Peugeot 806 SR 2.0 (1996)

Goede aanbieding

Peugeot 806 SR 2.0
Peugeot maakt met de 806 zijn entree in een marktsegment waar Renault en Chrysler tot voor kort de dienst uitmaakten. In deze test kijken we of hij de concurrentie in deze klasse aan kan.

Ruimtewagens zijn nieuw voor Peugeot. Samen met Citroën, Fiat en Lancia ontwikkelden de Fransen gezamenlijk een ruimtewagen. Peugeot parkeerde een 806 in SR-uitvoering met ongeblazen tweeliter voor onze deur. Dat is de eenvoudigste uitvoering waar een prijskaartje aan hangt van zo'n 58.000 gulden.
Het koetswerk van de testauto vertoont grote overeenkomsten in afmetingen met andere aanbiedingen in deze klasse. Hij heeft een lichte knik in de lijn van motorkap naar voorruit en uiteraard een ruim bemeten koetswerk om plaats te bieden aan maximaal zeven inzittenden. Een klein ruitje voor het voorportier doet hem sterk aan landgenoot Renault Espace denken. Het glasoppervlak is behoorlijk groot; een riant uitzicht, maar 's zomers kan het een aardige broeikas worden.
De achterpassagiers kunnen bij dit ruimteveer zowel links als rechts door een schuifdeur naar binnen. De schuifdeuren zijn makkelijk te ver- en ontgrendelen en zijn voorzien van neerdraaibare ruiten. Achterin vinden we uitstelbare zijruiten. Onze test-Peugeot was nog voorzien van een glazen klapdak vóór en een elektrisch bediend reuze glazen schuifdak achter. Om te voorkomen dat je van de achterbank afwaait zorgt een soort Formule-1-achtige dakspoiler voor het afbuigen van de luchtstroom. De grote achterklep biedt in geopende toestand een stahoogte van ongeveer 1,90 meter.
E‚n ding valt meteen op bij het bekijken van het interieur: de losse stoelen. Met die stoelen kun je erg veel variëren in het interieur en je doet het ook snel omdat ze makkelijker te hanteren zijn dan logge banken. Ze zijn bovendien eenvoudig uitneembaar. Voorin is er op twee losse, niet draaibare stoelen voldoende bewegingsvrijheid. De zetels zijn goed gevormd al wordt een lendesteun voor de bestuurdersstoel gemist. Hoewel je hoog zit, wil dat niet zeggen dat het zicht optimaal is: de neus is niet te zien en het woud van hoofdsteunen maakt het achter-uitzicht niet optimaal. De handrem is links naast de voorstoel geplaatst om een optimale doorloop tussen beide zetels te bewerkstelligen. Om dezelfde reden is de pook in het dashboard opgenomen.
De grote binnenbreedte van de Peugeot is opvallend: je zit zo ver van de deur af dat je je arm niet lekker op de rand van het portier kunt leggen. Achterin biedt de 806 drie stoelen op de middelste rij en twee achterin. Dat maakt de instap naar de achterste rij niet optimaal, maar lastig is het niet. Achterin is er op beide rijen veel ruimte. Uiteraard in de hoogte, maar ook in de breedte. In lengterichting is er eveneens volop plaats. Wie de middelste rij in de voorste stand zet en de derde helemaal achteruit kan echt met zeven volwassenen van 1,80 meter lengte op stap. De achterste twee zitten dan alleen met hun haardos net tegen de hemelbekleding. En dat is nog niet alles, want daarbij blijft er ook nog een redelijke bagageruimte over. Het interieur biedt verder een flinke hoeveelheid opbergruimte voor klein grut. In de schuifdeuren zitten kaartenvakken en een flessehouder; bovendien zijn er twee dashboardkastjes.

Comfortabel

Peugeot heeft met de 806 een comfortabel vervoermiddel op de weg gezet. De vering is soepel en de demping niet straf; die zou voor lange golvingen in het wegdek dan ook een fractie sterker mogen zijn.
In de neus van de 806 vinden we een viercilinder krachtbron, met een inhoud van twee liter. De 123 pk die hij levert geeft de auto rappe prestaties. Ook het verbruik valt positief op: 1:10,4. Via de slimme, uit het dashboard stekende pook laat de 5-bak zich nauwkeurig schakelen. Ook de besturing is voorbeeldig; lekker direct. Wie daardoor tot een sportieve rijstijl wordt verleid, zal merken dat de 806 nauwelijks onderstuurd is. Hij gaat lang neutraal de hoek om, wat bij verder forceren overgaat in een licht onderstuur.
Op het gebied van uitrusting biedt deze 'kale' 806 best veel: de centrale vergrendeling werkt op afstand, de voorportierruiten zoeven per knopdruk naar beneden en een airco is eveneens aan boord. Ook een airbag is standaard. Wie met zijn zevenen op stap wil moet echter zo'n f 2000 extra betalen voor een derde stoelenrij.
De moderne Peugeot 806 is een goede aanbieding. Hij is doordacht, ruim en voorzien van goede techniek.

Signalement

Merk Peugeot
Model 806 SR 2.0
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.024

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 90 kW / 122 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 2.650 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.454 mm / 1.834 mm / 1.714 mm
Wielbasis 2.824 mm
Massa leeg 1.478 kg
Laadvermogen 822 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 750 kg
Banden195/65TR15Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,1 s (fabrieksopgave: 13,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 10,6 l/100km