zo houden. Ondertussen verder verdiept in de Kona, want de benzine wordt wel erg duur en hybride rijden is dan wel een optie. Aangezien ik ook een caravan heb (max 1200 kg) ook even gekeken wat zo’n auto nou doet met een caravan er achter en die verhalen verschillen. Wel kwam ik er achter dat een plug-in hybride een betere optie is vanwege een grotere accu en de mogelijkheid om volledig electrisch te rijden (max 50 km) maar helaas… die mogelijkheid was er niet bij de Kona. Maar wél bij KIA, in de Niro en de Xceed. Die Niro… die doet me denken aan een Mazda 323 die mijn broertje jaaaaren geleden gehad heeft. Niet mijn smaak. Maar die Xceed…wel hoger, maar niet te hoog, mag max. 1300 kg trekken, electrisch rijden op de korte stukken en in de juiste uitvoering voorzien van alles wat ik op het oog had (digitaal dashboard, stoel/stuurverwarming, automatische achterklep…
Dus: een proefrit in de Xceed, en ook direct maar in de T-Roc, aangezien ik dat (in de juiste uitvoering) ook zeker een mooie auto vind. Die T-Roc reed niet beter, was duurder, meer plastic aan de binnenkant en dan slaat de weegschaal toch echt door naar de hybride Xceed.
Nou kon die proefrit niet bij de dealer bij mij in de buurt, dus een stad verder. Geen probleem, zelfde bedrijf en de verkoper zou mijn gegevens doorspelen naar de dealer bij mij in de buurt. (want maar 1 Xceed PHEV beschikbaar..) Niks weer gehoord. Nadat de showrooms weer open waren nog eens langs geweest, en na 10 minuten rondgelopen te hebben eindelijk iemand die vroeg of hij me kon helpen en aangegeven dat ik graag eens een langere proefrit zou willen maken. Even een paar uur sturen met een Xceed… “Tuurlijk, geen probleem, geef uw naam en telefoonnummer en ik neem contact met u op”. Dat is ondertussen 3 maanden geleden en ik heb nog steeds niks gehoord….erg slecht! Gelukkig zijn er meer dealers in Nederland dus toen ik een bedrijf in de buurt (andere stad, andere bedrijf) zag waar ze meerdere modellen hadden staan een afspraak gemaakt en wederom een proefrit gemaakt, nu in de meest luxe versie. Die proefrit bevestigde ons gevoel: dit moet hem worden. Maar dan wel -voor het eerst– een private lease. Waarom? Omdat de autowereld erg in beweging is en ik twijfels heb welke kant het opgaat. Over 5 jaar zien we wel of het bevalt en of we dit doorzetten of dat ik toch weer voor een ‘eigen’ auto ga.
We waren er al over uit dat het een donkerblauwe of donkergrijze zou moeten worden maar eenmaal in de showroom zagen we de oranje…en dat smoelt toch wel erg mooi met de zwarte accenten en het donkere dak dus het werd oranje! En daar rijden we nu 2 weken in rond..
Op korte stukjes volledig electrisch, en opladen via een regulier stopcontact voldoet prima. Ik twijfel of een laadpaal voor mij wel zoveel meerwaarde zal hebben, gezien de kosten. Op dit moment is het verbruik zo’n 2,7 liter op 100 km, maar daar zitten al we wat langere ritjes bij dus dat zal alleen maar beter worden want zoveel rijden we normaal gesproken niet. (plm 12000 km per jaar). Tanken is voorlopig in ieder geval niet nodig dus die besparing is alvast binnen 😉
En het rijden zelf… ik heb geen vergelijking met andere automaten, maar ik ben er absoluut tevreden over. Het rijden is relaxed, de auto maakt weinig lawaai (zeker vergeleken met de IX35), de hulpsystemen doen wat ze moeten doen en zijn niet irritant aanwezig.. eigenlijk is de enige vraag nog hoe de auto zich gaat gedragen met de caravan er achter. Zodra ik dat weet zal ik de review aanvullen!

