Kia XCeed - Ford Focus Active - Subaru XV - Triotest

De derde weg omhoog

Kia XCeed Ford Focus Active Subaru XV
AutoWeek 44 2019
AutoWeek 44 2019

Je leest het in AutoWeek 44 2019

Het ophogen en aankleden van een bestaand model in een poging daar een soort cross-over van te maken, is verre van nieuw. De trend heeft de laatste tijd echter een stevige opleving doorgemaakt, met auto’s als de Ford Focus Active als gevolg. Kia bevaart een andere koers en kiest ervoor om van de lifestyle-Ceed een aparte Xceed te maken. Of dat de moeite waard is, mag de auto bewijzen tegenover zo’n Focus én de nieuwe hybride versie van de Subaru XV. 

Een autofabrikant die geen cross- overs en SUV’s aanbiedt, is tegenwoordig eigenlijk ten dode opgeschreven. Het is daarom niet zo gek dat veel merken vervolgens ook hun bestaande modellen van wat extra bodemspeling en stoere aankleding voorzien. Zo ontstaat er met relatief weinig moeite een extra model voor wie een reguliere hatchback te laag en een SUV te hoog of te duur vindt. De trend begon in hogere segmenten, met de Subaru Outback en Volvo V70 XC. Met hun stevige bumpers en vierwielaandrijving konden die auto’s ook écht wat, maar net als bij SUV’s bleken maar weinig mensen daarvan gebruik te maken, dus werd het ‘cross-pakket’ bij veel merken een puur optische aangelegenheid.

In deze test zetten we de drie mogelijkheden op dit gebied tegenover elkaar. Ford maakt zich er relatief gemakkelijk vanaf met de Focus Active, een ‘Line’ die naast bijvoorbeeld de sportieve ST-Line-versie in het gamma staat. Active staat voor stoere bumpers, zwarte wielkastverbreders, speciale wielen en bekleding en wat aanpassingen aan het onderstel, waardoor de auto drie centimeter hoger op zijn poten staat. Subaru pakt de zaken veel traditioneler aan; het zet de XV als een apart model op de prijslijst, daarmee verzwijgend dat het in feite om een opgehoogde Impreza gaat. Deels terecht, want de verschillen tussen de twee zijn fors. De XV staat dik 11 cm hoger op zijn wielen, wordt rondom behangen met moeilijk te missen beplating en heeft uiteraard vierwielaandrijving. Dat laatste is Subaru-eigen en onderscheidt deze hoogpotige dus niet van een Impreza. Dankzij de grote bodemspeling en wat slimme terreinfoefjes moet de XV naast de weg toch echt een stuk verder komen dan zijn lage broertje.

Kia kiest voor de derde optie, die tot nu toe alleen door de Mercedes-Benz GLA werd bewandeld. De nieuwe Xceed lijkt wellicht op een opgehoogde Ceed, maar is een geheel nieuw model, dat slechts zijn techniek en naam deelt met de andere drie varianten op dit thema. Dat lijkt erg kostbaar, maar het betekent wel dat de Xceed vanaf de eerste pennenstreken als crossover kon worden ontworpen. Dat is de auto aan te zien: de grote wielen en wielkasten passen naadloos in het ontwerp en de liggende achterruit en hoge kont accentueren de stoerheid van het model. Het resultaat is een auto die lekker coherent oogt en als bonus een stuk forser overkomt dan een gewone Ceed. Dat wordt gestaafd door de cijfers: behalve hoger is de Xceed ook langer en breder dan Kia’s hatchback.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,99. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €1,99

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Kia XCeed - Ford Focus Active - Subaru XV - Triotest

De derde weg omhoog

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Kia XCeed - Ford Focus Active - Subaru XV - Triotest

De derde weg omhoog

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

Gerelateerde forumtopics