De eerste keer

  • 1.795 km

De eerste keer? Tanken, na bijna 1800 km... Dit is wel heel leuk, zo'n PHEV! De boordcomputer geeft 1,8 ltr op 100 km aan, dus in 6 weken 1 op 50 gereden. Dat kan vast zuiniger, want we hebben wat langere ritten gemaakt waar we niet volledig electrisch konden rijden. Wat je wel merkt is dat je er bewuster mee bezig bent: zorgen dat de accu vol is dus thuis direct weer aan de stroom. Ik heb er voor gekozen geen laadpaal te nemen, want de extra snelheid die ik daarmee bij het laden kan gebruiken is te verwaarlozen met de snelheid die ik met een gewoon stopcontact heb. Die plm. 1500 euro hou ik dan liever in de knip! Nu koste me het een middagje werk en 20 euro om onder de carport een extra stopcontact te installeren.
Ook heb ik de KIA laadsleutel gebruikt die ik bij aanschaf gekregen heb. Niet dat dit veel nodig is, maar ik wil graag weten hoe het werkt voor als ik het echt een keer nodig heb. De eerste keer mislukte dat maar uiteindelijk lag dat gewoon aan mezelf. Goed lezen is ook een kunst ;-)
En hoe bevalt de auto, na 6 weken? Nou.. nog steeds gewoon goed. Tuurlijk, het is even wennen dat de auto meer veiligheidssystemen heeft en dus meer 'piept' dan mijn vorige, maar storend is het absoluut niet. En het mooie van deze auto is dat de systemen uit te zetten zijn met een druk op een knop ipv een omslachtig menu door te werken...super! Vooral makkelijk bij de smalle weggetjes bij ons op het platteland, waar je vaak de rand van de weg op moet zoeken.
De rust in de auto, de automaat (voor ons nieuw) en alle snufjes maken het een genot om in te rijden. Komende week voor het eerst de caravan er achter knopen, eens kijken hoe dat gaat. We blijven redelijk in de buurt, 250 km en in Nederland dus veel problemen verwacht ik niet. Zodra we terug zijn zal ik aangeven hoe het is gegaan!
Wat ik niet zo mooi vind aan de auto is de chromen rand bij de zijruiten. En dan vooral het brede stuk aan de achterkant valt erg op en die zou ik dan ook willen ontchromen (wrap). Maar ik wil wel eerst zien hoe dat lijkt. Wellicht is dat de te doen middels een fotobewerkingsprogramma, iemand een idee?

ontchromen of niet,,,.

  • 2.956 km

Met paint een aanpassing gemaakt wat de effecten van ontchromen zijn.. De foto is toegevoegd en ben wel benieuwd wat jullie er van vinden. Doen of niet?

Rijden met caravan

  • 3.244 km

De afgelopen tijd 2 korte weken weggeweest met de caravan, in totaal 700 km. Ritjes van zo’n 150 - 200 km per keer waarbij ik niet in de sportstand heb gereden. Wat betreft het rijden zelf bevalt de auto prima. In vergelijking met de IX35 rijd de auto een stuk stabieler, en zeker het optrekken gaat een stuk makkelijker. Wel merk je dat de accu na zo’n 100 km zo goed als leeg is. Altijd nog genoeg over om te ondersteunen bij optrekken en in ons vlakke landje voldoende, maar wat als je de heuvels ingaat? Red je het dan wel met alleen de 105 pk? Toch ligt het wat genuanceerder en ik zal proberen uit te leggen waarom.
Deze auto nodigt uit tot zuinig rijden. Voorheen maakte ik me daar nooit zo druk om, maar ik merk dat ik het nu een sport vind om zoveel mogelijk electrisch te rijden. Dat lukt prima, aangezien de ritjes over het algemeen kort zijn maar met de caravan erachter moet je dat loslaten . Tijdens mijn ritjes met de caravan kwam ik uit op een gemiddelde van 1 op 12 , waar mijn IX35 niet verder kwam dan 1 op 8. Nou is die 1 op 12 leuk, maar eigenlijk moet je daar dus niet zoveel op letten en dat moet ik nog even tussen de oren krijgen... Ik heb ook ervaringen gelezen dat het beter is de auto in de sportstand te zetten. Dan verbruikt hij wellicht wat meer, maar blijft de accu ook meer op nivo. Dat gaan we volgende keer dan maar eens uitproberen.
In mijn vorige review had ik aangegeven dat ik zat te overwegen de auto te ontchromen. Mijn vriendin vond dat onzin, en gezien de reacties is ze niet de enige. :-) Ik moet zeggen dat ik na het zien van de bijgewerkte foto zelf ook niet meer zo overtuigd was dus dat doen we maar niet. Wel mooi dat er zoveel reacties kwamen, bedankt daarvoor!

De eerste 10,000 km

  • 10.055 km

De eerste 10.000 km zitten er op, na 10 maanden en dat is wel wat wij normaliter gemiddeld ook rijden. In die periode heeft de auto een keer de garage gezien als gevolg van een lekke band. Dat is de auto niet aan te rekenen, ik moest even wat wegbrengen naar de vuilstort en het resultaat was 2 spijkers in de band rechtsachter. Werd het toch nog een duur ritje.... Voor de rest heeft de auto zich voorbeeldig gedragen, geen foutmeldingen, storingen, niks van dat alles. Plusje voor betrouwbaarheid!
Het gemiddelde staat nu op 3,4 liter op 100 km, dus 1 op 29,4 en daar ben ik tevreden mee. Het kan vast zuiniger als je ritten rond de 30/40 km rijd en elke keer weer oplaad maar onze ‘lange’ ritten zijn veelal langer dan 50 km en voor de korte ritten pakken we vaak de fiets. Daarbij, in de koude periode slaat de motor eerst aan, en dat helpt ook niet om het verbruik nog lager te krijgen. Maar nogmaals, wij zijn er tevreden mee en hebben het afgelopen jaar een behoorlijke besparing op de brandstofkosten gehaald. Als ik dan toch wat mag wensen ,dan zou ik willen dat het electrisch bereik hoger was, zeg tussen de 80-100 km. Als er nog een versie komt met een grotere accu, dan sta ik vooraan! Volledig electrisch is voor mij nog een brug te ver ivm caravan, maar het electrisch rijden is wel geweldig hoor....

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia XCeed

Arval
Kia XCeed 1.6 GDi PHEV DynamicPlusLine (5D/6A)
€ 494
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens